سیطره دود و آتش در جنگل های کردکوی/عملیات اطفاء به روز سوم رسید

سردبیر پرس -گروه استان ها: حریق در ارتفاعات جنگلی کردکوی از روز پنج شنبه آغاز شده و بعد از گذشت دو روز همچنان این عرصه های طبیعی در آتش می سوزد. هم اکنون نیروهای حفاظتی منابع طبیعی گلستان، محیط زیست، نیروهای انتظامی، هلال احمر، نیروهای بسیجی و مردمی در محل حاضر بوده و همه تلاش […]

سردبیر پرس -گروه استان ها: حریق در ارتفاعات جنگلی کردکوی از روز پنج شنبه آغاز شده و بعد از گذشت دو روز همچنان این عرصه های طبیعی در آتش می سوزد.
هم اکنون نیروهای حفاظتی منابع طبیعی گلستان، محیط زیست، نیروهای انتظامی، هلال احمر، نیروهای بسیجی و مردمی در محل حاضر بوده و همه تلاش می کنند تا جلوی خسارت بیشتر به جنگل ها را بگیرند.
طبق گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان تاکنون ۱۵۰ هکتار از مناطق جنگلی درازنو خسارت دیده و تلاش برای مهار و اطفای آتش ادامه دارد.
صعب العبور بودن منطقه و وزش باد شدید تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت عملیات اطفا زمینی را بسیار سخت کرده است.
با توجه به شرایط جوی منطقه و پوشش مه بالگردهای آب پاش هم نتوانسته اند عملیات موفقیت آمیز چندانی داشته باشند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان در این خصوص گفت: عملیات مهار آتش در جنگل‌های کردکوی استان گلستان که از ظهر دیروز (پنج شنبه) شروع شده کماکان ادامه دارد.
عبدالرحیم لطفی افزود: جنگلبانان شهرهای مختلف استان گلستان به محل حادثه اعزام شده‌اند و تزریق نیروی انسانی و امکانات تا زمان مهار کامل آتش‌سوزی ادامه خواهد داشت.
وی با اشاره به آماده بودن نیرو و تجهیزات بیشتر برای اعزام به مناطق آتش‌سوزی، گفت: به علت مه شدید و کاهش شدید شعاع دید امکان پرواز بالگرد به مناطق درگیر در آتش بسیار سخت است.

وزش باد سبب گسترش آتش شده است
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان بیان کرد: وزش باد شدید باعث گسترش آتش‌سوزی شده و امکان اطفاء حریق را بسیار مشکل کرده است.
وی خاطرنشان کرد: بر اثر دود و شعله‌های آتش تعدادی از نیروهای اطفاءکننده آتش دچار مصدومیت شده‌اند که به وسیله نیروهای هلال احمر تحت درمان هستند.
تاکنون ۱۵۰ هکتار از عرصه های جنگلی کردکوی در آتش سوخته است لطفی علت آتش‌سوزی را عامل انسانی برشمرد و افزود: بررسی و تحقیق همکاران منابع طبیعی درباره علت آتش‌سوزی ادامه دارد.
وی درباره خسارت آتش سوزی هم گفت که مساحت ممکن است به ۱۵۰ هکتار و یا بیشتر برسد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گونه های گیاهی سوخته شده را «کچف»، «بلوط»، «گون»، «اورس» و گونه های علفی عنوان کرد.
کمبود امکانات به تهران اعلام شده است
استاندار گلستان هم در بازدید از منطقه دچار حریق در منطقه درازنو کردکوی گفت: افزایش تعداد بالگردها از سطح ملی می‌تواند زمینه تسریع در اطفا حریق را فراهم آورد.
هادی حق شناس بیان کرد: به علت شدت وزش باد عملیات اطفا حریق سخت شده و البته به دلیل ابعاد آتش سوزی، اطفا باید از طریق هوا انجام شود.
وی اضافه کرد: طبق اعلام هواشناسی برای امشب (جمعه) و فردا صبح احتمال کاهش دما وجود دارد و این امر در مهار آتش مؤثر خواهد بود.

استاندار گلستان ادامه داد: هم اکنون بیش از ۳۰۰ نیرو در منطقه مستقر بوده و در حال مهار آتش هستند.
وی تأکید کرد: کمبودها و نیازهای استان را به مدیریت بحران در تهران منعکس کرده ایم.
۴۰ اکیپ انتظامی در عملیات اطفای حریق شرکت دارند
فرمانده انتظامی گلستان هم گفت: به منظور کمک به عملیات اطفاء و تسریع در کنترل حریق، در حال حاضر ۴۰ اکیپ بالغ بر ۲۰۰ نیرو از یگان امداد و انتظامی گرگان، انتظامی کردکوی و نیروهای یگان ویژه استان به محل حریق اعزام شدند تا در عملیات اطفاء مشارکت داشته باشند.
سردار محمدسعید فاضل دادگر افزود: همچنین چهار اکیپ پلیس‌راه به منظور کنترل ترددها و کنترل ترافیک به محل اعزام شده و درخواست اعزام دو بالگرد برای حضور در منطقه به ناجا ارسال شده است.
وی بیان کرد: با افزایش دامنه آتش در جنگل‌های درازنو کردکوی، انتظامی استان تمامی توان خود را برای کنترل و مهار آتش در کنار سایر نیروهای امدادی و مردمی بکار گرفته است.
ورود دستگاه قضایی به آتش سوزی جنگل های کردکوی
رئیس کل دادگستری گلستان هم دستور ویژه برای شناسایی و برخورد با عاملان آتش سوزی جنگل های درازنو کردکوی را صادر کرد.
حیدر آسیابی در این خصوص گفت: دادستان کردکوی ماموریت دارد موضوع آتش سوزی جنگل‌های منطقه حفاظت شده جهان نما و منطقه درازنو را به صورت ویژه بررسی و عاملان آن را شناسایی کند.

وی با تاکید بر حساسیت دستگاه قضایی بر حفاظت منابع طبیعی استان، افزود: عوامل انسانی این آتش سوزی ها شناسایی و در اسرع وقت به سزای عمل خود خواهند رسید.
رئیس کل دادگستری گلستان ادامه داد: جنگل های هیرکانی، گنجینه و میراث کهن کشور بوده و آتش سوزی گسترده جنگل های منطقه حفاظت شده جهان نما در کمتر از یک ماه، جای تاسف دارد.
۵ نفر مصدوم شدند
مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان هم گفت به دنبال آتش سوزی ارتفاعات جنگلی درازنوی کردکوی از ظهر پنجشنبه و گزارش فرمانداری شهرستان، هفت تیم امدادی شامل ۱۸ نیروی عملیاتی از شعبه کردکوی، پایگاه های امدادونجات درازنو، بندرترکمن، آق قلا به همراه تیم مرکز استان و واکنش سریع برای پشتیبانی امدادی نیروهای عملیات اطفای حریق با هفت دستگاه خودروی امدادی اعزام و در فاصله ای با محل حادثه مستقر شدند.
فرهاد میقانی افزود: پنج نفر از نیروهای عملیات اطفای حریق مصدوم شدند که یک مرد ۳۰ ساله به دلیل ترومای پای راست به بیمارستان امیرالمؤمنین کردکوی اعزام و سایر مصدمان با صدمه جزئی به صورت سرپایی مداوا شدند.

وی با بیان اینکه به دلیل شدت وزش باد آتش سوزی در حال گسترش است، گفت: نیروهای عملیاتی دستگاه های مربوطه در حال اطفای حریق بوده و تا پایان عملیات در منطقه حضور خواهند داشت.
احتمال بارش های پراکنده در گلستان
طبق گفته کارشناسان خشکسالی بی سابقه در گلستان سبب خشکی جنگل ها شده و این امر حریق در عرصه های طبیعی و جنگلی را افزایش داده است.
هم اکنون چشم مردم به آسمان است تا شاید بارش باران بتواند مرهمی بر تن خسته جنگل های گلستان باشد. طبق گفته هواشناسی گلستان احتمال بارش ها پراکنده تا آخر هفته وجود دارد.
هر چند مدیران منابع طبیعی بیان می کنند، کمبود امکانات محسوس در استان وجود ندارد و باید از ظرفیت بومیان برای اطلاع رسانی و مهار به موقع آتش استفاده کرد اما با توجه به شرایط حاکم بر استان لازم است ویژه بینی خاصی در خصوص استقرار بالگرد آبپاش و افزایش تجهیزات دستی و خودرویی اطفای حریق انجام شود تا دوباره تراژدی دود و آتش و خاکستر در گلستان تکرار نشود.
منبع : مهر نیوز