رادیو نقش رهبر فکری جامعه را دارد/ گوینده‌هایی که نیت قربت دارند

به گزارش سردبیر پرس به نقل از روابط عمومی شبکه‌ها، صدیقه اعتمادسعید، مدیر رادیو سلامت به مناسبت هشتاد و دومین سالگرد رادیو در ایران گفت: جامعه معاصر ایران، در حال تجربه تغییر و تحولات اساسی در زمینه‌های مختلف اجتماعی اعم از فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است. شرایطی که معمولاً از آن با عنوان «گذار» یاد […]

به گزارش سردبیر پرس به نقل از روابط عمومی شبکه‌ها، صدیقه اعتمادسعید، مدیر رادیو سلامت به مناسبت هشتاد و دومین سالگرد رادیو در ایران گفت: جامعه معاصر ایران، در حال تجربه تغییر و تحولات اساسی در زمینه‌های مختلف اجتماعی اعم از فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است. شرایطی که معمولاً از آن با عنوان «گذار» یاد می‌شود و نشان دهندۀ فروپاشی بسیاری از سنت‌ها و هنجارهای مبتنی بر آن و درعین حال، فقدان هنجارها و ارزشهای جایگزین مناسب با شرایط و اقتضائات جدید است.
وی ادامه داد: در چنین وضعیتی بروز و شیوع بحران‌های اجتماعی و فرهنگی بسیار رایج بوده و عموم مردم می‌توانند فقدان انسجام اجتماعی و گسست‌های فرهنگی ناشی از آن را در میان افراد و گروه‌های مختلف اجتماعی مشاهده کنند. رسانه رادیو می‌تواند نقش موثری در حفظ فرهنگ ایفا کرده و با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز به عنوان رسانه کارآمد و تأثیرگذار در جامعه قرار گیرد.
مدیر رادیو سلامت با اشاره به سیاستگذاری ها که در جهت ارتقای برنامه سازی مبتنی بر پژوهش نیازمند توجه مسئولان فرهنگی است، عنوان کرد: رادیو در دنیای ارتباطی جدید می‌تواند نقش رهبر فکری در جامعه را داشته باشد. باز ساخت ارزش‌ها و حرکت در بستر سنت‌های اجتماعی از مهمترین رسالت‌های رسانه رادیو است که گاهی با بی مهری افراد تصویر محور مواجه می‌شود. رادیو سلامت به عنوان فراهم کننده چارچوب‌های سبک زندگی سالم برای مخاطبان، نگرش‌های کلی در چهار حوزه سلامت جسم، روان، اجتماعی و خانواده در بستر معنویت ایجاد می‌کند.
اعتمادسعید بیان کرد: از سوی دیگر به دلیل اینکه تغییر و تحولات حوزه خانواده، تأثیرات جدی در شرایط فعلی جامعه ایران دارد، پرداختن به آموزش‌های خانواده در زمره مهمترین اولویت‌های شبکه رادیویی سلامت قرار گرفته است. این آموزش‌ها می‌تواند در طیف وسیعی از موضوعات مرتبط با خانواده نظیر نحوۀ برقراری روابط عاطفی و جنسی در خانواده، نحوه روابط والدین با فرزندان، شیوه‌های کنترل خشم، و راه‌های مدیریت هیجان و… باشد. همچنین در وضعیت بحران کرونا و آسیب‌های جسمی و روانی این بحران رادیو سلامت در کنار جامعه از آخرین اطلاعات علمی روز جهت توانمند سازی جامعه برای مقابله استفاده کرد و هم اکنون با اندیشمندان حوزه سلامت با آینده پژوهی در جهت شناخت مسائل و مشکلات پسا کنترل کرونا است. روز رادیو را به همه همکارانم تبریک می‌گویم که آینده سازان جامعه و روزگار ما هستند و در باز ساخت ارزش‌ها با کم‌ترین توقع رسالت رسانه‌ای خود را انجام می‌دهند.
رسانه‌ای که جوان است و جوان می‌ماند
حمیدرضا افتخاری مدیر رادیو صبا نیز در یادداشتی نوشته است: «اهل رادیو که باشی، چهارم اردیبهشت برای شما مفهوم دیگری دارد، روزی که رضا سجادی ساعت ۰۰/۱۹ پشت میکروفن قرار گرفت. آغاز بکار رسانه گرم و صمیمی رادیو در ایران را اعلام کرد.
از سال ۱۳۱۹ تا امروز و در اولین روزهای قرن جدید رادیو همراه ایرانیان بوده است، از روزهایی که جانی والر معمای پلیسی طراحی می‌کرد، ارکستر گلهای مرحوم پیرنیا موسیقی ایرانی را زنده نگه می‌داشت تا وقتی که احمد شیشه گران به همراه منوچهر نوذری، صبح جمعه‌های دهه شصت را خاطره‌انگیز کردند، یا زمانیکه مرحوم مهران دوستی با صدای گرمش در رادیو جبهه پلی بود میان خط مقدم و پشت جبهه‌ها، شب بخیر کوچولو، خانه و خانواده هم که یادگارهای همان دوران هستند.
رادیو برای ایرانی‌ها مفهوم دیگری دارد، باید اهلش باشی تا بدانی چه می‌گویم، رادیو یعنی زندگی، رادیو یعنی جوشش، رادیو یعنی صمیمیت.
هشتاد و اندی از تولد رادیو در ایران می‌گذرد اما هنوز این رسانه جوان است و جوان می‌ماند. این رسانه که در ادوار مختلف مورد هجوم رسانه‌های نوظهور قرار گرفت، همچنان زنده ماند، رادیو انرژی حیات خود را از مخاطبش می‌گیرد مخاطبی که به این رسانه اعتماد دارد و این اعتماد نتیجه یکدلی و یک رنگی اهالی رادیو است.
شاید باورش سخت باشد اما این یک حقیقت است که اهالی رادیو به این جمله اعتقاد کامل دارند «آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند». برای همین است گوینده رادیو وقتی دارد وارد استودیو می‌شود نیت قربت می‌کند و هر چه در زندگی شخصی دارد پشت در استودیو می‌گذارد تا آنچه را که شایسته شنونده است، به او هدیه کند.
حالا در آغاز عصر تحول در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، رادیو طلایه دار تحول است، رادیویی‌ها به واسطه ذات سریع این رسانه در طول زمان فراگرفته‌اند به سرعت عمل کنند و حالا می‌توان به وضوح دید که عمل به شعار عدالت گستری و هویت محوری چطور در رادیو جاری است، رادیویی که در طول حیاتش خود از ارکان هویت ساز این مردمان بوده است.
این رادیو است که پرچم اعتماد سازی را به دست گرفته است و در ایجاد شور و نشاط و گسترش امید به آینده پیشرو بوده است، این خاصیت رادیو است که چون با صمیمیت حرف می‌زند و چون حرفش از دل برمی آید در مخاطب نفوذ دارد.
اما در این میان رادیو صبا به عنوان کوچک‌ترین عضو خانواده رادیویی معاونت صدا که امسال دهمین سال حیات خود را طی می‌کند، تلاش می‌کند در مسیر تحقق شعار خود «صدای شادی آفرین» بودن گام بردارد و مخاطب خود را شاد کند. این رادیو نوپا که اقبال خوبی از سوی شنوندگان رادیو داشته است. حالا به بلوغ ساختاری و محتوایی رسیده است و امید می‌رود به همت نیروی انسانی مستعد خود، پدیده رادیوهای جمهوری اسلامی ایران در سالهای پیش رو باشد.
امید که به لطف خداوند و حمایت شنوندگان این رویا رنگ واقعیت بگیرد.»
منبع : مهر نیوز