رابطه نزدیک جهاد دانشگاهی هرمزگان با دانشگاه‌ها می‌تواند مایه تحول باشد

سردبیر پرس/هرمزگان نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان گفت: جهاد دانشگاهی باید دریا را به عنوان محور اصلی کارهای پژوهشی خود قرار دهد چراکه اگر محوریت دریا موردتوجه محققین قرار بگیرد قطعاً آینده توسعه استان نظم بهتری خواهد گرفت. حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عبادی‌زاده صبح امروز (۱۱ مردادماه) در دیدار با هیئت‌رئیسه جهاد دانشگاهی استان به مناسبت سالگرد تأسیس […]

سردبیر پرس/هرمزگان نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان گفت: جهاد دانشگاهی باید دریا را به عنوان محور اصلی کارهای پژوهشی خود قرار دهد چراکه اگر محوریت دریا موردتوجه محققین قرار بگیرد قطعاً آینده توسعه استان نظم بهتری خواهد گرفت.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عبادی‌زاده صبح امروز (۱۱ مردادماه) در دیدار با هیئت‌رئیسه جهاد دانشگاهی استان به مناسبت سالگرد تأسیس این نهاد انقلابی، اظهار کرد: پیشاپیش سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی را به فرهیختگانی که در عرصه علم و دانش و فرهنگ تلاش می‌کنند تبرک عرض می‌کنم.
وی افزود: جهاد دانشگاهی از بدو تأسیس، فعالیت‌های خوبی در عرصه‌های مختلف داشته که دستاوردها و برکات آن را در جامعه و در سطح کشور و استان شاهد هستیم. جهاد دانشگاهی همزاد انقلاب بوده و نگاه علمی را با نگاه و کار جهادی به عنوان دو اصل مؤثر در مسیر پیشرفت به کار گرفته و خود را اثبات کرده و خبرهایی که از مجموعه ابتکارات این نهاد در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی می‌رسد، گواه این حقیقت است.
نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان تصریح کرد: از گذشته ارتباط نزدیکی با جهاد دانشگاهی استان داشتم و امروز می‌بینم که نسبت به گذشته در شرایط بسیار خوبی قرار گرفته است. تأثیرگذاری جهاد دانشگاهی در عرصه‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی به عنوان یک مجموعه موفق در دل نهادهای دانشگاهی تثبیت شده و بسیار ارزشمند است.
عبادی‌زاده عنوان کرد: عمده فعالیت‌هایی که در جهاد دانشگاهی انجام می‌شود در دستگاه‌های دیگر نیز به صورت موازی صورت می‌گیرد اما این نهاد باید با چراغ در روز روشن در کوچه‌پس‌کوچه‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی استان به دنبال خلأها و کارهای زمین‌مانده بگردد و به آن حوزه‌ها ورود کند و این نقطه تمایز جهاد دانشگاهی از سایر دستگاه‌ها خواهد بود.
وی بیان کرد: متأسفانه ما در استان هرمزگان در حوزه‌های سندنویسی بسیار عقب هستیم. هنگام انتصابم به سمت فعلی، متوجه شدم که در استان سند فرهنگی، علمی، اقتصادی و … نداریم در حالی که ما باید در همه حوزه‌ها سند و نقشه راهی داشته باشیم تا بتوانیم بر اساس برنامه‌ها، معیارها و شاخص‌ها خود را ارزیابی کنیم و ببینیم در کجا قرار داریم.
نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان اضافه کرد: بدون سندی به عنوان شاخص و تراز، توسعه امکان‌پذیر نخواهد بود. باید سندهای مختلف در حوزه‌های مختلف نوشته شود. این کاری علمی است و دستگاه‌ها به هر دلیلی از آن غفلت کرده‌اند. از این رو از جهاد دانشگاهی می‌خواهم این خلأ را پر کرده و دستگاه‌ها را در حوزه علمی و پژوهشی و تهیه سندهای راهبردی یاری دهد.
عبادی‌زاده افزود: ما در سطح استان و حتی کشور مراکز پژوهشی و اندیشکده‌هایی داریم که متأسفانه هنوز نتوانسته‌اند نقشی که باید را ایفا کنند و یکی از دلایلش خلط کارهای این دو نهاد است. امروزه می‌بینیم که در غرب برای اتاق‌های فکر خود ارزش و اهمیت بسیاری قائل هستند. متأسفانه مسئولین ما در افق محدود فکر خود و در چند صباحی که هستند کارها را انجام می‌دهند و از این روست که ثباتی در عملکردها نداریم چون عقبه‌ای علمی و پژوهشی نداریم.
وی ادامه داد: ما در هرمزگان نیازمند کار در حوزه تصمیم سازی و ارائه فکر در راستای توسعه استان هستیم و جهاد دانشگاهی می‌تواند با استفاده از ظرفی علمی و پژوهشی خود برنامه‌ریزی خوبی برای مسئولان داشته و با آینده‌پژوهی برای ۲۰ سال آینده این استان تصمیم سازی کند.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان اظهار کرد: متأسفانه ما تاکنون ما نتوانسته‌ایم از ظرفیت عظیم دریا در استان استفاده کنیم. دریا تنوع ظرفیتی گسترده‌ای دارد و همه متفکران، اندیشمندان، پژوهشگران، مسئولان و کارآفرینان می‌توانند در این حوزه فعالیت داشته باشند. متأسفانه ما تمرکزی در حوزه دریا نداریم و این در حالی است که حتی دانشگاه‌ها در هرمزگان باید مأموریت‌گرا باشند و با ظرفیت دریا پیش روند.
عبادی‌زاده عنوان کرد: عجیب و مایه تأسف است که ما در هرمزگان دانشگاه مستقلی در حوزه علوم و فنون دریایی نداریم در حالی که به خلیج‌فارس، عمان و آب‌های آزاد دسترسی داریم. جهاد دانشگاهی باید دریا را به عنوان محور اصلی کارهای پژوهشی خود قرار دهد چراکه اگر محوریت دریا موردتوجه محققین قرار بگیرد قطعاً آینده توسعه استان نظم بهتری خواهد گرفت.
وی با تأکید بر اینکه رابطه نزدیک جهاد دانشگاهی با دانشگاه‌ها می‌تواند مایه تحول در دانشگاه‌ها باشد، اظهار کرد: حضور جهاد دانشگاهی در مجموعه‌های دانشگاهی ‌کمرنگ است و امیدوارم هر روز شاهد پیوند بیشتر این نهاد با دانشگاه‌های استان باشیم. کلیه دانشگاه‌های استان نیز موظف هستند که در راستای حضور جهاد در دانشگاه‌ها نهایت همکاری و کمک خود را انجام دهند.
نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان در پایان یادآور شد: ظرفیت جهاد دانشگاهی هرمزگان به اندازه تمام دانشجوهای استان است و باید آن‌ها را محور معادلات خود قرار داده و مسیر گام دوم انقلاب اسلامی را که مورد تأکید مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) است با شتاب بیشتری طی کند.

انتهای پیام