سند توسعه اقتصادی ۲۰۰ روستای استان قزوین تدوین شد

اکرم نجفی در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس اظهار داشت: استان قزوین دارای ۸۲۴ روستا است که از این تعداد ۶۳۰ روستا دارای دهیاری و جمعیت بالای ۳۰ خانوار است. وی بیان کرد: روستاها مراکز تولید محسوب می‌شوند و اگر معیشت و اشتغال روستایی را جدی بگیریم می‌توانیم به ماندگاری ساکنان و جوانان آنها امیدوار […]

اکرم نجفی در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس اظهار داشت: استان قزوین دارای ۸۲۴ روستا است که از این تعداد ۶۳۰ روستا دارای دهیاری و جمعیت بالای ۳۰ خانوار است.
وی بیان کرد: روستاها مراکز تولید محسوب می‌شوند و اگر معیشت و اشتغال روستایی را جدی بگیریم می‌توانیم به ماندگاری ساکنان و جوانان آنها امیدوار شویم.
نجفی تصریح کرد: سند توسعه اقتصادی و اشتغال از کارهای اصولی و دانش محور است که می‌تواند سیاست‌های دولت در رونق روستا را ممکن کند و ما در این راستا در استان جدی و پیگیر بوده‌ایم.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری قزوین یادآور شد: بر اساس ماده ۲۷ قانون برنامه ششم توسعه، روستاهای کشور در فهرست برنامه ریزی برای دریافت سند توسعه اقتصادی و اشتغالزایی قرار گرفته‌اند و تاکنون برای ۲۰۰ روستای استان قزوین این اسناد تدوین شده است.
وی بیان کرد: امسال تهیه اسناد ۵۰ روستای دیگر استان در دستور کار قرار دارد و شورای راهبردی تدوین سند متشکل از اداره کل امور روستایی و شوراهای استانداری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، مرکز مطالعات آینده پژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) و سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط که در این مأموریت تعریف شده‌اند، در روستاها تشکیل شده است.
نجفی گفت: با تدوین سند توسعه و شناسایی توانمندی و ظرفیت روستاها، رویکرد نظام برنامه ریزی، بر محور اقتصادی و توسعه روستایی متمرکز خواهد شد.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین اظهار داشت: سند توسعه اقتصادی و اشتغالزایی پس از شناسایی و بهره برداری از ظرفیت‌های موجود در روستاها تدوین می‌شود و هدف آن ارتقای منزلت اجتماعی و ایجاد بستر لازم برای شکوفایی و پیشرفت عدالت محور در روستاها است.
وی گفت: در اجرای این طرح، ظرفیت روستاها شناسایی شده و توسعه این مناطق به سمت و سوی ظرفیت‌های منطقه هدایت می‌شود.

نجفی افزود: در تدوین این سند همه مزیت‌های اقتصادی روستا شامل توان کشاورزی، صنعت، معدن، خدمات و گردشگری، مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی اظهار داشت: در سال‌های ۹۶ و ۹۷، برنامه ریزی لازم برای تدوین سند توسعه ۲۰۰ روستای هدف استان انجام شد و اسناد توسعه این روستاها در شورای برنامه ریزی و توسعه استان نیز تصویب شده است.
نجفی اضافه کرد: طرح ایجاد و راه اندازی پردیس‌های تولیدی روستایی بر اساس نتایج مطالعات توسعه اقتصادی و اسناد توسعه روستاها اجرا شده و واحدهای تولیدی با محوریت روستاییان در پردیس‌ها راه اندازی و مستقر خواهند شد.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری قزوین بیان کرد: امیدواریم با اجرای سند توسعه و اشتغال روستایی شاهد شکوفایی معیشت و اقتصاد مردم روستایی و سکونت پایدار آنها در روستا باشیم تا تولید پایدار و امینت غذایی کشور هم تضمین شود.