روایتی از بحران‌های کارآفرین ملی حوزه صنعت در قالب فیلم

محمدرضا حق‌نگهدار در گفت و گو با خبرنگار سردبیر پرس، پیرامون این فیلم، می‌گوید: افراد موفق برای حفظ ظاهر کسب و کارشان نمی‌توانند بحران‌های کاری را بروز دهند، در نتیجه ما هیچوقت در بحران‌ها با آن‌ها مواجه نمی‌شویم. وی افزود: ساخت مستندهای پرتره از کارآفرینان موفق ما را با تلاش‌هایی که آن‌ها در جهت حل […]

محمدرضا حق‌نگهدار در گفت و گو با خبرنگار سردبیر پرس، پیرامون این فیلم، می‌گوید: افراد موفق برای حفظ ظاهر کسب و کارشان نمی‌توانند بحران‌های کاری را بروز دهند، در نتیجه ما هیچوقت در بحران‌ها با آن‌ها مواجه نمی‌شویم.
وی افزود: ساخت مستندهای پرتره از کارآفرینان موفق ما را با تلاش‌هایی که آن‌ها در جهت حل بحران‌های بزرگ کرده‌اند آشنا می‌کند.
به گفته کارگردان مستند «براده»، ۱۶ فیلم به بخش مستندهای «کارآفرینی» چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» راه یافته‌اند که یکی از این آثار، مستند «براده» است.
وی یادآوری کرد: فیلم «براده» روایتی از زندگی احمد قرشی‌نژاد نقاش و کارآفرین ملی حوزه صنعت بوده که در آستانه ورشکستگی به دالان‌های تودرتوی ذهنش پناه می‌برد.
محمدرضا حق‌نگهدار درباره تولید این فیلم و وجهه امیدآفرینی پرداختن به کارآفرینان که در شرایط سخت اتفاق مهمی را در حوزه اقتصادی ای جاده می‌کنند، گفت: امیدآفرینی به شکل فرمایشی رخ نمی‌دهد و شما باید زمینه آن را داشته باشید. نکته مهم این است که ما به گفتگو و تبادل اطلاعات بین نسل‌های گذشته و امروز نیازمندیم.
وی افزود: چون به هر حال نسل گذشته از بحران‌هایی عبور کرده‌اند که ممکن است درس‌های زیادی برای نسل جوان امروز داشته باشد. در مقابل هم ایده‌ها و افکار تازه‌ای در بین جوان‌هاست که می‌تواند راهگشا باشد. یعنی چهره‌هایی که در سالیان گذشته در حوزه کارآفرینی به فعالیت مشغول بودند، برای برون رفت از بحران‌های کنونی نیازمند فکرها و ایده‌های تازه هستند.
این کارگردان در ادامه بیان کرد: بخش کارآفرینی جشنواره «سینما حقیقت»، یک زمینه خوب برای تبادل این تجربه‌ها و ایجاد گفتگو میان نسل‌های گذشته و نسل امروز بوده که به دنبال راه‌اندازی کسب و کار هستند. یکی از بهترین شکل‌هایی که ما فکر می‌کردیم برای این تبادل و انتقال تجربیات می‌شود به سمت آن رفت، در واحد فیلم پرتره کار کردن از کارآفرینان تعریف می‌شد.
حق‌نگهدار ادامه داد: احساس کردیم باید به سراغ چهره‌هایی برویم که امروز به واسطه شرایط پیچیده اقتصادی که در کشور وجود دارد، در بحران‌هایی قرار دارند. در واقع ما فیلم خود را از بحران شروع می‌کنیم. البته دنبال اتفاق عجیب و غریبی نبودیم. در حقیقت سعی کردیم لایه‌های انسانی‌تری همچون نقش خانواده و فعالیت‌های جانبی که ممکن است به کارآفرین در شرایط بحرانی کمک کند در فیلم گنجانده شود.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تأثیر تولید و نمایش فیلم‌هایی با موضوع پرداختن به کارآفرینی در جامعه گفت: تأثیرگذاری در جامعه به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از مهمترین موارد در دسترس عموم قرار گرفتن این فیلم‌ها است. دیدن چنین آثاری به خصوص مستندهای پرتره که به زوایای دیگر زندگی این افراد می‌پردازد کمک می‌کند تا نگاه واقعی‌تری به زندگی آن‌ها داشته باشیم.
حق‌نگهدار در ادامه بیان کرد: اغلب افراد موفق برای حفظ ظاهر کسب و کارشان نمی‌توانند بحران‌های کاری را بروز دهند و بیشتر ذهنی با چنین اتفاقاتی مواجه می‌شوند. در نتیجه متأسفانه ما هیچوقت در بحران‌ها با افراد موفق مواجه نمی‌شویم و شاهد تلاش‌هایی که در جهت حل بحران‌ها می‌کنند نیستیم.
وی ادامه داد: متأسفانه در دوره‌ای قرار داریم که با سرعت به سمت ایجاد زمینه‌های مورد نیاز می‌رویم و احساس می‌کنیم که شکست‌ها خیلی روی ما تأثیر نمی‌گذارد. در نتیجه نشان دادن بحران‌های زندگی چهره‌های موفق خیلی می‌تواند به ما کمک کند.
حق‌نگهدار در پایان گفت: قدرت افراد موفق به جوایز و موفقیت‌هایشان نیست، در واقع به پشتکار و تلاشی بوده که هنگام بحران از خود نشان می‌دهند. یکی از راهبردهایی که در این مستند داشتیم نشان دادن مسیر موفقیت چهره‌های شاخص بود.