سمپاشی هوشمند مزارع و باغات با فناوری Greeneye؛ کاهش ۸۸درصدی استفاده از علفکش‌ها بعد از سبز شدن گیاه

بازار؛ گروه کشاورزی: بحث سمپاشی باغات و مزارع یکی از مسائل بحث برانگیز است که به دلیل اینکه از یکسو با از بین بردن آفات و از سوی دیگر با سلامت محصولاات کشاورزی سروکار دارد در صنعت جهانی کشاورزی دارای اهمیت ویژه ای است. با این وجود چون مساله باقی ماندن سموم در محصولات کشاورزی […]

بازار؛ گروه کشاورزی: بحث سمپاشی باغات و مزارع یکی از مسائل بحث برانگیز است که به دلیل اینکه از یکسو با از بین بردن آفات و از سوی دیگر با سلامت محصولاات کشاورزی سروکار دارد در صنعت جهانی کشاورزی دارای اهمیت ویژه ای است. با این وجود چون مساله باقی ماندن سموم در محصولات کشاورزی نیز خود در این بخش پر اهمیت است تولیدکنندگان بسیاری سعی دارند با استفاده از به روز ترین تجهیزات و سموم و آفتکش های بی خطر احتمال باقی ماندن سموم در محصولات کشاورزی را تا حد قابل توجهی کاهش بدهند.

کاهش ۹۷درصدی استفاده از علفکش ها قبل از سبز شدن گیاهبر اساس این گزارش، تیم Greeneye Technology با کاهش استفاده از علف‌کش‌ها به میزان ۹۷ درصد قبل از سبز شدن و ۸۸ درصد پس از سبز شدن، تلاش می‌کند تا این اقدام را به یک فناوری بزرگ سمپاش تبدیل کند.
بر اساس این گزارش، این شرکت مبتنی بر تکنولوژی از زمان راه اندازی سیستم پاشش دقیق خود به صورت تجاری در ایالات متحده در اوایل سال جاری میلادی (۲۰۲۲) با کشاورزان این منطقه به صورت پایلوت کار می کند. به طوری که این تیم تمرکز توجه خود را برای صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه علف‌کش‌ها در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند و در عین حال کارایی بهتری را در کاربرد علف‌کش‌ها ممکن می‌سازند.
در حقیقت این فناوری از طریق صرفه‌جویی در هزینه‌های نهاده‌ها، استفاده از محصولات مؤثرتر برای کمک به کشاورزان برای دستیابی به کنترل بهتر علف‌های هرز و همچنین مدیریت علف‌های هرز مقاوم در برابر علف‌کش‌ها فناوری یک روش هوشمندانه برای سمپاشی علف‌های هرز در مزرعه به ارمغان آورده است.
بر اساس این گزارش تیم فناوری Greeneye در ابتدا یک بوم سمپاش ایجاد کرد که برای بازسازی هر دستگاه سمپاش موجود طراحی شده است و تقریباً مانند اتصال فرمان اسکید، کل بوم کارخانه موجود با بوم کاملاً مجهز Greeneye جایگزین شده است. از سوی دیگر به گفته مدیر فنی این فناوری، سیستم یک مخزن در سمپاش متوسط ‌با سیستم دو مخزن تغییر می کند. همچنین بوم آلومینیومی Greeneye از خط سمپاش موجود همراه با خط خود استفاده می کند تا قابلیت سمپاشی باقیمانده پخش را فراهم کند در حالی که هدف قرار دادن سمپاشی علف های هرز دقیقاً با علف کش های تماسی از طریق خط Greeneye است.
نکته جالب توجه اینکه بوم Greeneye با ۱۲واحد پردازش گرافیکی، ۲۴دوربین، ۱۴۴نازل سمپاش و چراغ‌های ضرباندار به سمپاش اجازه می‌دهد شبانه روز کار کند.

سمپاش Greeneye دارای دو حالت سبز در مقابل قهوه ای و سبز در مقابل سبز است؛ به این ترتیب سبز در مقابل قهوه‌ای، در زمان قبل از سبز شدن یا وضعیت آیش استفاده می‌شود و به نازل‌های سمپاش می‌گوید که روی تمام گیاهان سبز فعال شوند

اسکن عکس علفهای مزارع با استفاده از هوش مصنوعی فناوری Greeneyeاین گزارش همچنین می گوید: در فناوری Greeneye با استفاده از فناوری هوش مصنوعی (AI)، سمپاش با هر گذر از یک میدان هوشمندتر می شود. در واقع دوربین ها به شکل شبکه ای تنظیم شده اند که هر فریم از یک مربع ۱۰ در ۱۰ اینچی تشکیل شده است؛ یعنی هر دوربین به عنوان «چشم» برای ۶ نازل عمل می کند.
به این ترتیب هنگام دویدن در مزرعه، دوربین‌ها منطقه یک متری جلوی دستگاه را اسکن می‌کنند که به فناوری اجازه می‌دهد تا تصاویر را پردازش کند و به نازل‌های انتخاب‌شده سیگنال دهد تا در هنگام عبور بوم از روی علف‌های هرز شناسایی‌شده، درگیر شوند.
همانطور که سمپاش در مزرعه حرکت می کند، داده‌ها جمع‌آوری می‌شوند تا اطلاعات ارزشمندی را در اختیار کشاورز قرار دهند تا در داشبورد آنلاین قرار بگیرند. از طرف دیگر هوش مصنوعی این فناوری، عکس ها را با وضوح بالا اسکن می کند و قادر است علف های هرز را از بدو رشد تا مراحلی که به بیشترین رشد خود می رسد شناسایی کند.
به گفته اپراتور سمپاش Greeneye، این سیستم کاربر پسند است؛ به این معنا که تنها با چند دکمه و یک صفحه نمایش کشاورز می تواند عملیات سمپاشی را به راحتی انجام دهد. این در شرایطی است که سمپاش نامبرده دارای دو حالت سبز در مقابل قهوه ای و سبز در مقابل سبز است؛ به این ترتیب سبز در مقابل قهوه‌ای، در زمان قبل از سبز شدن یا وضعیت آیش استفاده می‌شود و به نازل‌های سمپاش می‌گوید که روی تمام گیاهان سبز فعال شوند. ا از سوی دیگر حالت سبز در مقابل سبز به هر فریم نگاه می کند و علف های هرز را از محصول رمزگشایی و شناسایی می کند.
سمپاش همچنین دارای یک محدوده حساسیت است که توسط اپراتور تعیین می شود و یک برنامه پیش فرض که به سمپاش می گوید اگر بوم به ارتفاع معینی از سطح زمین رسید و دوربین ها دیگر نتوانند وجود علف هرز را تشخیص دهند، به طور خودکار سمپاشی را انجام دهد.

به دلیل استفاده از سموم و علف کشهای کمتر، این فرصت به کشاورزان داده می شود تا از سموم و علفکشهای گرانتر و موثرتری که پیش از این نمی توانسته اند استفاده کنند با حجم کمتری در مزارع و باغات خود استفاده نمایند

استفاده از سمپاش هوشمند چگونه فرصت به کارگیری سموم و آفتکشهای با کیفیت و گرانتر را به کشاورز می دهد؟ بر اساس این گزارش داده های جمع آوری شده نشان می دهد: در ابتدای سال جاری میلادی با همکاری که با کشاورزان منطقه غرب ایالات متحده صورت گرفت مشخص شد که هنگام استفاده از سمپاش Greeneye، قبل از سبز شدن ۹۷ درصد و بعد از سبز شدن ۸۸ درصد استفاده از مواد شیمیایی برای سمپاشی علف‌کش‌ها کاهش یافت.
یکی از کشاورزان که در سال جاری مزرعه خود را به فناوری Greeneye مجهز کرده است می گوید: با استفاده از این فناوری پروسه سمپاشی را برای اپراتور قابل کنترل تر کرده است و از سوی دیگر ضمن صرف کردن وقت کمتر برای انجام عملیات سمپاشی از مواد شیمیایی کمتری نیز استفاده کرده است.
علاوه بر این، به دلیل استفاده از سموم و علف کشهای کمتر، این فرصت به کشاورزان داده می شود تا از سموم و علفکشهای گرانتر و موثرتری که پیش از این نمی توانسته اند استفاده کنند با حجم کمتری در مزارع و باغات خود استفاده نمایند.
با این تفاسیر، گروه بازاریابی این شرکت مبتنی بر تکنولوژی می گوید: این سمپاش اگرچه به صورت پایلوت در حال کار است اما در سال ۲۰۲۳ برنامه گسترده تری برای مستقر کردن این سمپاش هوشمند در سطح بیشتری از مزارع داریم.
با نگاهی به سال ۲۰۲۳، بوچر توضیح می دهد که تقاضا برای راه حل Greeneye بیشتر از عرضه خواهد بود. این عمدتا به دلیل مشکلات زنجیره تامین است که تولید تجهیزات را با مشکل مواجه کرده است. با این حال، بوچر همچنان قصد دارد در سال آینده ده ها سیستم Greeneye را در مزارع مستقر کند. این در حالی است که
مدل ۲۰۲۳ این سمپاش شامل یک سیستم موقعیت یابی جهانی (GPS) خواهد بود و یک اپلیکیشن موبایل برای نمایش اطلاعات، مشابه داشبورد آنلاین خود، در اختیار کشاورزان قرار می دهد. از سوی دیگر گسترش قابلیت‌های کاربرد دقیق آن به سایر ورودی‌ها، مانند قارچ‌کش‌ها و ریزمغذی‌ها و همچنین معرفی قابلیت‌های بیشتر آنالیز میدانی نیز از اولویت‌های مدل‌های آینده خواهد بود.
بر اساس این گزارش، این فناوری هوشمند سمپاشی در حال حاضر در مزارع ذرت و سویا به کار می رود و نمونه هایی که در ۲۰۲۳ ارائه خواهد شد در مزارع گندم و پنبه نیز مستقر خواهد شد.