رخت سفید بر کرمانشاه نشست/ ادامه قطع برق ۲۲ روستا

سردبیر پرس – گروه استان‌ها- رؤیا متکیائی: استان کرمانشاه با مرکزیت کلانشهر کرمانشاه از استان‌های غربی به‌شمار می‌آیدف این استان از شمال به استان کردستان، از جنوب به استان لرستان و ایلام، از شرق به استان همدان و از غرب به کشور عراق محدود می‌شود و ۲ میلیون نفر جمعیت در ۱۴ شهرستان، ۳۴ شهر، […]

سردبیر پرس – گروه استان‌ها- رؤیا متکیائی: استان کرمانشاه با مرکزیت کلانشهر کرمانشاه از استان‌های غربی به‌شمار می‌آیدف این استان از شمال به استان کردستان، از جنوب به استان لرستان و ایلام، از شرق به استان همدان و از غرب به کشور عراق محدود می‌شود و ۲ میلیون نفر جمعیت در ۱۴ شهرستان، ۳۴ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی، ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.
با توجه به سامانه بارشی مستقر بر جو منطقه، امواج سامانه بارشی که با جریانات سرد شمالی در منطقه همراه است از صبح شنبه تا به امروز سبب وزش باد و بارش باران و برف در استان کرمانشاه شد و بارش برف در برخی مناطق و گردنه‌های برفگیر به ۱.۵ متر رسید و در پی این بارش‌ها تمام محورهای مواصلاتی کرمانشاه برفگیر شد و تمام مسئولین استان از استاندار تا فرمانداران و شهرداران و مدیریت بحران و پلیس راه، راهداری، هلال احمر و نیروهای امدادی استان کرمانشاه را پای کار آورد تا شیرینی بارش رحمت الهی برف به کام مردم دیار کرمانشاه شیرین‌تر شود.
در پی بارش برف سنگین و کولاک در اکثر مناطق استان کرمانشاه مسیر بسیاری از راه‌های فرعی و اصلی شهری و روستایی مسدود شد و در برخی نقاط باعث شکستگی تیرهای برق و قطعی برق نقاط شهری و روستایی به ویژه در مناطق مرزی شهرستان‌های ثلاث باباجانی، پاوه، جوانرود و روانسر شد.
بسیاری از گردنه‌های برفگیر استان کرمانشاه در اثر لغزندگی جاده و یخ زدگی و حجم سنگین برف دچار ترافیک شد و بسیاری از خودروها در برف زمین‌گیر شدند که با تلاش نیروهای راهداری و هلال احمر و پلیس راه و نیروهای امدادی به افراد گرفتار در برف و کولاک کمک‌رسانی شد.
ثبت دمای ۲۱ درجه سانتی‌گراد زیر صفر سردترین نقطه استان کرمانشاه
مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس اظهار کرد: اساس بررسی آخرین نقشه‌های هواشناسی طی امروز و فردا شرایط پایدار در استان کرمانشاه حاکم بوده که مهمترین پیامد آن مه، بویژه در اوایل روز و در مناطق مرطوب خواهد بود.
فیروز دولتشاهی افزود: از روز پنج شنبه ۳۰ دی ماه عبور موج بارشی دیگری مجدداً سبب وزش باد و بارش برف و باران در استان کرمانشاه می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه تصریح کرد: در اثر استقرار تدریجی هوای سرد قطبی از امروز تا اوایل هفته آینده دمای هوا در استان کرمانشاه به شدت کاهش یافته و به تدریج سبب یخبندان در اکثر نقاط استان می‌شود.
دولتشاهی بیان کرد: از امروز تا اوایل هفته آینده دمای شبانه در مناطق گرمسیری بین ۲ تا چهار درجه سانتیگراد زیر صفر، در مناطق معتدل بین هفت تا ۱۰ و در مناطق سردسیر بین ۱۰ تا ۱۵ درجه زیر صفر به ثبت می‌رسد.
وی گفت: دمای هوای کرمانشاه پیش بینی می‌شود طی امروز در گرم‌ترین ساعت به سه درجه سانتی گراد بالای صفر و در سردترین ساعات به منفی هفت درجه زیر صفر برسد.
مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه اضافه کرد: شهرستان سنقر و کلیایی با منفی ۲۱ درجه سانتیگراد سردترین نقطه استان کرمانشاه بوده و اسلام آبادغرب و حمیل و بخش گواور نیز دمای منفی ۲۱ درجه سانتی گراد را تجربه کردند.
دولتشاهی افزود: شهرستان پاوه با ۶۴ سانتی‌متر، کرندغرب با ۵۲ سانتی‌متر و ثلاث باباجانی با ۴۸ سانتی‌متر بیشترین بارش برف را طی شبانه روز گذشته در استان کرمانشاه به ثبت رساندند.
امداد رسانی به ۱۳۵۶ مسافر گرفتار در برف و کولاک در کرمانشاهفرزین معتمدی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه گفت: امداد گران جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه طی ۴۸ ساعت گذشته به یک هزار و ۳۵۶ مسافر گرفتار در برف امداد رسانی کردند.
وی با اشاره به بارش سنگین برف طی ۲ روز گذشته در استان کرمانشاه تصریح کرد: در این مدت ۳۰ تیم عملیاتی با استقرار در نقاط مختلف استان کرمانشاه نسبت به امداد رسانی به خودروهای گرفتار در برف اقدام کردند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه با اشاره به امداد رسانی به ۹۰۲ دستگاه خودرو در جاده‌های استان خاطر نشان کرد: در این مدت ۴۵۰ بسته غذایی در بین مسافران خودروهای گرفتار در برف توزیع شد و ۱۳۸ نفر در پایگاه‌های امداد و نجات جمعیت هلال اسکان داده شدند.
امداد رسانی به ۱۲ مادر باردار در کرمانشاه
هومن رفیعی رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: با توجه به بارش برف در ۲۴ ساعت گذشته دوازده مادر باردار با همکاری اورژانس نیروهای راهداری و هلال احمر به بیمارستان منتقل شدند.
وی با اشاره به اینکه اورژانس ۱۱۵ در این مدت بیش از ۲۲۰ مأموریت انجام داد، گفت: از این تعداد ۱۱۱ مأموریت مختص انتقال بیمار و ۱۲ مورد مربوط به انتقال مادران باردار بوده است.
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از مردم خواست تا از مسافرت‌های غیرضروری خودداری کنند در صورت ضرورت زنجیرچرخ، آذوقه و لباس گرم به همراه داشته باشند.
مشکل قطعی برق در ۳۵ روستای استان کرمانشاه رفع می‌شود
امیر ظهرابی مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه با اشاره به اینکه بارش برف موجب قطع شدن برق حدود ۹۰ روستای استان شد، گفت: تلاش می‌شود این مشکل در ۳۵ روستای باقیمانده هم تا پایان وقت امروز مرتفع شود.
وی با اشاره به اینکه این روستاها بیشتر در شهرستان‌های پاوه و ثلاث باباجانی قرار دارند، اظهار کرد: قطعی برق در پی بارش سنگین برف و شکسته شدن تیرهای برق رخ داد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه با اعلام اینکه همه محورهای اصلی استان باز و تردد در آنها جریان دارد، خاطر نشان کرد: در حال حاضر راه حدود ۴۵ روستا در استان کرمانشاه مسدود است که تلاش می‌شود تا ۱۲ ساعت آینده این راه‌ها نیز بازگشایی شوند.
ظهرابی با اشاره به تصمیم جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران استان طی شب گذشته، بیان کرد: در این جلسه مقرر شد از ظرفیت نیروهای مسلح برای بازگشایی راه‌ها استفاده شود.
وی از مردم خواست به هشدارهای هواشناسی توجه و از ترددهای غیرضروری به هنگام نامناسب بودن شرایط جوی خودداری کنند.
در اثر بارش برف ۲۰۰ مسیر روستایی مسدود شد
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس اظهار کرد: به دلیل بارش سنگین برف در استان کرمانشاه طی شبانه روز گذشته تمام نیروهای راهداری در حال آماده باش برای امدادرسانی و بروفی و پاکسازی محورهای مواصلاتی قرار گرفتند.
فریبرز کرمی با اشاره به بارش برف در ۳۰ محور اصلی و فرعی استان کرمانشاه، افزود: ۲۶۷ نیرو راهداری با ۱۷۶ دستگاه ماشین آلات طی شبانه روز گذشته در حال امدادرسانی به مردم و پاکسازی جاده‌ها بوده‌اند.
وی تصریح کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته با تلاش نیرو راهداری چهار هزار و ۳۱۰ کیلومتر عملیات برف روبی و ۲ هزار و ۳۸۵ تن عملیات نمک پاشی انجام گرفته است.
کرمی بیان کرد: همچنین طی هفت مرتبه، ۱۳ مقطع نیز ریزش برداری و به ۲۲۴ دستگاه خودرو گرفتار در برف توسط نیروهای راهداری امداد رسانی شده است.
وی ادامه داد: پاکسازی برف روبی مسیرهای اصلی با توجه به محدودیت امکانات از اولویت بیشتری برخوردار است ۲۰۰ راه روستایی مسدود شده بود که ۴۱ راه روستایی همچنان مسدود است.

کرمی خاطر نشان کرد: مردم با توجه به بارش برف و کولاک از ترددهای غیرضروری خودداری کنند و در صورت اقدام به سفر تجهیزات زمستانی شامل وسایل گرمایشی و زنجیرچرخ به همراه داشته باشند.
قطعی برق ۲۳ روستای شهرستان پاوه
سرپرست فرمانداری پاوه در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس اظهار کرد: در شهرستان پاوه به علت بارش سنگین برف که بیش از ۴۰ سانتی متر و در برخی نقاط به ۱.۵ می‌رسد از دیروز شاهد قطعی برق در روستاها و بخش‌های نوسود و نودشه و باینگان بودیم که تلاش برای برقراری برق ۲۳ روستای باقیمانده در این مناطق ادامه دارد.
جلیل بالایی افزود: علت قطع برق در برخی مناطق شهرستان پاوه بارش سنگین برف و شکستگی تیرهای برق بود که با وجود تلاش‌های فراوان شرکت توزیع برق شهرستان و استان هنوز ۲۳ روستا برق آنها وصل نشده است.
وی تصریح کرد: تمام راههای اصلی و فرعی شهرستان پاوه بازگشایی شده‌اند و فقط ۴ روستای مرزی باقیمانده که مسیرهای آنها با بارش برف سنگین برف مسدود شده فقط با بلدوزرهای زنجیری امکان بازگشایی دارند که در تلاش هستیم به زودی مسیر این چهار روستا بازگشایی شود.
بالایی بیان کرد: به علت برودت هوا و یخ‌زدگی معابر امروز تمام مدارس شهرستان پاوه در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و در دو شیفت صبح و بعدازظهر تعطیل اعلام شد.
سرپرست فرمانداری پاوه گفت: شهروندان استفاده صحیح و بهینه از سوخت گاز را رعایت کنند تا مبادا با قطعی گاز روبرو شویم و از ترددهای غیر ضروری خصوصاً در مسیرهای بین شهری اجتناب کنند و تردد در محورهای اصلی و فرعی پاوه فقط با زنجیر چرخ امکان پذیر است.
گردنه برفگیر قلاجه بعد از تلاش ۸ ساعته نیروهای امدادی بازگشایی شد
سرپرست فرمانداری گیلانغرب اظهار کرد: تردد به علت کولاک و بارش سنگین برف به ویژه در محور قلاجه از توابع این شهرستان به اسلام آباد غرب تنها با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است.
حشمت رضایی افزود: بارش شدید برف در شهرستان گیلانغرب که از ۴۸ ساعت پیش شروع شده بود، تردد در برخی از نقاط این شهرستان را با مشکل مواجه کرد.
وی تصریح کرد: ارتفاع برف در شهر سرمست به ۲۵ سانتیمتر و در ارتفاعات به نیم متر رسید و اکیپ‌های راهداری و برف روبی شهرستان از دیروز در نقاط کوهستانی و برف گیر برف در حال پاکسازی محورهای شهرستان گیلانغرب هستند.
رضایی گفت: هم اکنون اکیپ‌های راهداری با بیش از ۱۲ دستگاه ماشین آلات برف روبی در محورهای گیلانغرب به اسلام آباد غرب و محورهای قلاجه، داربادام ومله نی نمک پاشی و برف روبی را انجام داده و در حال حاضر تمام محورهای اصلی شهرستان باز است.
محورهای مسدود شده دالاهو بازگشایی شد
در این راستا فرماندار دالاهو در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس اظهار کرد: به دلیل بارش سنگین برف در محور گردنه سرمیل دالاهو این محور طی ساعات گذشته مسدود شده بود و خودروهای بسیار زیادی در برف گرفتار شدند.
کرم محمدی افزود: بعد از گذشته هشت ساعت با تلاش نیروهای راهداری و جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه گردنه سرمیل با انجام عملیات برف روبی و رهاسازی خودروها مجدد بازگشایی شد.
وی تصریح کرد: بیش از یک هزار وسیله نقیله در محور سرمیل گرفتار برف و کولاک بودند که عمدتاً وسایل نقیله سنگین را شامل می‌شدند اما هم اکنون محور بازگشایی شده و ترافیک روان است.
گردنه‌های برف گیر کرمانشاه بازگشایی شد / تردد با زنجیر چرخ امکان پذیر است
رئیس پلیس راه استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس اظهار کرد: با توجه به لغزندگی و یخ‌زدگی جاده‌ها تردد در محورهای روانسر به جوانرود و ثلاث باباجانی فقط با زنجیر چرخ امکان‌پذیر بوده و تردد برای کامیون‌ها و کشنده‌ها در این محورها ممنوع است‌.
کیخسرو دستغیب افزود: درمحور سرپل‌ذهاب و سرمیل به خسروآباد و اسلام آبادغرب صبح امروز راه مسدود بود که با تلاش راهداران در حال حاضر راه باز بوده و تردد با زنجیرچرخ امکان پذیر است.
وی تصریح کرد: در محور قلاجه به گیلانغرب و گواور و داربادام راه مسدود بوده و در صورت ضرورت تردد فقط با زنجیر چرخ امکان پذیر است.
دستغیب بیان کرد: با توجه به اینکه بارش‌ها در شرق استان کرمانشاه شروع شده و برف و کولاک در راه است در حوزه سنقر و کلیایی در محور بیدسرخ تردد با زنجیر چرخ امکان پذیر است.
وی با بیان اینکه عملیات برف روبی و نمک پاشی به صورت مستمر با حضور مأموران پلیس و راهداری در حال انجام است، گفت: ۷۰ تیم گشتی پلیس راه در جاده‌های استان کرمانشاه حضور داشته و آماده ارائه خدمات ترافیکی به همشهریان و هموطنان هستند.

دستغیب خاطر نشان کرد: اکثر محورهای اصلی باز است و به علت لغزندگی تردد تنها با زنجیرچرخ امکان‌پذیر است و رانندگان توجه داشته باشند در صورت نداشتن زنجیر چرخ از تردد آنها ممانعت می‌شود.
وی اضافه کرد: هم اکنون در تمام راه‌های استان حرکت به کندی انجام می‌گیرد و تردد کلیه کشنده‌ها و کامیون‌ها با هدف ارتقا ایمنی جاده‌ها و پیشگیری از تصادفات تا اطلاع بعدی ممنوع است.
رئیس پلیس راه استان کرمانشاه تاکید کرد: با توجه به سرما و برودت هوا و بارش‌های سنگین، رانندگان از سالم بودن بخاری خودرو اطمینان حاصل کنند و با صبر و حوصله در مسیر حرکت کنند.
محورهای اصلی و فرعی در سرپل‌ذهاب بازگشایی شد
فرماندار سرپل‌ذهاب در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس اظهار کرد: دلیل بارش سنگین برف و کولاک گردنه سرمیل در سرپل ذهاب مسدود شده بود که با تلاش راهداران و نیروهای امدادی بازگشایی شد و هم اکنون تمام مسیرهای مواصلاتی سرپل ذهاب بازگشایی شده و تردد با زنجیر چرخ امکان پذیر است.
به دلیل بارش سنگین برف و کولاک در محور دالاهو به سرپل‌ذهاب، گردنه سرمیل در حدفاصل میان کرند غرب و سرپل ذهاب این محور مسدود شده بود که بازگشایی شد.
نورالدین فرزادی پور بیان کرد: تردد در راه‌های اصلی تنها با داشتن زنجیرچرخ امکان پذیر است و مردم از انجام سفرهای غیرضروری خودداری کنند.
بارش نیم متری برف در برخی نقاط سنقر و کلیایی
غلامرضا مرتضوی فرماندار شهرستان سنقر و کلیایی در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس اظهار کرد: تمام محورهای اصلی مواصلاتی شهرستان سنقر و کلیایی باز هستند.
وی افزود: بارش نیم متری برف در برخی نقاط سنقر و کلیایی که از اثر دیروز آغاز شد، دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان را پای کار آورد و تا به این لحظه فعالیت نیروهای خدمات رسان مطلوب و پررنگ بوده است.
مرتضوی بیان کرد: از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات برای برف روبی هر چه سریع‌تر مسیرهای روستایی بهره گیری شود و در حال حاضر تمام مسیرها باز است.
قطعی برق ۲۲ روستای کرمانشاه / مسیر ۷۱ روستا مسدود است
امیر ظهرابی بعد از ظهر سه شنبه در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس اظهار کرد: با تلاش‌های راهداری و نیروهای امدادی راه مسدود شده ۲۰۰ روستای استان کرمانشاه بازگشایی شد و در حال حاضر مسیر ۷۱ روستا مسدود است که راهداران در تلاش هستند هرچه سریع‌تر این مسیرها بازگشایی شود.
وی افزود: برق بیشتر مناطقی که دچار قطعی شده بود از جمله نوسود و نودشه وصل شده است و از ۳۵ روستای باقیمانده هم‌اکنون ۲۲ روستا دچار قطعی برق هستند که علت وصل نشدن برق این روستاها، مسدود بدون راه ارتباطی و مسیرهای منتهی به روستاها است.
مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه تصریح کرد: در جلسات متعدد با حضور استاندار کرمانشاه بر رفع مشکلات راههای ارتباطی و رفع قطعی برق در. مناطق روستایی تاکید شده و نیروهای ارتش و سپاه برای کمک رسانی در این زمینه اعلام آمادگی کرده اند.

وی گفت: بیشتر روستاهایی که دچار قطعی برق شده و راه روستایی همچنان مسدود است در منطقه اورامانات و شهرستان ثلاث‌باباجانی هستند.
ظهرابی بیان کرد: تمام محورهای اصلی استان کرمانشاه بازگشایی شده است و تردد با زنجیر چرخ امکان پذیر است

منبع : مهر نیوز