روزه‌داری باعث اُفت عملکرد ورزشکاران می‌شود؟

سردبیر پرس/کرمانشاه به گفته پزشک ورزشی هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه اجرای یک اصل مهم می تواند کمک کند که ورزشکاران روزه‌دار نه تنها کاهش عملکرد نداشته باشند، بلکه افزایش عملکرد عضلانی را هم داشته باشند. دکتر تورج خدیری در گفت و گو با سردبیر پرس، در پاسخ به این پرسش که آیا روزه داری کاهش […]

سردبیر پرس/کرمانشاه به گفته پزشک ورزشی هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه اجرای یک اصل مهم می تواند کمک کند که ورزشکاران روزه‌دار نه تنها کاهش عملکرد نداشته باشند، بلکه افزایش عملکرد عضلانی را هم داشته باشند.
دکتر تورج خدیری در گفت و گو با سردبیر پرس، در پاسخ به این پرسش که آیا روزه داری کاهش عملکرد ورزشکاران را بدنبال دارد، اظهارکرد: بسیاری معتقدند باتوجه به اینکه با روزه داری کربوهیدرات کافی به بدن نمی رسد، بنابراین ذخایر گلیکوژن بدن نیز کم می شود و متعاقب آن هم عملکرد ورزشکار کاهش می یابد.
وی تصریح کرد: در پاسخ به این اعتقاد باید گفت که اگر ورزشکاری به یکباره شروع به روزه داری کند و ساعات زیادی را به خود گرسنگی بدهد، بله در این ورزشکاران شاهد افت عملکرد خواهیم بود.
پزشک ورزشی هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه خاطرنشان کرد: اگر ورزشکارانی که قصد روزه گرفتن دارند، بتوانند اصلی مهم را رعایت کنند، روزه داری نه تنها باعث افت عملکرد آنها نمی شود، بلکه عملکرد آنها را نیز افزایش خواهد داد.  
وی افزود: بنابراین اگر ورزشکاران حرفه ای، حالت روزه داری را طی سال برای خود اجرایی کنند، یعنی به شکل فواصل مختلف حالت های گرسنگی را به بدن خود بدهند، این ورزشکاران مشکلی از نظر عادت کردن بدن و سیستم سوخت و ساز نخواهند داشت و در نتیجه در زمان روزه داری نیز مشکل افت عملکرد پیدا نمی کنند.
خدیری اضافه کرد: متاسفانه باتوجه به اینکه اکثر ورزشکاران بدن آنها تنها در ماه رمضان گرسنگی طولانی مدت را تجربه می کند، در نتیجه انتظار می رود که در این ماه هم از نظر جسمی و ورزش دچار افت عملکرد شوند.
وی به مطالعات علمی انجام شده دراین رابطه هم اشاره ای کرد و گفت: مطالعات نشان می دهد که اگر فردی در طی شش ماه بصورت منظم روزه داری هایی متناوب را داشته باشد، بدنش به گرسنگی طولانی مدت عادت خواهد کرد و در نتیجه افت عملکردی ندارد.
پزشک ورزشی هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه خاطرنشان کرد: همچنین در این مطالعات مشخص شده که فرآیند روزه داری های متناوب باعث می شود نه تنها بدن ورزشکار افت نکند، بلکه هورمون هایی مثل رشد، تستوسترون و هورمون های آنابولیک بدن را نیز تحریک می کند تا ترشح شوند و ترشح این هورمون ها باعث افزایش قابل توجه عملکرد عضلانی فرد ورزشکار می شود.
وی یادآورشد: امروزه بسیاری از ورزشکاران حرفه ای در دنیا از سیستم روزه داری متناوب یعنی گرسنگی ها طولانی مدت استفاده می کنند تا به شکل قابل توجهی عملکرد جسمی خود را افزایش دهند.
خدیری در خاتمه عنوان کرد: ورزشکاران از حدود یک ماه قبل از ماه رمضان می تواند به تدریج از ساعات کم تا به حدود پنج ساعت در روز بدن خود را به گرسنگی عادت دهند تا در زمان روزه داری افت عملکرد نداشته باشند.
انتهای پیام