راه‌اندازی کلینیک دیابت توسط جهاددانشگاهی استان مرکزی/شتاب‌دهی شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار

سردبیر پرس/مرکزی سرپرست جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: کلینیک دیابت برای اولین بار در سطح استان توسط این نهاد راه‌اندازی می‌شود. دکتر علی اصغر غفاری زاده سیزدهم مردادماه در آستانه ۱۶ مرداد سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: اعمال مدیریت در دانشگاه ها پس از انقلاب فرهنگی و ایجاد ثبات در دانشگاه […]

سردبیر پرس/مرکزی سرپرست جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: کلینیک دیابت برای اولین بار در سطح استان توسط این نهاد راه‌اندازی می‌شود.
دکتر علی اصغر غفاری زاده سیزدهم مردادماه در آستانه ۱۶ مرداد سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: اعمال مدیریت در دانشگاه ها پس از انقلاب فرهنگی و ایجاد ثبات در دانشگاه ها، فلسفه وجودی تشکیل جهاد دانشگاهی در کشور بود و پس از آن فعالیت های این نهاد انقلابی تغییر یافت و به سمت انجام فعالیت های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی حرکت کرد و تمرکز خود را به انجام فعالیت های بر زمین مانده مصروف کرد.
وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی استان مرکزی در ۲۰ آبان ۱۳۵۹ آغاز به کار کرد، گفت: در حال حاضر این مجموعه در استان با برخورداری از معاونت های آموزشی، پژوهشی، پشتیبانی و فرهنگی فعال است.
غفاری زاده با اشاره به اینکه معاونت پژوهشی این نهاد پروژه های ملی و استانی مهمی را به انجام رسانده است، سند توسعه اشتغال، سند توسعه فرهنگی و اجتماعی استان، سند آمایش سرزمین استان، ایجاد پایگاه اطلاعات مکانی در محیط  GIS، آمایش فرهنگی و عدالت اجتماعی مناطق شهر اراک، تدوین سند رابردی ارتقای وضعیت اجتماعی و فرهنگی مناطق اسکان غیررسمی اراک و … را از جمله فعالیت های معاونت پژوهشی دانست و افزود: در طول چند سال اخیر نگاه ویژه ای به شرکت های دانش بنیان اعمال شده است و در واقع این نهاد انقلابی به این شرکت ها از جمله پژوهشکده رویان و ابن سینا توجه خاص داشته است. در استان مرکزی نیز مرکز خدمات تخصصی و فوق تخصصی درمان ناباروری برای ارائه خدمات در غرب کشور فعال است و سالانه ۱۷ تا ۲۰ هزار خدمت عرضه می کند که از نظر کیفی قابل رقابت با دیگر مراکز مهم کشور است و تمامی پروسه درمان ناباروری در این مرکز انجام می شود.
وی با اشاره به راه اندازی آزمایشگاه تشخیص طبی با پیشرفته ترین تجهیزات، بیان کرد: در این آزمایشگاه خدمات با تعرفه های نیمه دولتی و هزینه آزمایشگاه ها با یک سوم تعرفه بخش خصوصی با نهایت کیفیت ارائه می شود، همچنین در حال حاضر آزمایشگاه ژنتیک به عنوان تنها آزمایشگاه استان نیز با به روزترین امکان فعال است.
سرپرست جهاد دانشگاهی استان مرکزی راه اندازی مراکزی چون داروخانه تخصصی، ایجاد کلینیک  دیابت برای اولین بار در سطح استان، راه‌اندازی بخش زخم و ترمیم بافت و استفاده از روش های پیشرفته جهان، ایجاد کلینیک پوست و زیبایی با استفاده از روش های نوین را از جمله برنامه‌های این مجموعه در استان مرکزی برشمرد و گفت: اخیرا کلینیک تخصصی روانشناسی فعال شده که بسیار مورد استقبال مراجعان مرکز ناباروری و خارج از مرکز قرار گرفته است و در کنار آن راه‌اندازی کلینیک کاردرمانی نیز در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: جهاد دانشگاهی استان مرکزی دارای آزمایشگاه معتمد محیط زیست است و با وجود عمر دو ساله، به دلیل خدمات شایسته مورد توجه استان قرار گرفته و به همین دلیل به آزمایشگاه جامع استان ارتقا یافته است.
غفاری زاده با اشاره به فعالیت های معاونت آموزشی این نهاد که سابقه فعالیتی بالایی در استان مرکزی دارد، افزود: در حال حاضر این معاونت در حوزه آموزش عالی و آموزش های کوتاه مدت فعال است و در اراک، ساوه و نیمور محلات مراکز علمی و کاربردی فعال دارد که در زمینه مدیریت، کیفیت کار و تربیت دانشجویان برتر جزو مراکز برتر کشوربه شمار می رود، البته برخی مراکز به دلیل کاهش دانشجو با چالش هایی روبرو شده اند و در تلاش هستیم با توجه به ظرفیت های مراکز به منظور ارائه آموزش های تخصصی از آنها استفاده شود.
وی با اشاره به ارائه آموزش های تخصصی پزشکی و غیرپزشکی توسط جهاد دانشگاهی استان مرکزی، افزود: در مراکز آموزش کوتاه مدت حدود ۲۳۰ دوره آموزشی تکنسین داروخانه، دستیار دندانپزشکی، نیروی پذیرش آزپایشگاه، فوریت های پزشکی، برنامه‌نویسی، ICDL، زبان تخصصی و … طراحی و ۲۲ هزار و ۲۸۶ نفرساعت آموزش ارائه شده است و هزار نفر ساعت نیز آموزش آنلاین و حضوری دریافت کردند.

سرپرست جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: در حوزه پزشکی عمومی تا سطح متخصصین، برگزاری آموزش های تخصصی و فوق تخصصی مدنظر است و در تلاش هستیم این آموزش ها با همکاری جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی انجام گیرد.
وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در مدت عمر ۴۰ ساله خود در دانشگاه اراک بخش عمده ای از فعالیت ها و خدمات فرهنگی را به صورت رایگان در این دانشگاه به انجام رسانده است، اظهار کرد: در زیرمجموعه معاونت فرهنگی این نهاد بخش های مختلفی فعالند که سازمان دانشجویان با وظیفه ارتباط گیری با دانشجویان و ایجاد ارتباط میان آنها و بخش های مختلف آموزشی، فرهنگی و صنعتی و ایجاد تشکیلات براساس تمایل و علاقه دانشجویان با عملکرد فراموضوعی، از جمله این بخش هاست. سازمان انتشارات نیز از دیگر مراکز زیرمجموعه این معاونت است که با چاپ و نشر بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب، در سال گذشته رتبه نخست را در بین واحدهای جهادد دانشگاهی کشور کسب کرد.
وی اضافه کرد: در سال جاری معاونت فرهنگی به حوزه راه اندازی دفاتر تسهیلگری ورود کرده و این دفاتر در دو شهر اراک و ساوه با ماموریت شناسایی مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در مناطق حاشیه نشین و پیگیری جهت رفع این چالش ها فعال شده اند و عملکرد خوبی نیز گزارش شده است.
سرپرست جهاد دانشگاهی استان مرکزی با بیان اینکه خبرگزاری های سردبیر پرس و ایکنا از دیگر بخش های زیرمجموعه معاونت فرهنگی این نهاد هستند که همواره در رتبه های بسیار خوبی در میان دیگر خبرگزاری ها قرار دارند، گفت: فعالیت کانون های فرهنگی و دانشجویی، برگزاری کرسی های آزاداندیشی و … از دیگر فعالیت های معاونت فرهنگی این نهاد به شمار می رود.
وی با اشاره به ورود این نهاد انقلابی به بخش اشتغال، تصریح کرد: از دیرباز مجموعه جهاد دانشگاهی معضل اشتغال را پیش بینی کرده بود و در راستای کمک به رفع این معضل، اقدامات خوبی را به انجام رساند و در حال حاضر در این راستا سه طرح در حال انجام است که شامل طرح زنان خانه دار، طرح ملی اشتغال خانگی با هدف حمایت از اشتغال خرد و اتصال به بازار هدف و حذف واسطه ها و ارائه آموزش های تخصصی برای این افراد به جهت افزایش کیفی و کمی کار و توسعه بازارهای الکترونیکی و فعالیت مرکز منش(نوآوری و شتاب دهی جوانان) ویژه جذب افراد ۱۸ تا ۳۵ سال به منظور حمایت جهت ایده پردازی و رشد کار گروهی و تولید ایده قابل اجرا هستند. تاکنون ۷۰۰ نفر به مرز منش مراجعه داشته اند و ۱۶ ایده به مرحله شتاب دهی و اتصال به بازار رسیده است. صاحبان این ایده ها در ادامه به پارک های علم و فناوری معرفی یا به افراد سرمایه گذار لینک می شوند.
غفاری زاده تاکید کرد: سعی ما بر ایجاد مراکز و شرکت های دانش بنیان است، در شهرستان ساوه با توجه به پتانسیل ها مرکز خدمات تخصصی انار و در شهر محلات و نیمور نیز مرکز خدمات تخصصی سنگ و صنایع وابسته راه اندازی می شود.
وی بیان کرد: در برنامه های کوتاه مدت با توجه به شرایط و نیازهای موجود در کشور، مباحث پزشکی از جمله راه اندازی کلینیک های مختلف و استفاده از تکنولوژی های روز دنیا و استفاده از سلول های بنیادین در درمان جزو اولویت هاست، همچنین بخش کشاورزی جزو اولویت های جهاد دانشگاهی است. از طرفی استان مرکزی با معضل آب روبروست و باید به سمتی رفت که این چالش رفع شود، بر این اساس کمک به افزایش سطح زیرکشت گیاهان دارویی و فرآوری آنها مدنظر قرار دارد و براساس نیازها و زیرساخت ها و حمایت های دولتی این هدف در شهرستان های استان دنبال خواهد شد.
سرپرست جهاد دانشگاهی استان مرکزی اضافه کرد: ورود به حوزه شتاب دهی درخصوص شرکت های دانش بنیان در دستور کار قرار دارد و تلاش می کنیم که به مرکز اصلی شتاب دهی برای شرکت های دانش بنیان تبدیل شویم و در این راستا رایزنی های لازم با پارک علم و فناوری انجام شده است.
غفاری زاده اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در دوران شیوع کرونا نیز به عنوان یک بازو به صورت غیرمستقیم در کنار حوزه بهداشت و درمان استان بوده است و شرکت های همکار با این نهاد در زمینه تولید مواد ضدعفونی کننده، تولید دستگاه های تب سنج و لباس های بیمارستانی فعال داشتند و در واقع جهاد دانشگاهی به عنوان شتاب دهنده در کنار این شرکت ها قرار گرفت و با این اقدام به صورت غیرمستقیم به کمک مجموعه استان آمد.

انتهای پیام