سنگ معدن خام را نباید بفروشیم/ تکنولوژی خریدنی نیست

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، سورنا ستاری پیش از ظهر سه شنبه در مراسم افتتاح پایلوت فرآوری و استحصال عناصر نادر خاکی و سایر عناصر استراتژیک که در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران واقع در شهرستان ساوجبلاغ برگزار شد، اظهار کرد: در این حوزه به تمرکز بیشتری نیاز داریم تا خام فروشی به صفر […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، سورنا ستاری پیش از ظهر سه شنبه در مراسم افتتاح پایلوت فرآوری و استحصال عناصر نادر خاکی و سایر عناصر استراتژیک که در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران واقع در شهرستان ساوجبلاغ برگزار شد، اظهار کرد: در این حوزه به تمرکز بیشتری نیاز داریم تا خام فروشی به صفر برسد.
وی با تاکید بر اینکه تکنولوژی خریدنی نیست بلکه آموختنی است، گفت: توسعه فناوری زمانی محقق می‌شود که طراحی‌ها در داخل کشور انجام شود.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه از پنج سال پیش به فرآوری و استحصال عناصر نادر خاکی فکر کرده ایم، گفت: مشارکت بخش خصوصی ضروری است.
ستاری با بیان اینکه باید شرکت‌ها را به سرمایه گذاری در حوزه معدن تشویق کنیم، گفت: ما نباید سنگ معدن خام را بفروشیم، ارزش افزوده عناصر نادر خاکی بسیار بالا است.
کشور را نمی‌توان با خام فروشی اداره کرد
وی اضافه کرد: این در حالی است که عناصر نادر خاکی را کیلویی ۶۰ دلار می‌توانیم بفروشیم ولی قیمت یک تن سنگ آهن ۶۰ دلار است.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در بخش دیگری با تاکید بر اینکه کشور را نمی‌توان با خام فروشی و فروش نفت اداره کرد، گفت: باید به حوزه دانش بنیان توجه ویژه ای شود.
ستاری با اشاره به وجود چهار میلیون دانشجو در کشور، گفت: ۳۲ میلیون جوان با میانگین سنی ۲۰ تا ۴۰ سال داریم که شاخص مهم برای توسعه نیروی انسانی است، باید اکوسیستم تقویت شود تا شاهد سرمایه گذاری شرکت‌های بزرگ در حوزه فناوری باشیم.
وی با تاکید بر اهمیت راه اندازی شهرک کاوش در استان البرز، گفت: این شهرک می‌تواند قطب فناوری استان البرز و حتی کشور باشد، گروه‌های استارت آپی و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در این شهرک مستقر شوند.
واردات عناصر نادر خاکی رو به افزایش است
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه مرحله ساخت کارخانه نوآور در استان البرز آغاز شده که امیدواریم تا تابستان آینده افتتاح شود، گفت: قطب بیوتکنولوژی کشور در استان البرز است.
ستاری با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۴ داروی بیوتک در کشور تولید می‌شود، گفت: ایران در حوزه بیوتک رتبه دوم آسیا را دارد.
وی با تاکید بر اینکه با خام فروشی به جایی نمی رسیم باید اشتغال ایجاد کنیم، گفت: امید است با اراده وزارت صمت و فعالان حوزه فرآوری و استحصال عناصر نادر خاکی شاهد توسعه این مهم در کشور باشیم.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور واردات سالانه عناصر نادر خاکی و سایر عناصر استراتژیک به کشور را ۱۸۰ تا ۲۰۰ تن اعلام کرد که در حال افزایش است و گفت: در حوزه باتری سازی خودروها و موتورهای برقی به عناصر نادر خاکی نیازمندیم باید در این حوزه به خودکفایی برسیم.