سهم یک میلیارد دلاری تولید داخل از بازار تجهیزات پزشکی

به گزارش بازار، امیر عسگری راد افزود: بازار تجهیزات پزشکی دنیا حدود ۵۰۰ میلیارد دلار است که سالانه حدود ۸ تا ۱۰ درصد رشد می‌کند و ایران سهم ۳ میلیارد دلاری از این بازار دارد. وی ادامه داد: از بازار سه میلیارد دلاری تجهیزات پزشکی، یک سوم آن بومی سازی شده و در داخل تولید […]

به گزارش بازار، امیر عسگری راد افزود: بازار تجهیزات پزشکی دنیا حدود ۵۰۰ میلیارد دلار است که سالانه حدود ۸ تا ۱۰ درصد رشد می‌کند و ایران سهم ۳ میلیارد دلاری از این بازار دارد.
وی ادامه داد: از بازار سه میلیارد دلاری تجهیزات پزشکی، یک سوم آن بومی سازی شده و در داخل تولید می‌شود و طیف گسترده‌ای از تجهیزات بیمارستانی، تشخیصی، مصرفی، آزمایشگاهی و پزشکی را شامل می‌شود.
عسگری با اشاره به ظرفیت‌های این صنعت برای تولید و اشتغال گفت: در حال حاضر حدود هزار شرکت تولیدکننده، با اشتغال ۳۰ هزار نفری در حوزه تجهیزات پزشکی فعال هستند و اگر موانع تولید در این بخش برداشته شود، علاوه بر افزایش سهم تولید داخل در بازار تجهیزات پزشکی، سهم صادرات محصولات ایرانی در بازارهای جهانی نیز چند برابر خواهد شد.
عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی افزود: سال ۱۴۰۰، حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون دلار انواع تجهیزات پزشکی به کشورهای عراق، ترکیه، آسیای میانه، آفریقا و حتی کشورهای اروپایی صادرات انجام شده و اگر شرایط فراهم باشد این رقم می‌تواند سالانه ۱۰ تا ۱۵ برابر افزایش یابد.
وی با بیان اینکه تجهیزات پزشکی تولید داخل توانسته اند استانداردهای معتبر اروپایی و جهانی را اخذ کنند، ادامه داد: کالاهای ایرانی قابل رقابت با کالاهای جهانی است و صادرات نسبت به واردات ۲ میلیارد دلاری در این حوزه، سهم قابل قبولی ندارد و اگر مشکل تبادلات بانکی تسهیل شود و تعاملات با دیگر کشورها گسترش یابد، می‌توان از ظرفیت‌های تولید و صادراتی که در این حوزه وجود دارد، بیشتر استفاده کرد.
عسگری با اشاره به چالش چند نرخی بودن ارز برای تولید در این صنعت گفت: ارز چند نرخی یکی از مهمترین چالش‌های تولید در این صنعت است؛ کالاهایی وجود داشته که ارز ترجیحی دریافت کرده اند در حالی که همان کالا در داخل کشور تولید می‌شده و این باعث شده تولیدکننده داخلی توان رقابت با کالای مشابه خارجی را نداشته باشد.
وی با بیان اینکه تولیدکننده داخلی باید مواد اولیه را با نرخ ارز آزاد تهیه کند، در حالی که کالای ساخته شده وارداتی در این حوزه ارز ترجیحی دریافت می‌کند، افزود: اگر قرار باشد به مواد اولیه هم ارز ترجیحی اختصاص یابد، شرکتی منتفع خواهد شد که عمق ساخت داخل کمی دارد و بخش عمده مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد می‌کند؛ در این صورت، نه افزایش عمق ساخت داخل و نه افزایش تولید اتفاق می‌افتد.
عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی با بیان اینکه بهتر است ارز ترجیحی از حوزه تجهیزات پزشکی حذف و حمایت مستقیم از بیمار از طریق بیمه‌های درمانی صورت گیرد، گفت: حدود ۲ ماه است که ارز تجهیزات پزشکی بلاتکلیف است و هر روز با یک بخشنامه و دستورالعمل بانک مرکزی مواجه هستیم و تولیدکنندگان در تامین ارز مورد نیاز خود دچار سردرگمی شده اند.
وی افزود: برای حمایت از تولید بهتر است دولت یک نرخ مشخص و مصوب داشته باشد و اگر نیاز به حمایت درمانی در اقشار جامعه را احساس می‌کند، آن را از طریق یارانه‌های دیگری در اختیار مردم قرار دهد.
عسگری مجوزها را چالش دیگر این صنعت عنوان کرد و گفت: فرایند اخذ برخی مجوزهای تولید در این صنعت طولانی است و شرکتی که حدود ۲ سال زمان برای تحقیق و توسعه اختصاص می‌دهد تا بتواند فرایندهای استاندارد و آزمایشگاهی را طی کند، برای اخذ مجوز ارزیابی بالینی باید حدود ۶ ماه معطل باشد.
وی افزود: فرایند زمان‌بر اخذ مجوز، به تولید لطمه می‌زند و باید سازوکاری اندیشیده شود تا زمان فرایند تولید کاهش یابد و تولیدکننده در مدت زمان کمتری بتواند نیاز بازار را تامین کند.