روزگار پایه ششمیها در سال کرونایی و آزمون ورودی مدارس سمپاد
به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، مثل تمام گروههای تحصیلی سال جدید آموزشی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ برای دانش آموزان مشتاق تحصیل در مدارس استعدادهای درخشان نیز با چالش آغاز شد. این مدارس که با آزمون ورودی، محصلان خود را جذب میکنند تابستان سال گذشته که اکثر آزمونهای سراسری به دلیل پاندمی کرونا با تعویق های پی در پی […]
به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، مثل تمام گروههای تحصیلی سال جدید آموزشی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ برای دانش آموزان مشتاق تحصیل در مدارس استعدادهای درخشان نیز با چالش آغاز شد. این مدارس که با آزمون ورودی، محصلان خود را جذب میکنند تابستان سال گذشته که اکثر آزمونهای سراسری به دلیل پاندمی کرونا با تعویق های پی در پی دچار شد، از این قاعده مستثنی نبود؛ تا جایی که در شهریور ماه بالاخره نتایج بارگذاری و حتی تا اواخر شهریور امکان اعتراض به آن مهیا شد. سال گذشته نتایج این آزمون اعتراضات زیادی را در پی داشت. در نهایت هم وزارت آموزش و پرورش با پذیرش مشکلاتی که در این آزمون پیش آمد، طی اطلاعیهای در ۶ مهر ماه اعلام کرد که تصمیمات مدیریتی و انجام اقدامات متناسب با هدف جلوگیری از هرگونه تضییع حق احتمالی در دستور کار است و فرایند اعلام نتایج آزمون ورودی پایه هفتم مدارس استعدادهای درخشان سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ پایانیافته تلقی میشود اما با افزایش ۱۰ درصدی پذیرش دانش آموزان در اغلب مدارس استعدادهای درخشان هم موافقت شد.
حالا برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ دانش آموزان علاقه مند به شرکت در آزمونهای ورودی دبیرستانهای دوره اول و دوم متوسطه استعدادهای درخشان تا ۲۵ فروردین فرصت دارند که به سامانه azmoon.medu.ir برای ثبت نام مراجعه کنند.
بعید به نظر میرسد با توجه به تجربیات سال گذشته سر تعویق آزمونهای سراسری و مشکلاتی که پیش آورد، امسال خبری از این تعویقها باشد و احتمالاً بیشتر روی رعایت پروتکلها تاکید خواهد شد
قرار بر این است که امسال آزمون ورودی پایه هفتم که اهمیت بیشتری دارد روز ۲۰ خرداد و آزمون تکمیل ظرفیت پایه دهم نیز ۲۱ خرداد به صورت سراسری برگزار شود. این زمانها در حالی اعلام شده است که ممکن است با توجه به شدت شیوع کرونا در کشور ستاد ملی مبارزه با کرونا این زمان را به تعویق بیاندازد. هر چند اولین آزمون سراسری که آزمون دکترا بود در اسفندماه و سر تقویم اعلام شده خود برگزار شد و بعید به نظر میرسد با توجه به تجربیات سال گذشته سر تعویق آزمونهای سراسری و مشکلاتی که پیش آورد، امسال خبری از این تعویقها باشد و احتمالاً بیشتر روی رعایت پروتکلها تاکید خواهد شد.
کسب مقیاس «خیلی خوب» در تمامی دروس نوبت دوم پایه پنجم ابتدایی در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ و کسب مقیاس «خیلی خوب» در تمامی دروس در نوبت اول پایه ششم در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ جهت ثبت نام آزمون ورودی پایه هفتم الزامی اعلام شده است. برای پایه دهم نیز داشتن حداقل معدل کل سالانۀ ۱۹ در پایۀ هشتم خرداد ماه سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ جهت ثبت نام آزمون ورودی پایۀ دهم ضروری است. همچنین اعلام شده که دانش آموزان پایه نهم مدارس استعدادهای درخشان مطابق ماده ۱۵ مصوبه شانزدهمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزشوپرورش، مورخه ۴ مهرماه سال ۱۳۹۷ بهشرط احراز شرایط ادامه تحصیل در مدارس سمپاد، بدون شرکت در آزمون، در پایه دهم این مدارس ثبت نام و ادامه تحصیل دهند.
سؤالات آزمون هم به شیوه قبل قرار است چهارگزینه ای باشد و گفته میشود هدف این آزمون سنجش هوش، استعداد و خلاقیت دانشآموزان است و سوالات قرار است استعداد تحصیلی و استعداد تحلیلی افراد را بسنجد.
عدم تغییر ذهنیت خانوادهها بعد از تجربه آموزش مجازی و کرونا
گرچه کرونا آموزش را در تمام ساحتهایش تحت تاثیری عمیق و حتی به قول بسیاری از متخصصان غیرقابل بازگشت به دوران قبل از کرونا قرار داد اما به نظر میرسد اصرار خانوادهها برای تحصیل فرزندانشان در مدارس استعدادهای درخشان فروکش نکرده است؛ در حالی که در این سالها تلاشهای زیادی برای برچیده شدن مدارسی تحت این عنوان صورت گرفت که یکی از آخرین تلاشها در مجلس شورای اسلامی دوره قبل صورت گرفت که قرار بود روی حذف تنوع مدارس که مدارس استعدادهای درخشان را نیز شامل میشد، مصوبهای ارائه شود. در هر صورت آنچه مهم است این است که در حال حاضر بیش از ۱۴ هزار دانشآموز در ۶۸۳ مدرسه سمپاد در سراسر کشور در حال تحصیل هستند. در این سالها تلاش شد سمپاد مهارتی هم شکل بگیرد به این معنا که در رشتههای هنرستانی هم استعدادهای درخشان شناسایی و جذب شوند که دیگر خبری از رشد و گسترش این مدل سمپاد نشد.
سال قبل با افزایش ظرفیت ۱۰ درصدی پذیرش در اغلب مدارس استعدادهای درخشان موافقت شد و این در حالی صورت گرفت که یکی از انتقادات به مدارس سمپاد این بود که در یک مقطعی دچار رشد بی رویه شد تا جایی که دیگر نمیتوان مدارس استعدادهای درخشان را جایی برای تحصیل دانش آموزان نخبه دانست
سال قبل با افزایش ظرفیت ۱۰ درصدی پذیرش در اغلب مدارس استعدادهای درخشان موافقت شد و این در حالی صورت گرفت که یکی از انتقادات به مدارس سمپاد این بود که در یک مقطعی دچار رشد بی رویه شد تا جایی که دیگر نمیتوان مدارس استعدادهای درخشان را جایی برای تحصیل دانش آموزان نخبه دانست و بیشتر دانش آموزان این مدارس را کسانی تشکیل میدهند که صرفاً در حوزه تحصیلی سخت کوش هستند و برای موفقیت در کنکور آموزش میبینند. خروجی این مدارس نیز همین مساله را تایید میکند چرا که عموم رتبههای برتر کنکور از مدارس استعدادهای درخشان هستند. به معنای دیگر گویی دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان از پایه هفتم برای رقابتی آماده میشوند که دیگر همه میدانیم این رقابت ربط کمی به استعداد و نخبه بودن دارد و بیشتر مهارتهایی در نکته و تست خوانی است که در موفقیت آن نقش دارد حتی با این وجود که گفته میشود چند سالی است سوالات کنکور به سمت تحلیلی شدن پیش رفته است. اما همین مساله باعث شده انتقادهای زیادی بر مدارس سمپاد باشد که آیا از هدف خود که پرورش استعدادهاست دور نشده است؟
در واقع آنچه به صورت عینی در مدارس سمپاد رخ میدهد مغایر با نظر رئیس بنیاد ملی نخبگان است که گفته است: طرح سمپاد میتواند در پرورش نخبگانی که در تاریخ ماندگار شوند همچون گذشته مفید باشد و راه را برای ورود استعدادهای برتر به عرصه نوآوری و خلق دانش فراهم کند.
در مهرماه سال ۹۹ همچنین اعلام شد که سمپاد برنامههایی برای عمومی سازی محتوای درسی، تربیتی و پژوهشی خود در دست تدوین دارد. این نکته در روزگاری که آموزشها مجازی است و یکی از موضوعاتی که درباره مجازی بودن آموزشها مطرح شده است دسترسیهای عادلانه تر دانش آموزان کشور به تدریسهای با کیفیت تر است. هر چند همچنان این مهم به انجام نرسیده است و اطلاع رسانی دقیقتری درباره آن صورت نگرفته است که اساساً چه محتوای اضافه ای را دانش آموزان مدارس سمپاد خارج از کتاب درسی میخوانند که یکی دیگر از انتقادها به این مدارس همین است که برنامه درسی اغلب این مدارس با برنامه درسی عمومی که در دیگر مدارس الزامی ارائه میشود تفاوتهایی دارد.
الهام یاوری که حالا ماه هاست ریاست سازمان مدارس استعدادهای درخشان را به عهده گرفته است گفته است: بخشی از برنامههای سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان تربیت نیروی انسانی است که بهصورت متوازن و فراگیر صورت میگیرد و رشتههای متعددی نظیر هنر و ادبیات و سبک زندگی را شامل میشود و قصد داریم توازن در این حوزهها را ارتقا ببخشیم.
علیرغم این گفتهها اما همچنان مدارس استعدادهای درخشان چون جزیرهای جدا در آموزش و پرورش است که اکثر خانوادهها در تلاش هستند فرزندان خود را برای تضمین موفقیت به این جزیره برسانند و حالا دانش آموزان پایه ششم در این روزهایی که عملاً پایه ششم را به صورت مجازی تحصیل کردند، روزهای سختی برای آماده کردن خود در آزمون ورودی این مدارس دارند و علاوه بر کرونا باید استرسهای ناشی از فشار خانوادهها و فشار اجبار درونی خود را برای موفقیت در این آزمون تحمل کنند.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰