ریزش سنگین ارزهای بازار فارکس در برابر دلار| تحلیل جفت ارزهای بزرگ بازار

وحید پورتجریشی؛ بازار: جلسه عصر چهارشنبه کمیته بازار آزاد فدرال آمریکا که صورتجلسه آن بر ادامه سیاست های جنگ طلبانه فدرال رزرو در خصوص نرخ بهره تا زمان توقف کامل رشد تورم در این کشور تاکید داشت، منجر به ایجاد ریزش سنگین در اکثر بازارهای مالی بین المللی از جمله طلا، رمزارزها، نقره و سایر […]

وحید پورتجریشی؛ بازار: جلسه عصر چهارشنبه کمیته بازار آزاد فدرال آمریکا که صورتجلسه آن بر ادامه سیاست های جنگ طلبانه فدرال رزرو در خصوص نرخ بهره تا زمان توقف کامل رشد تورم در این کشور تاکید داشت، منجر به ایجاد ریزش سنگین در اکثر بازارهای مالی بین المللی از جمله طلا، رمزارزها، نقره و سایر فلزات گرانبها شد.
شرکت کنندگان در این نشست، همچنین بر ادامه روند افزایش نرخ سودهای بانکی در راستای ارتقا حداکثری اشتغال و ایجاد ثبات در قیمت های بازار تاکید کردند. فدرال رزرو در جریان این جلسه، با تاکید بر اینکه تصمیمات مربوط به آینده تعیین نرخ های بهره بانکی به آمارهای اقتصادی هفته های آتی بستگی خواهد داشت، تاکید کردند که نشانه هایی از کاهش شیب تند تورم به سمت مسیر نزولی وجود دارد و همچنین تاکید شد که به احتمال زیاد، نرخ بهره بانکی در آمریکا در ماه سپتامبر ۷۵ واحد دیگر افزایش خواهد یافت.

ادامه سیاست افزایش بهره بانکی در آمریکا و تاثیر آن بر اقتصاد جهان
همانطور که گفته شد، جلسه چهارشنبه شب فدرال رزرو، منجر به ریزش های بعضا سنگین در بسیاری از بازارهای جهان شد. اعلام سیاست های پولی فدرال رزرو همچنین در بازار فارکس نیز تغییرات محسوسی از خود بر جای گذاشت که عمده آنها معطوف به برخی از جفت ارزهای اصلی بازار مانند دلار/فرانک و دلار/یورو بوده است.
رالی به راه افتاده برای افزایش نرخ بهره بانکی میان بانک های مرکزی بزرگ جهان که تقریبا از ابتدای سال جاری میلادی به دستور کار جدی آنها برای مهار تورم تبدیل شده، بسیاری از بخش های اقتصادی جهان حتی در محدوده خارج از این کشورها را تحت تاثیر خود قرار داده و بسیاری از اقتصاددانان معتقدند ادامه روند افزایش نرخ بهره بانکی به ویژه در آمریکا می تواند منجر به شکل گیری رکود سنگین اقتصادی به ویژه در بازارهای بورس و حتی بخش هایی مانند صنعت ساختمان شود.
با اینحال، همانطور که «جروم پاول» رئیس فدرال رزرو نیز در جلسه چهارشنبه شب کمیته بازار آزاد فدرال تاکید کرده، ظاهرا بانک مرکزی آمریکا قصد عقب نشینی از سیاست های جنگ طلبانه خود تا زمان مهار تورم نداشته و این روند منجر به ایجاد ترس در بازارهای مالی جهانی شده است.

رشد ارزش دلار در برابر فرانک سوئیس
یکی از ارزهای متاثر از جلسه کمیته بازار آزاد فدرال آمریکا، فرانک سوئیس بوده که طی شبانه روز گذشته تا حد چشمگیری در برابر دلار ریزش داشت. همانطور که در نمودار زیر مشاهده می فرمایید، هر دلار آمریکا در برابر فرانک سوئیس طی شبانه روز گذشته، از ۰.۹۴۰۰۰ به ۰.۹۴۹۵۰ رسید که چند کندل سبز در بازه های زمانی یک ساعته را به نام خود ثبت کرد.
در ادامه اما پیش بینی می شود با توجه به افت شاخص RSI برای جفت از CHF/USD، روند شکل گرفته که ناشی از شوک جلسه فدرال رزرو به بازار فارکس بوده، منجر به ریزش بیشتر ارزش فرانک سوئیس شود که در اینصورت، نخستین نقطه حمایت این جفت ارز روی ۰.۹۳۰۰۷ خواهد بود. با اینحال، هرگونه حرکت این جفت ارز به محدوده بالای ۰.۹۵۵۰ به عنوان مقاومت اصلی پیش روی آن، می تواند نمای نزولی را برای این جفت ارز باطل نماید.

ریزش نرخ EUR/USD و تضعیف مجدد یورو در برابر دلار

اما یورو نیز که طی روزهای گذشته کمی اوضاع بهتری را تجربه کرده و از نرخ برابری ۱:۱ با دلار آمریکا اندکی فاصله گرفته بود، مجددا دچار ریزش شده و از ۱.۰۱۷۴۱ در اوایل روز پنجشنبه، به ۱.۰۱۰۰ سقوط کرد. لازم به ذکر است که این جفت ارز در واکنش به تصمیم فدرال رزرو، حمایت مهم خود روی ۱.۰۱۵۰ را به راحتی شکست.
مهمترین مقاومت فوری روزانه پیش روی این جفت ارز روی ۱.۰۲۰۵ قرار دارد که با توجه به چشم انداز فعلی نا مساعد اقتصاد منطقه یورو در برابر افزایش شاخص دلار و تصمیم فدرال رزرو برای تقویت ارز ملی ایلات متحده، دستکم طی روزهای آتی چشم انداز چندان روشنی برای این جفت وجود ندارد؛ مگر اینکه بانک مرکزی اروپا نیز با انتشار آماری مثبت از فاکتورهای مهم اقتصادی منطقه یورو و یا تصمیم به افزایش نرخ بهره بانکی، بتواند جلوی ریزش بیشتر ارزش یورو در برابر دلار را بگیرد که هیچ یک از این دو فاکتور فعلا برای روزهای آینده در دستور کار نیست.
در حال حاضر، مهمترین حمایت این جفت ارز روی ۱.۰۰۷۰قرار دارد. همچنین مهمترین مقاومت های پیش روی آن نیز عبارتند از: ۱.۰۲۰۵۱، ۱.۰۲۴۰ و ۱.۰۲۸۰.
اصلاح سنگین پوند در برابر دلار

پیش از هر چیز باید بدانیم که پوند بریتانیا طی هفته های گذشته به دلیل عملکرد بسیار نا مناسب بانک مرکزی انگلیس (BoE) در روندی نزولی به سر برده است. اما جلسه کمیته بازار آزاد فدرال به عنوان کاتالیزوری برای ریزش بیشتر ارز رسمی بریتانیا در برابر دلار عمل کرده و دقایقی پس از انتشار متن صورتجلسه و اظهارات مقامات فدرال رزرو در خصوص تصمیم نهایی خود مبنی بر افزایش نرخ بهره بانکی و در نتیجه تقویت بیش از پیش دلار، پوند با سرعنی دو چندان به ریزش خود در برابر دلار آمریکا ادامه داد.
همانطور که در نمودار بالا نیز ملاحظه می فرمایید، نرخ جفت ارز GBP/USD از حدود ۱.۲۰۷۰ در ساعت ۱۲:۰۰ به وقت جهانی دچار ریزش سنگین شده و با شکست حمایت مهم خود روی ۱.۱۹۶۵به ۱.۱۹۳۰۹ در زمان نگارش این گزارش رسیده است. این جفت ارز بین ساعات ۱۰ الی ۱۲ یک الگوی دو قله ای تشکیل داد که نهایتا با عدم موفقیت برای عبور از مقاومت ۱.۲۰۸۰ دچار ریزش سنگین شد.