زیربنای سند الگوی پیشرفت پیشرفت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی است

استاد گروه اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، از پیشرفت اقتصادی، جهاد اقتصادی و اقتصاد مقاومتی به منزله زیربنا و چارچوب بهره می برد و نقشه راه پنج دهه آینده کشور را ترسیم کرد. به گزارش سردبیر پرس، سیدعبدالمجید جلایی گفت: پیشرفت و توسعه به منزله هدفی والا همواره مورد […]

استاد گروه اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، از پیشرفت اقتصادی، جهاد اقتصادی و اقتصاد مقاومتی به منزله زیربنا و چارچوب بهره می برد و نقشه راه پنج دهه آینده کشور را ترسیم کرد.
به گزارش سردبیر پرس، سیدعبدالمجید جلایی گفت: پیشرفت و توسعه به منزله هدفی والا همواره مورد توجه مکاتب و جوامع مختلف بوده، اما الگوهای توسعه، جهان‌شمول نیست و هر کشوری بسته به شرایط خود باید الگوی مناسبی را برای خود، انتخاب یا طراحی کند.

وی ادامه داد: ایران اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست و برای تعیین الگوی پیشرفت مناسب خود، دو حالت پیش رو دارد یا باید یکی از الگوهای آماده را انتخاب کند و یا الگوی جدیدی را بر مبنای شرایط خود طراحی کند. نظر به اهمیت این موضوع و نیز غنای فرهنگ، مبانی و ارزش‌های اسلامی ایرانی، رهبر معظم انقلاب ایده الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را مطرح کردند و به مرکز الگو دستور دادند، با بهره‌برداری از نظرهای نخبگان، الگوی یاد شده را طراحی کند.

استاد گروه اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: پیشرفت اقتصادی نه‌تنها یکی از بخش‌های مهم الگوهای توسعه است، بلکه یکی از مهم‌ترین دغدغه های نظام جمهوری اسلامی ایران است. همانطور که گفته شد این الگوی بخشی نیز باید با احکام و آموزه‌های اسلام و با اوضاع جامعه ایران، متناسب باشد؛ بدین منظور، مرکز الگو تلاش کرد با دیدگاهی جامع، راهبردهایی را برای پیشرفت اقتصادی کشور مطرح کند که یکی از مبانی اقتصادی آن، اقتصاد مقاومتی است.

جلایی افزود: از این رو در مبانی عملی سند الگو که راهنمای حرکت و اقدام برای اجرای سند است آمده است «اقتصاد مقاومتی مبتنی بر عدالت بنیانی، مردم بنیادی، درون زایی و برون‌گرایی و مدیریت جهادی». دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در حوزه پیشرفت اقتصادی شامل سه‌گانه‌ای مفهومی است که نام این سه‌گانه را مبنای اقتصادی انقلاب اسلامی می توان گذاشت. بخش اول این سه‌گانه، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است که نظریه ای جدید در پیشرفت و نظام جدیدی برای برنامه ریزی است.

وی ادامه داد: این الگو، نقشه راه پیشرفت کشور و نیل به آینده مطلوب است. بخش‌های دوم و سوم این سه‌گانه مفهومی، جهاد اقتصادی و اقتصاد مقاومتی هستند که الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از آنها به منزله زیربنای چهارچوب پیشرفت اقتصادی، بهره برده است. اهداف مبنایی چهارچوب پیشرفت اقتصادی سند الگو، همان مکتب اقتصادی اسلام و اهداف تفضیلی آن، اهداف اقتصادی انقلاب اسلامی است.

استاد گروه اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان در پایان گفت: بررسی جنبه اقتصادی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نشان می‌دهد که منویات مقام معظم رهبری را مد نظر قرار داده است که آنها را می‌توان به این شرح برشمرد که تحقق ظرفیت های شگفت انگیز اقتصاد ایران با بازطراحی نظام اقتصادی بومی و طراحی و اجرای نظام اقتصادی مقاوم که در برابر تکانه‌های درونی و بیرونی، تاب‌آور و دارای ثبات است.

انتهای پیام
منبع : ایسنا