ساده‌لوح نباشیم؛ آمریکا در جنگ اوکراین، منفعت اقتصادی دارد

به گزارش سردبیر پرس به نقل از راشاتودی، «چارلز میشل»، رئیس شورای اروپا با انتقاد از رویکرد آمریکا در جنگ اوکراین تأکید کرد واشنگتن در جنگ اوکراین همیشه منافع اقتصادی خود را در اولویت قرار می دهد، اما کشورهای اروپایی بیشتر از آمریکا از این جنگ خسارت دیدند و متحمل هزینه شدند. رئیس شورای اروپا […]

به گزارش سردبیر پرس به نقل از راشاتودی، «چارلز میشل»، رئیس شورای اروپا با انتقاد از رویکرد آمریکا در جنگ اوکراین تأکید کرد واشنگتن در جنگ اوکراین همیشه منافع اقتصادی خود را در اولویت قرار می دهد، اما کشورهای اروپایی بیشتر از آمریکا از این جنگ خسارت دیدند و متحمل هزینه شدند.
رئیس شورای اروپا این اظهارات را در گفت‌وگو با روزنامه ایتالیاییِ «کوریِر دِلا سِرا» بیان کرده است.
میشل دراین‌باره گفت که روابط امنیتی بین بروکسل و واشنگتن از آغاز جنگ در اوکراین تقویت شده است، اما درباره همکاری‌های اقتصادی نمی‌توان چنین نظری داشت، چون تأثیر و پیامدهای اقتصادی جنگ در اوکراین برای آمریکا و اروپا یکسان نیست.
به گفته چارلز میشل، در جنگ اوکراین همه چیز برای آمریکا راحت‌تر است، چون صادرکننده منابع انرژی است و از افزایش قیمت‌های نفت و گاز سود می‌برد، در حالی‌که اتحادیه اروپا باید هزینه سنگینی بپردازد.
وی در ادامه تأکید کرد: ما با خطر تورم اقتصادی روبرو هستیم. صنایع اروپایی باید هزینه‌های بیشتری برای انرژی بپردازند و با رقابت شرکت‌های آمریکایی مواجهه هستند.
این سوال از رئیس شورای اروپا پرسیده شده که آیا با تصویب «قانون کاهش تورم» در دولت بایدن که بر یارانه‌های عظیم و کاهش مالیات در کسب‌وکارهای سبز تأکید می‌کند، احساس «خیانت» می‌کند یا نه. پس از تصویب این قانون، نگرانی‌ها در پایتخت‌های اروپایی افزایش یافته چون به علت کاهش بسیار شدید قیمت‌های انرژی در آمریکا، احتمالاً بسیاری از کسب‌وکارهای اروپایی ترغیب می‌شوند که به آمریکا بروند.
چارلز میشل در پاسخ به این سوال گفته است: من از این واژه (خیانت) استفاده نمی‌کنم، اما من ترجیح می‌دهم واشنگتن رفتار دیگری داشته باشد. وی در این‌باره افزود: اما بهتر است که ساده‌لوح نباشیم. آمریکا، حتی در دولت کنونی همیشه منابع اقتصادی خود را در اولویت قرار می‌دهد.
نشریه پولیتیکو نیز هفته پیش در گزارشی اعلام کرد کشورهای اروپایی به علت منفت‌طلبی آمریکا در جنگ در اوکراین، از واشنگتن عصبانی هستند. یک مقام ارشد اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با این نشریه گفته بود: آمریکا از این بحران نهایت سود را می‌برد، چون آنها گاز بیشتر و با قیمت‌های بالاتر به اروپا می‌فروشند، چون دولت آمریکا سلاح‌های بیشتری می‌فروشند.