زخم قدیمی که سر باز کرد/ مشکل آب شهرکردی‌ها چه زمانی حل می‌شود؟

سردبیر پرس – گروه استان‌ها: بارش‌های سیل‌آسا در چهارمحال آن و بختیاری از روزهای ابتدایی مردادماه آغاز شد و بسیاری از مناطق مختلف استان را تحت تأثیر قرار داد؛ بارندگی‌هایی که چالش‌های زیادی رقم زد. علاوه بر خسارات در حوزه‌های مختلف، در پی وقوع سیلاب منابع آب شرب برخی از شهرها و روستاهای استان دچار […]

سردبیر پرس – گروه استان‌ها: بارش‌های سیل‌آسا در چهارمحال آن و بختیاری از روزهای ابتدایی مردادماه آغاز شد و بسیاری از مناطق مختلف استان را تحت تأثیر قرار داد؛ بارندگی‌هایی که چالش‌های زیادی رقم زد.
علاوه بر خسارات در حوزه‌های مختلف، در پی وقوع سیلاب منابع آب شرب برخی از شهرها و روستاهای استان دچار کدورت و قطعی شد.
اما مشکل جدی تر در دور دوم بارندگی‌ها رقم خورد تا در موج دوم بارش‌ها، چشمه آب کوهرنگ گل‌آلود شود و همین امر مشکلات بعدی را رقم بزند.
باتوجه به اینکه حجم کدورت چشمه بسیار بالاتر از حد استاندارد بود، این چشمه از مدار آبرسانی شهرکرد خارج شد و به دلیل اینکه نیمی از آب شرب جمعیت شهر شهرکرد و تعدادی از شهرها و روستاهای مسیر از این چشمه تأمین می‌شد، شاهد ایجاد بحران در تأمین آب شرب شهرکرد بودیم.

این در حالیست که به رغم گذشت نزدیک به ۱۰ روز از مشکل ایجاد شده همچنان بخشی از شهرکردی‌ها با مشکل جدی مواجه هستند، موضوعی که حتی وزیر نیرو را هم به چهارمحال و بختیاری کشاند.
وعده دو روزه وزیر نیرو به کجا رسید؟
«علی‌اکبر محرابیان» در حاشیه سفر به شهرکرد در خصوص آخرین وضعیت تأمین آب چهارمحال و بختیاری، با بیان اینکه یکی از مناطق آسیب دیده در جریان سیلاب چشمه کوهرنگ است، گفت: بر اثر سیل آب این منطقه کدر و از حد استاندارد خارج شد و متأسفانه این موضوع همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به بازدید خود از این منطقه، ادامه داد: میزان کدری آب نسبت به روزهای اول کمتر شده تا روز گذشته اما امروز قدری کدورت بالاتر رفته و با توجه به این موضوع، در پی جایگزین کردن سهم چشمه کوهرنگ هستیم تا بتوانیم در واقع بیش از ۵٠ درصد آب شهرکرد را که از این منطقه تأمین می‌شود را با سامانه‌های اضطراری جایگزین کنیم.
محرابیان با بیان اینکه حجم آب بالا بوده و ایجاد سامانه‌های اضطراری نیز زمان‌بر است، گفت: دستور بسیج تمامی امکانات کشور داده شده و همزمان حدود چهار سامانه برای جایگزین کردن چشمه کوهرنگ در حال اجرا است.
شرایط تأمین آب نسبت به روزهای آینده کمی بهتر شده اما اصلاً قابل قبول نیست وی با اشاره به وارد مدار شدن دو سامانه و تأمین بخشی از آب چشمه، اضافه کرد: دو سامانه اضطراری دیگر هم طی ساعت‌ها و روزهای آینده وارد مدار خواهد شد.
وزیر نیرو با بیان اینکه در حال حاضر برخی از نقاط شهر با کمبود جدی آب مواجه است، گفت: در ساختمان‌های دارای طبقات، آب در طبقه اول تأمین می‌شود.
به گفته وی، شرایط تأمین آب نسبت به روزهای آینده کمی بهتر شده اما اصلاً قابل قبول نیست.
وزیر نیرو با اشاره به صدور دستورات لازم، اظهار کرد: اعتبارات ضروری برای حل این مشکل به صورت نقدی پرداخت شده و امیدواریم طی یکی دو روز آینده مشکل رفع شود.
به رغم گذشت بیشتر از دو روز از وعده‌های وزیر نیرو همچنان برخی از مردم با مشکل مواجه هستند.
استاندار: بسیج امکانات برای حل مشکل آب شهرکرد صورت گرفته است

غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری امروز چهارشنبه در شورای اداری چهارمحال و بختیاری در خصوص سیل اخیر در چهارمحال و بختیاری، توضیح داد: شدت خسارات سیل در استان بالا بود و باید هر چه سریع‌تر اعتبارات بحران در سیل جذب و هزینه شود، زیرا باتوجه به سردسیر بودن استان، زمان عملیات عمرانی محدود است.
وی در ادامه با بیان اینکه گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ در این حجم تاکنون بی‌سابقه بود، تاکید کرد: علل این مسئله در حال بررسی است، اجرای خطوط پدافندی ضروری است و باید شبکه فرسوده آبرسانی در استان نیز اصلاح شود، مسائل و مشکلات به وزارت نیرو منعکس شده و بسیج امکانات برای حل مشکل صورت گرفته است.
حیدری با بیان اینکه برای حل مشکل آب شرب شهرکرد، تاکنون ۶۰۰ میلیارد تومان تجهیزات وارد استان شده است، گفت: تیم‌های تخصصی در چند شیفت کاری در شبانه‌روز مشغول اجرای طرح‌های پدافندی تأمین آب از طرح عمان سامانی، فدک و تصفیه‌خانه سامان هستند، با اقدام جهادی عملیات عمرانی که نیازمند سه ماه زمان بود، در یک هفته اجرا شد.
استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: برای گذر از بحران آب در استان نیازمند همکاری مردم و صرفه‌جویی هستیم، از صبوری مردم تشکر می‌کنیم، البته باید صرفه‌جویی در حوزه برق نیز صورت بگیرد تا دچار قطعی نشویم.
تزریق ۴۰۰ لیتر از طرح فدک به سیستم آبرسانی شهرکرد تا صبح فردا

علی حیدری سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری هم در شورای اداری چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: در بهمن‌ماه سال گذشته مشکل یخ‌زدگی برای چشمه کوهرنگ ایجاد و این مشکل با دو خط پدافندی مدیریت شد، اما به‌علت سرد بودن هوا در آن موقع، مصرف آب کم بود و مشکلی ایجاد نشد، پس از بروز یخ‌زدگی برای چشمه کوهرنگ آسیب‌شناسی آن با هدف ارائه راهکارهای پیشگیری از وقوع دوباره این مشکل در دستور کار قرار گرفت.
همزمان با بیست و یکمین روز بروز بحران و ایجاد شرایط اضطرار ناشی از فعالیت سامانه بارشی در استان علاوه بر عذرخواهی از مردم استان، از صبوری آنان و همکاری کشاورزان به‌ویژه برای تأمین آب قدردانی می‌کنم وی گفت: همزمان با بیست و یکمین روز بروز بحران و ایجاد شرایط اضطرار ناشی از فعالیت سامانه بارشی در استان علاوه بر عذرخواهی از مردم استان، از صبوری آنان و همکاری کشاورزان به‌ویژه برای تأمین آب قدردانی می‌کنم.
وی به بررسی روش‌های پدافندی برای حل مشکل آب شرب اشاره و تصریح کرد: تکمیل خط انتقال آب از سامان به‌عنوان نخستین مورد مطرح شد که البته در آن زمان قدرت انتقال آب را نداشت و ضوابط اصولی در آن رعایت نشده بود و شرایط ایده‌آلی برای تقویت نداشت، به‌همین منظور اصلاح این خط انتقال آب قبل از بروز بحران کنونی آغاز شده بود.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: با آغاز بحران کنونی آب، در مرحله نخست ۹۰ لیتر بر ثانیه آب پمپاژ شد، اما امکان انتقال آب تا مخازن منظریه را نداشت، به‌همین منظور آب ابتدا به یک مخزن در مسیر منتقل و سپس به منظریه انتقال داده شد که حجم آن تا ۱۵۰ لیتر بر ثانیه افزایش یافت.
لزوم شناسایی منابع جدید آب در چهارمحال و بختیاری

وی با اشاره به انتقال کل حجم آب در شب‌ها به شهرکرد در این مدت، افزود: از طرح عمان سامانی امکان انتقال آب تا ۲۰۰ لیتر بر ثانیه وجود داشت که در اواخر وقت شب گذشته نتیجه داد و هم‌اکنون در حال انتقال است، در این مدت از میدان شهدا (چهارمحال) تا میدان قمربنی‌هاشم (ع) فشار آب کم بود که البته این کاهش فشار در دوران قبل از بحران کنونی نیز در روزهای جمعه و تعطیل به علت نداشتن ظرفیت انتقال آب کافی از طریق شبکه‌های اجرا شده در سال‌های گذشته وجود داشت.
حیدری یادآور شد: به‌همین علت ۱۰ روز قبل از بحران کنونی عملیات اصلاح آن آغاز شده بود و هم‌اکنون در حال انجام است و در بازه زمانی یکی دو ماهه مشکل ضعف در این شبکه رفع می‌شود.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به لزوم شناسایی منابع جدید آب در استان، گفت: براساس مطالعات سال‌های گذشته، منبع چشمه کوهرنگ در اسفندماه و فروردین‌ماه گل‌آلود می‌شود، ولی حجم آلودگی در حد ایجاد مشکل نبود اما به‌دنبال منبع جدیدتر بودیم که شرکت آب منطقه‌ای استان مأموریت یافت منبع جدیدتری در همان نزدیکی پیدا کند، در همین راستا حفر دو حلقه چاه آهکی در نزدیکی شیخ‌علیخان و منتقل کردن آب آن به خط کوهرنگ در کمتر از یک ماه گذشته تمام شده و به پایان رسیده است.
وی افزود: به‌همین منظور در سفر اخیر معاون وزیر نیرو به چهارمحال و بختیاری قرار شد این خط اجرا شده تا مشکل آب شهرکرد به‌صورت جدی رفع شود، مورد بعد خط استفاده از آب چشمه دیمه با ۷ تا ۹ کیلومتر لوله‌گذاری است که قرار شد اعتبار اجرای این طرح در نظر گرفته شود.
وابستگی آب شهرکرد به حذف می‌شود؟

حیدری یادآور شد: با اجرای این دو خط انتقال آب، وابستگی آب شهرکرد و شهرها و روستاهای در مسیر خط انتقال آب کوهرنگ تا شهرکرد به این چشمه حذف می‌شود، هر زمان آب چشمه کوهرنگ تمیز و قابل استفاده شود، به‌عنوان منبع اصلی و اولیه مناطق در مسیر وارد مدار خواهد شد.
در این مدت چهار پکیج تصفیه آماده آب از قم و تهران به استان ارسال شد که دو دستگاه آن نصب شده است و دو دستگاه دیگر تا امشب وصل می‌شود سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: در این مدت استفاده از آب طرح فدک در دستور کار قرار گرفت که با توجه به پایان فصل کشاورزی امکان قطع آب موجود وجود نداشت اما هیأت مدیره و کشاورزان طرح‌های عمان سامانی و فدک برای تزریق ۴۰۰ لیتر بر ثانیه به شبکه شهرکرد همکاری کردند که حداکثر تا فردا صبح وارد مدار می‌شود.
وی عنوان کرد: در این مدت چهار پکیج تصفیه آماده آب از قم و تهران به استان ارسال شد که دو دستگاه آن نصب شده است و دو دستگاه دیگر تا امشب وصل می‌شود تا کیفیت بهداشتی آب مورد تأیید باشد، با توجه به ۵۵ کیلومتر فاصله انتقال آب از طرح فدک تا شهرکرد باید ابتدا آب از مسیر عبور داده و شست‌وشو شود و پس از رفع مشکلات احتمالی خط، آب دو تا سه روز دیگر به شهرکرد می‌رسد و مشکلات رفع می‌شود.
حیدری یادآور شد: در زمان آلودگی چشمه کوهرنگ از خط‌های پدافندی و در زمان رفع مشکل از همان خط انتقال آب از چشمه کوهرنگ استفاده می‌شود، در هشت شبانه‌روز گذشته پیمانکاران چهارمحال و بختیاری تلاش جدی برای رفع مشکلات مرتبط با انتقال آب به شهرکرد داشته‌اند.
باید منتظر ماند و دید این وعده متولیان در زمان یاد شده عملیاتی می‌شود یا همچنان مردم باید در مضیقه باشند.
منبع : مهر نیوز