زبان و اقوام فرصت تحکیم هویت شیعی است

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، صادق فرهمند عصر سه‌شنبه در همایش نقش هویت شیعی در همبستگی آذری‌های جهان در اردبیل اظهار کرد: حوزه دین و مسائل پیرامونی آن در ابعاد مختلف قابل بررسی است که ضرورت دارد با نگاهی واقع‌بینانه و منطقی ابعاد شناختی، اعتقادی و دینی مکتب اسلام و مسائل تحت تأثیر آن را […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، صادق فرهمند عصر سه‌شنبه در همایش نقش هویت شیعی در همبستگی آذری‌های جهان در اردبیل اظهار کرد: حوزه دین و مسائل پیرامونی آن در ابعاد مختلف قابل بررسی است که ضرورت دارد با نگاهی واقع‌بینانه و منطقی ابعاد شناختی، اعتقادی و دینی مکتب اسلام و مسائل تحت تأثیر آن را مورد توجه قرار دهیم.
وی از زبان به عنوان عامل ارتباط و نماد تعامل و همسویی مطلوب در مسیر شناخت جامعه اعلام کرد و گفت: زبان از یک ساختار منظم و چند وجهی برخوردار است که از طریق آن می‌توانیم مفاهیم، کلمات و عبارت‌ها را به صورت زیبا و آراسته به آرایه‌های ادبی انتقال داده و به پویایی و تکامل بیشتر کمک کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان اردبیل زبان فاخر ترکی را دارای ویژگی‌های منحصر به فرد عنوان کرد و افزود: برخلاف اظهار نظرهای مطرح شده در برخی جوامع زبان و تعدد قومیت‌ها نه تنها تهدید نیست بلکه نقطه وحدت و مشترک در بیان اندیشه‌های اعتقادی و اسلامی است که می‌تواند زمینه یک حرکت تحول‌آفرین را فراهم کند.
فرهمند تصریح کرد: در قرآن کریم نیز اقوام، قبایل و زبان‌های مختلف به عنوان ودیعه‌ای ارزشمند برای جامعه بشریت ذکر شده و ما نیز باید این فرصت و ظرفیت عظیم را قدر بدانیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در طول تاریخ آذری زبان‌ها نیز سعی کردند تا با الهام از ادبیات، فیلم، موسیقی و سایر حوزه‌ها پیام مکتب اسلام و تشیع را به دیگر ملل انتقال داده و به نوعی جلوه‌های شایسته از این زبان و فرهنگ غنی را به رغم پیچیدگی نمایان کنند.
فرهمند فراگیری زبان آذری را یادآور شد و اضافه کرد: در سال‌های اخیر و با بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدند که خود زبان، فرهنگ و تنوع قومیت‌ها می‌تواند به تولید آثار ارزشمند منجر شده و به بسط و گسترش فرهنگ شیعی و هویت مسلمانان نیز منجر شود.
در این همایش مدرس حوزه علمیه قم و روحانی فعال در حوزه قفقاز نیز به فعالیت‌های مختلف روحانیون در منطقه قفقاز و جمهوری آذربایجان اشاره کرد و ادامه داد: به رغم فضای ایجاد شده در کشور آذربایجان علیه مسلمانان و شیعیان، ما سعی می‌کنیم از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در جهت تبلیغ و تبیین اندیشه‌های ناب اسلامی استفاده کنیم.
حجت‌الاسلام احمد قاسم‌زاده تولید کلیپ، فیلم، انتشار مطالب، پاسخگویی به شبهات و سوالات را از جمله فعالیت روحانیون در آذربایجان و حوزه قفقاز اعلام کرد و گفت: هر چند فعالیت گسترده رسانه‌ای رژیم صهیونیستی، کشور ترکیه و تبلیغات منفی آنها علیه امت اسلامی و ایرانیان را شاهد هستیم اما سعی کردیم تا به نوبه خود به بازشناسی هویت شیعی و اسلامی در بین امت مسلمان آذری‌نشین کمک کنیم.