سند توسعه فعالیت های قرآنی در آذربایجان غربی تدوین شود

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، محمدصادق معتمدیان ظهر پنجشنبه در جمع مدیران مؤسسات فعال قرآنی آذربایجان غربی اظهار کرد: در دولت سیزدهم با وجود مشکلات اقتصادی، جایگاه ویژه‌ای به مسائل فرهنگی در برنامه ریزی‌ها داده شده و به این حوزه توجه جدی شده است وی افزود: یکی از مهمترین کارهایی که باید در این حوزه […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، محمدصادق معتمدیان ظهر پنجشنبه در جمع مدیران مؤسسات فعال قرآنی آذربایجان غربی اظهار کرد: در دولت سیزدهم با وجود مشکلات اقتصادی، جایگاه ویژه‌ای به مسائل فرهنگی در برنامه ریزی‌ها داده شده و به این حوزه توجه جدی شده است
وی افزود: یکی از مهمترین کارهایی که باید در این حوزه انجام و به سرعت هم اجرایی شود، تدوین سند توسعه قرآنی است که در این خصوص بیشتر باید از ظرفیت نهادهای فرهنگی استفاده کرد.
فعالیت جزیره‌ای در حوزه قرآن در آذربایجان غربی
استاندار آذربایجان غربی با انتقاد از فعالیت جزیره‌ای در حوزه قرآن اضافه کرد: این امر موجب می‌شود که در این خصوص خروجی خوبی نداشته باشیم.
معتمدیان ادامه داد: باید برای بهبود فعالیت‌های قرآنی، توجه ویژه‌ای به حوزه آموزش و پرورش داشت زیرا فعالیت در این حوزه از وظایف قانونی آموزش و پرورش است و باید در این خصوص برنامه ریزی کند.
وی یادآور شد: برای ما، هیچ حوزه‌ای مهمتر از قرآن نیست و باید توجه داشته باشیم که همه مقاومت ما در مقابل فشارها برای دفاع از قرآن است و به همین نسبت هم باید اولویت و اهمیت بیشتری به این حوزه بدهیم.
وی تاکید کرد: مشکلات فرهنگی امروز، به علت عدم توجه به آموزه‌های قرآنی است که باید برای رفع این مشکلات، ابتدا آنها را احصا کرده و برنامه متناسب نسبت به آنها هم تهیه و تدوین شود.
لزوم استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای فعالیت‌های قرآنی
استاندار آذربایجان غربی گفت: دشمنان، شبانه روز برای مقابله فرهنگی با جمهوری اسلامی هزینه می‌کنند و حتی برای اثرگذاری بیشتر در مسائل فرهنگی، از فضای مجازی هم استفاده می‌کنند که در مقابل آن ما نتوانسته‌ایم از این ظرفیت به خوبی بهره ببریم.
به گفته معتمدیان، باید از ظرفیت فضای مجازی برای فعالیت قرآنی به ویژه در حوزه آموزش و تولید محصولات استفاده کنیم که در این خصوص آماده کمک به فعالان این حوزه هستیم.
وی افزود: یکی از اقداماتی که می‌توان در راستای توسعه فعالیت‌های قرآنی انجام داد، احیای واحدهای غیرفعال فرهنگی و قرآنی است که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی باید در این باره فعالیت ویژه‌ای داشته باشد.
معتمدیان از پیشنهاد راه اندازی مجمع خیرین قرآنی در آذربایجان غربی استقبال کرد و ادامه داد: در این خصوص باید و در ۱۵ روز، اساسنامه مجمع نوشته و ثبت شود تا بتوانیم اقدامات لازم را برای استفاده از خیرین این حوزه انجام دهیم.
استاندار آذربایجان غربی تاکید کرد: نباید مسابقات قرآنی محدود باشد بلکه باید در سطوح مختلف شامل محلات، روستاها، بخش‌ها، شهرها، شهرستان‌ها و استان آن را توسعه دهیم تا استعدادهای موجود شناسایی و بارور شوند.
معتمدیان با اشاره به اینکه امسال هم با ماه مبارک رمضان آغاز شده و هم پایان می‌یابد، یادآور شد: امسال باید سال قرآنی باشد و اقدامات ویژه‌ای برای توسعه فعالیت‌های مرتبط انجام شود.
مشکلات کالی از مهمترین مشکلات مؤسسات قرآنی است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی هم در این جلسه اظهار کرد: در حال حاضر ۷۱ مؤسسه قرآنی زیر مجموعه این نهاد وجود دارد که ۲۷ مؤسسه فعال است.
علیرضا نوروزی افزود: موضوع شیوع بیماری کووید ۱۹ و مشکلات مالی از عوامل مهم عدم فعالیت مؤسسات قرآنی به شمار می‌رود.
وی اضافه کرد: در ماه‌های اخیر اقدامات خوبی در راستای حمایت از فعالان قرآنی داشته‌ایم که بیمه ۳۹۶ فعال قرآنی در آذربایجان غربی و اجرای صدها برنامه در این بخش از جمله آنها است.
در این جلسه که حدود سه ساعت به طول انجامید، مدیران مؤسسات قرآنی از نقاط مختلف آذربایجان غربی به بیان دغدغه‌های خود پرداخته و خواستار حمایت دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی استان شدند.

منبع : مهر نیوز