سفر «امیرعبداللهیان» به لبنان متضمن راهکارهای پایدار بود

به گزارش سردبیر پرس به نقل از روزنامه عرب زبان «رأی الیوم»، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مشهور جهان عرب مطلبی را در خصوص سفر «حسین امیر عبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به لبنان منتشر کرد. وی در این مطلب نوشته است: سفر امیرعبداللهیان دربردارنده راهکارهای پایدار برای حل و فصل بحران لبنان بود. می توان […]

به گزارش سردبیر پرس به نقل از روزنامه عرب زبان «رأی الیوم»، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مشهور جهان عرب مطلبی را در خصوص سفر «حسین امیر عبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به لبنان منتشر کرد. وی در این مطلب نوشته است: سفر امیرعبداللهیان دربردارنده راهکارهای پایدار برای حل و فصل بحران لبنان بود. می توان این سفر را موفقیت آمیز توصیف کرد.
بر اساس این گزارش، عطوان در ادامه مطلب خود آورده است: دولت ایالات متحده آمریکا نه به لبنان رحم می کند و نه اجازه می دهد رحمت بر این کشور نازل شود! نحوه برخورد ایالات متحده آمریکا با بحران های متعدد لبنان در طول ماه های اخیر این مسأله را به خوبی نشان می دهد. آمریکایی ها نه خود گامی برای حل بحران سوخت در لبنان برمی دارند و نه اجازه می دهند دیگر کشورها در این زمینه کمکی به لبنان بکنند.
سفر وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به لبنان موفقیت آمیز بود؛ تهران برای نجات لبنان و واشنگتن برای از بین بردن لبنانی ها تلاش می‌کند این تحلیلگر مشهور همچنین می افزاید: اخیراً سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سخنان تحریک آمیز و قلدرمآبانه ای را مطرح کرده است. به نظر من این سخنان گستاخانه بود. وی مدعی شد که وارد کردن سوخت از ایران توسط لبنان نمی تواند راه حل پایداری برای حل بحران این کشور باشد.
عطوان افزوده است: اکنون سؤالی که وجود دارد این است که راه حل پایدار آمریکا برای حل مشکل لبنان چیست؟ اگر طرح ابتکاری سید حسن نصرالله در واردات سوخت از جمهوری اسلامی ایران یک راه حل پایدار محسوب نمی شود، گزینه جایگزین آمریکایی ها در این زمینه چیست؟ آیا گزینه آمریکا این است که مردم لبنان در فصل زمستان به دلیل فقدان سوخت از شدت سرما بمیرند؟
در ادامه مطلب این شخصیت عرب زبان آمده است: سید حسن نصرالله شخصیتی است که همواره به وعده های خود عمل کرده است. او در دیدار با امیر عبداللهیان از ایران به عنوان متحدی قدرتمند و وفادار یاد کرد. آمریکا درحالی از کمک های ایران به لبنان انتقاد می کند که خود هیچ کمکی به لبنانی ها ارائه نمی دهد.
عطوان در ادامه نیز یادآور شد: ایالات متحده آمریکا فشار سنگینی را به لبنان وارد می سازد. امروز لبنان تحت محاصره آمریکایی ها است. اگر آمریکایی ها در دلسوزی برای ملت لبنان راستگو هستند چرا پیش از ایران اقدام به ارسال سوخت برای لبنانی ها نکردند؟ آقای امیر عبداللهیان در جریان سفر به لبنان با اکثر رهبران این کشور از جمله سید حسن نصرالله دیدار کرد. او اعلام کرد که کشورش آماده است تا دو نیروگاه تولید برق در لبنان احداث کند و خیلی زود بندر بیروت را بازسازی کند. آیا آمریکا تاکنون تعهدی مشابه آنچه که امیرعبداللهیان گفته بود، داده است؟
وی در ادامه نیز نوشت: ایران در حالی متعهد شده است که به لبنان در عرصه حل و فصل بحرانهایش کمک می کند که همزمان، آمریکایی ها لبنان را به اعمال مجازات های بیشتر تهدید می کنند. ایران به عنوان یک متحد شجاع برای شکستن تحریم های لبنان تلاش می کند و این درحالی است که واشنگتن با اتخاذ سیاست های خصمانه به دنبال از بین بردن مردم لبنان و زیرساخت های این کشور است.

منبع : مهر نیوز