رکود یک طرح ملی۳۰ساله/طرح میدان امام(ره) ارومیه کی تکمیل می‌شود؟

سردبیر پرس – گروه استان‌ها- سکینه اسمی: طرح میدان امام خمینی (ره) در محدوده‌ای به مساحت ۴۷ هزار و ۲۸۰ مترمربع واقع در حدفاصل خیابان بعثت و خیابان شهید منتظری ارومیه در سال ۷۳ تصویب شد و بر اساس برنامه پیش‌بینی‌شده قرار بود این میدان در سه مرحله تا پایان سال ۱۳۹۲ به اتمام برسد، […]

سردبیر پرس – گروه استان‌ها- سکینه اسمی: طرح میدان امام خمینی (ره) در محدوده‌ای به مساحت ۴۷ هزار و ۲۸۰ مترمربع واقع در حدفاصل خیابان بعثت و خیابان شهید منتظری ارومیه در سال ۷۳ تصویب شد و بر اساس برنامه پیش‌بینی‌شده قرار بود این میدان در سه مرحله تا پایان سال ۱۳۹۲ به اتمام برسد، ولی با گذشت نزدیک سه دهه هنوز به سرانجام نرسیده است.
تاکنون به‌جز آزادسازی محوطه‌های مقابل مسجد اعظم و مسجد جامع ارومیه اقدام عملی قابل‌توجهی در این خصوص انجام نشده است.
تغییر متعدد مجریان طرح، مشکلات اعتباری، وعده‌های متعدد مسئولان ملی و استانی تنها گوشه‌ای از مشکلات پیش روی این طرح است که در بافت قدیمی ارومیه واقع‌شده و اتمام آن‌یکی از خواسته‌های اصلی مردم به شمار می‌رود.
کش‌وقوس‌های تأخیر در روند اجرای این طرح هنوز ادامه دارد و پس از تغییر چندین‌باره طرح این بار میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی به دلیل منطبق نبودن طرح تهیه‌شده توسط شهرداری با بافت تاریخی منطقه و نیز بازار و مسجد تاریخی جامع ارومیه مانع ادامه کار شده است.
این طرح از دوره چهارم شورای شهر در دستور کار شهرداری و شورای شهر قرار گرفت و در همان دوره پروسه واگذاری طرح به شهرداری از سوی اداره کل مسکن و شهرسازی آن زمان آغاز شد اما متأسفانه تاکنون طرح تعیین تکلیف نشده است.
عدم تکمیل پروژه میدان امام خمینی (ره) سبب بروز مشکلات و ایجاد منظر نامناسب شهری به دلیل حفاری‌ها و ساخت و ساز نیمه تمام شده است مراجعات و اعتراضات مکرر مردم و گره‌های ترافیکی حول این میدان درخواست‌ها برای ساماندهی آن را هر روز بیشتر می‌کرد و شهرداری که نمی‌توانست منابع مالی آن را تأمین کند، از اجرای آن عاجز مانده و طرح در حد آزادسازی بخشی از پروژه باقی ماند.
میدان امام که سه کاروانسرا از دوران قاجار را در خود جای داده، در کلام مدیران مقصد انواع طرح‌های شهری شده است و آن‌ها از ایجاد پیاده‌رو تا تبدیل این پروژه به میدانگاهی برای اجرای آئین‌های ملی مذهبی سخن می‌گفتند.
عدم تکمیل پروژه میدان امام خمینی (ره) سبب بروز مشکلات و ایجاد جلوه و منظر نامناسب شهری به دلیل حفاری‌ها و ساخت و ساز نیمه تمام، شده است.

تکمیل پروژه میدان امام ارومیه، اولویت مهم میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: تکمیل پروژه میدان امام با مشارکت شهرداری ارومیه یکی از اولویت‌های مهم این اداره‌کل است.
مرتضی صفری در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس در خصوص تکمیل طرح میدان امام (ره) ارومیه اظهار کرد: در اطراف میدان امام جاذبه‌های تاریخی و گردشگری مهمی همچون مسجد جامع و بازار تاریخی ارومیه قرار دارند از این رو ساماندهی این میدان از اهمیت زیادی برخوردار است.
در اطراف میدان امام جاذبه‌های تاریخی و گردشگری مهمی همچون مسجد جامع و بازار تاریخی ارومیه قرار دارند از این رو ساماندهی این میدان از اهمیت زیادی برخوردار است وی افزود: شهرداری ارومیه از جمله دستگاه‌هایی است که می‌تواند در اجرای پروژه‌های شهری برای توسعه و رونق گردشگری همراه این اداره‌کل باشد و از مشارکت شهرداری در اجرای اینگونه پروژه‌ها استقبال می‌شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی اضافه کرد: طرح میدان امام ارومیه با هدف بازسازی بافت تاریخی با کاربری تجاری و اداری تهیه شده است.
صفری یادآور شد: تکمیل میدان امام ارومیه باید در اولویت اقدامات مدیریت شهری قرار بگیرد چرا که ۷۰ درصد هتل‌ها در شعاع ۳۰۰ متری این میدان قرار دارند.
وی اضافه کرد: توجه به ایجاد زیبایی‌های بصری میدان ولایت فقیه ارومیه و نیز ساماندهی معتادان متجاهر اطراف این میدان با توجه که این میدان از جمله مراکز پرتردد شهری است باید مد نظر قرار بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس تاکید استاندار آذربایجان غربی مقرر شده، کمیته بررسی مشکلات میدان امام ارومیه با حضور دستگاه‌های مربوطه تشکیل و همگان برای حل مسائل پیش‌روی این طرح چاره‌اندیشی کنند.

فرآیندهای تکمیل طرح میدان امام خمینی (ره) با نگاه فرابخشی اجرایی شود
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: این اداره کل برای اجرای طرح میدان امام خمینی (ره) ارومیه اهتمام ویژه دارد و باید هم‌اندیشی و تعامل دستگاه‌ها برای سرعت‌دهی در روند اجرای طرح انجام گیرد.
با توجه به اهمیت طرح و تعامل‌های انجام شده انتظار می‌رود فرآیندهای تکمیل طرح میدان امام خمینی (ره) با نگاه فرابخشی اجرایی شود سیدمحسن حمزه‌لو در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس با بیان اینکه اجرای هر چه بهتر طرح نیازمند تعامل و هم افزایی مدیریت شهری و میراث فرهنگی است، اظهار کرد: مجموعه راه و شهرسازی آماده اجرا در چارچوب ضوابط شهرسازی و معماری با مدیریت شهری و میراث فرهنگی است.
وی افزود: با توجه به اهمیت طرح و تعامل‌های انجام شده انتظار می‌رود فرآیندهای تکمیل طرح میدان امام خمینی (ره) با نگاه فرابخشی اجرایی شود.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: احیا و نوسازی بافت میانی شهر ارومیه، حفظ هویت و ارزش‌های فرهنگی از مهم‌ترین مزایای اجرای طرح میدان امام خمینی (ره) به شمار می‌رود.
حمزه‌لو بیان کرد: ارتقای محیط زندگی شهروندان و توسعه و بهسازی بافت تاریخی شهر ارومیه نیز از دیگر مزایای اجرای طرح میدان امام خمینی (ره) به شمار می‌رود.
نزدیک سه دهه است مسئولان استان درگیر طراحی، تهیه نقشه و مطالعات اجرایی این طرح هستند و هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده‌اند حال باید منتظر ماند و دید بخش خصوصی جدیدی که پای‌کار آمده می‌تواند به این انتظار سه دهه‌ای پایان دهد.

منبع : مهر نیوز