«روی موج یکشنبه‌ها» جان می‌گیرد/ جهان تجسمی مبنای رویکرد اجرایی

مازیار سیدی کارگردان نمایش «روی موج یکشنبه‌ها» که قصد دارد این اثر نمایشی را نیمه تابستان به صحنه ببرد درباره ایده ابتدایی و شکل‌گیری متن نمایش که به قلم محمد زارعی نوشته شده است، به خبرنگار سردبیر پرس گفت: در توضیح متن ابتدا باید درباره مجموعه Talking Headsصحبت کنم؛ مجموعه‌ای ۲ جلدی شامل حدود سیزده […]

مازیار سیدی کارگردان نمایش «روی موج یکشنبه‌ها» که قصد دارد این اثر نمایشی را نیمه تابستان به صحنه ببرد درباره ایده ابتدایی و شکل‌گیری متن نمایش که به قلم محمد زارعی نوشته شده است، به خبرنگار سردبیر پرس گفت: در توضیح متن ابتدا باید درباره مجموعه Talking Headsصحبت کنم؛ مجموعه‌ای ۲ جلدی شامل حدود سیزده مونولوگ که آلن بنت در سال ۱۹۸۸ برای ضبط تلویزیونی نوشت و ناشر سال ۲۰۰۷ در قالب مجموعه مونولوگ‌هایی تک‌جلدی منتشر کرد. در این مجموعه، مونولوگ‌هایی برای آقایان و خانم‌ها وجود دارد که هر یک از آنها داستان‌های شخصی‌شان را پیرامون مردم، جامعه و اتفاق‌هایی که طی زندگی تجربه کرده‌اند، تعریف می‌کنند.
وی افزود: می‌توانم بگویم این مجموعه به لحاظ روانشناختی و جامعه‌شناختی متن عمیقی است به شکلی که وقتی کتاب را مطالعه می‌کردم از یاد بردم اساساً مشغول خواندن نمایشنامه‌ای غیر ایرانی هستم. روایت‌ها به قدری برای من آشنا و قابل هضم بودند که پس از خواندشان نقطه حرکت شروع کار به وجود آمد. در واقع باید بگویم به نوعی من را یاد کارگردانانی مانند کن لوچ انداخت که وقتی دقت می‌کنید گویی تنها زبان و پوشاک شخصیت‌هایشان با شما تفاوت می‌کند و در عمل جنبه‌های مشترک زیادی با انسان ایرانی یا مردم در نقاط مختلف جهان دارند.
کارگردان نمایش «مرسولات پترزبورگ» تصریح کرد: از آنجا که در دوران کرونا به سر می‌بردیم و زمان بیشتری برای کار وجود داشت به موازات این کار، با آثار یک نقاش جوان آمریکایی به نام آندره‌آ کوچ آشنا شدم که فقط روی سوژه‌های خانم کار می‌کند و وضعیت زیستی آنها را بازتاب می‌دهد. نزدیکی جهان درونی ۲ هنرمند به یکدیگر به شدت ذهن من را درگیر کرد به شکلی که از خودم پرسیدم چطور می‌شود ۲ نفر در ۲ زمان و جغرافیای متفاوت تا این حد حرف مشترک داشته باشند؛ به این معنی که به نظر می‌رسید آلن بنت نقاشی‌های آندره‌آ کوچ را دیده و یا خانم کوچ نمایشنامه‌های آلن بنت را خوانده است. حالا من به‌عنوان فرد سوم در جغرافیای دیگری با آنها احساس خویشاوندی و همشهری بودن داشتم.
سیدی درباره نگارش متن «روی موج یکشنبه‌ها» و همکاری با محمد زارعی گفت: با توجه به شناختی که در اجرای نمایش «مرسولات پترزبورگ» بین من و محمد زارعی ایجاد شده بود با او تماس گرفتم و خواهش کردم نمایشنامه آلن بنت را بخواند و نقاشی‌های آندره‌آ کوچ را ببیند تا درباره اجرایی کردنش با هم صحبت کنیم. در نهایت می‌توانم بگویم آنچه با عنوان «روی موج یکشنبه‌ها؛ یا این بار آندره کوچ روی بوم آلن بنت» قرار است روی صحنه بیاید الزاماً نه متون بنت و نه نقاشی‌های اندره کوچ است اما در عین حال به شدت تحت تاثیر هر دوی آنها است. بعد از «مرسولات پترزبورگ» این دومین بار است که من تصمیم گرفتم رویکرد اجرایی را مبنای جهان تجسمی انتخاب کنم.
این اثر نمایشی در حال حاضر مراحل نهایی تمرین و آماده‌سازی را سپری می‌کند و پس از دریافت مجوزهای لازم میزبان تماشاگران تئاتر خواهد بود.
مازیار سیدی پیش از این نمایش‌های «مرسولات پترزبورگ»، «توفان» و «دار و دسته ونیزی» را کارگردانی کرده است. او همچنین به‌عنوان بازیگر در نمایش‌های «آشپزخانه»، «ستوان اینیشمور»، «مترسگ» و «مرغ دریایی» به کارگردانی محمدحسن معجونی و «بیلمن» و «بیوتی» به کارگردانی مهدی چاکری ایفای نقش داشته است.

منبع : مهر نیوز