شایسته گزینی و توسعه شهری سمنان/ارتقای سرمایه‌گذاری دربستر توسعه

سردبیر پرس، گروه استان‌ها: شورای شهر آنطور که باید و شاید نتوانست جایگاه اصلی خود را در زمینه مدیریت یکپارچه شهری پیدا کند. مدیریتی که با نگاه به مدل‌های موفق در برخی کشورهای شرق و غرب، قرار بود مالیات، گاز، برق، آب، تصفیه خانه‌ها و حتی پلیس و مخابرات و ارتباطات را زیر مجموعه خود […]

سردبیر پرس، گروه استان‌ها: شورای شهر آنطور که باید و شاید نتوانست جایگاه اصلی خود را در زمینه مدیریت یکپارچه شهری پیدا کند. مدیریتی که با نگاه به مدل‌های موفق در برخی کشورهای شرق و غرب، قرار بود مالیات، گاز، برق، آب، تصفیه خانه‌ها و حتی پلیس و مخابرات و ارتباطات را زیر مجموعه خود داشته باشد، اما عملاً به شورای شهرداری‌ها مبدل شد.
با این حال هنوز شورای شهر دارای ظرفیت‌های اصلی و قانونی است که می‌تواند در توسعه عمرانی و اقتصادی یک شهر و روستا مؤثر واقع شود زیرا به نوعی پارلمان شهری، قانون گذار و همچنین ناظر اقدامات اصلی‌ترین رکن خدمت رسان شهری و روستایی یعنی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها محسوب می‌شود.
شورای شهر ایجاد کننده زیرساخت‌های اساسی
شورای شهر یا روستا از منظر تصمیمات شهری با ایجاد زیرساخت‌های جذب سرمایه گذاری، آماده کردن شهرها و روستاها برای گردشگر پذیری، فراهم کردن شرایط تسهیل خدمات به بخش‌های تولیدی و اقتصادی با هدف ایجاد رغبت برای سرمایه گذاران و ده‌ها رسالت دیگر، می‌تواند اثرگذاری خوبی را داشته باشد.
تجربه پنج دوره شورای شهر در استان سمنان اما نشان داده که ما نتوانسته‌ایم به خوبی از این ظرفیت عظیم توسعه عمرانی و اقتصادی بهره بگیریم اما ایراد کجا است؟ آیا شورای شهر به لحاظ جایگاه قانونی نمی‌تواند در توسعه اقتصادی شهرها و روستاهای استان مؤثر تر از اینکه امروز است، نقش ایفا کند یا مردم به افراد مناسب رأی داده‌اند؟
در سطح استان سمنان هرچند جرقه‌هایی از موفقیت‌های شورای شهرها و روستاها دیده‌ایم که به ویژه در شورای پنجم توانسته تحولات خوبی را ایفا کند اما اگر به تمام این پنج دوره بر روی هم بنگریم در خواهیم یافت که شوراها در زمینه اقتصادی نتوانسته‌اند آنطور که باید و شاید اثرگذار باشد در نتیجه نقش مردم در شایسته گزینی و تعیین افرادی که بتواند شهرها و روستاها را به سمت توسعه سوق دهد، دارای اهمیت است.

رسالت پارلمان شهری
کارشناس مدیریت شهری و کسی که پیمانکار برنامه‌های یکی از شهرداری‌های استان سمنان نیز بوده است در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس، می‌گوید: شورای شهر طبق رسالت‌هایی که دارد می‌تواند بهترین مزیت‌های اقتصادی و قابل سرمایه گذاری بستری شهری را احصا و با کمک شهرداری آنها را فعال کند.
علیرضا رحیمیان با بیان اینکه شورای شهر و روستای می‌بایست ابتدا در زمینه مزیت شناسی یک شهر، کار میدانی و برنامه محور انجام دهد و سپس شرایط را برای جذب سرمایه گذار و ایجاد رغبت برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی مهیا سازند، افزود: به جرأت می‌توان گفت هیچ شورای شهری در استان سمنان طی این پنج دوره اخیر نتوانسته برنامه مزیت محور اقتصادی یک شهر را با کمک شهرداری تهیه کند.
وی درباره علل این امر، گفت: شورای شهر به واسطه تغییر هر چهار ساله، معمولاً به مصوباتی تن می‌دهد که اثرگذاری آنی داشته باشد زیرا اعضای آن می‌دانند که قرار است چهار سال دیگر، مردم به عملکردشان رأی دهند و نه برنامه‌هایشان؛ یعنی عبارت دیگر شایسته سالاری باید بر طبق تفکر حاکم بر شورای شهر باشد نه کارنامه کوتاه مدت افراد و دست کم مردم باید به برنامه افراد مراجعه کنند.
ارائه برنامه رکن اصلی پارلمان شهری
این کارشناس عمران، گفت: اگر این تفکر در شورای شهر واقع باشد که به برنامه‌های بلند مدت و میان مدت و حتی طولانی مدت نیز توجه شود، اتفاقاً پارلمان شهری بهترین مکان برای ایجاد رغبت برای سرمایه گذاران در بخش‌های گردشگری، تصفیه خانه، پسماند شهری، کارخانه‌های تولید آسفالت، تولید گل و گیاه و ده‌ها مورد دیگر باشند.
رحیمیان با اشاره به اینکه اگر پارلمان شهری بتواند مزیت‌های یک شهر را با کمک شهرداری‌ها و کارشناسان اقتصادی احصا کند می‌تواند از ظرفیت نماینده مجلس و فرمانداری هم کمک بگیرد، تاکید کرد: متأسفانه ادوار مختلف شورای شهر نتوانسته‌اند آنطور که باید و شاید در زمینه سرمایه گذاری اقدامات درخور توجهی کنند زیرا این نوع برنامه‌ریزی مزیت محور در طولانی مدت اثر می‌گذارد و این موضوعی نیست که اعضای شورای فعلی خواهان آن باشند.
وی افزود: به کسانی که رأی می‌دهند توصیه می‌کنیم که ببینند شورای شهر چه برنامه‌هایی داشته نه اینکه چه عملکرد آنی و فوری داشته است اگر اعضای فعلی نامزد شده و برنامه ارائه کرده‌اند به همان‌ها رأی دهند زیرا برنامه را کسی می‌تواند اجرا کند که نوشته؛ اگر خیر قطعاً کسان دیگری را برگزینند تا بیایند و برای شهرهای استان برنامه بدهند وگرنه صد سال شهرهایمان از مکان فعلی تکان نخواهند خورد.

ایجاد زمینه اشتغال
یک کارشناس اقتصادی نیز با بیان اینکه شورای شهر می‌تواند زمینه اشتغال، توسعه و سرمایه گذاری را مهیا کند، گفت: ایجاد زیرساخت‌هایی مانند بازارچه‌های صنایع دستی و تولیدات، فراهم کردن بستر گردشگر پذیری و چرخه توریسم اقتصادی یکی از بخش‌های اشتغال‌زایی است که شورای شهر و شهرداری در آن نقش مؤثری دارند.
علیرضا صالحیان با بیان اینکه در این بخش‌ها متأسفانه ضعف‌هایی در شهرستان‌های استان سمنان وجود دارد در نتیجه نمی‌توان گفت مردم در تعیین افراد شایسته نقشی بسزا ندارند، بیان کرد: شوراهای شهر همچنین در بخش‌های مختلفی مانند پسماندها، پساب‌ها و تصفیه خانه‌ها، برون سپاری اقدامات عمرانی و ده‌ها مورد دیگر می‌توانند ایفاگر نقش اشتغال‌زایی باشند که این امر در زمره مزیت‌های شورای شهر است.
وی با بیان اینکه نقش مردم در شایسته گزینی دارای اهمیتی بسزا است، افزود: شورای شهری موفق است که بتواند شهر را به تکاپو وادار کند و در کنار اجرای برنامه‌های شهرداری، بتواند مردم را به حرکت در بیاورد تا رغبت کرده و در شهر خودشان سرمایه گذاری کنند.
موتور محرک شهرها و روستاها
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: شورای شهر می‌تواند موتور محرک یک شهر از بابت ایجاد رضایت مردمی و خدمات شهری باشد و وقتی مردم ببیند که مدیریت شهری برایشان اقدامات خوبی کرده قطعاً در زمینه عوارض و ساخت و ساز و … تلافی کرده و در این بین شهر به حرکت در می‌آید.
صالحیان با بیان اینکه توسعه ساخت و سازها یعنی کارگر، مغازه‌های فروش مصالح ساختمانی، یراق، ابزار، استاد کار، کابینت، چوب، پلاستیک، برق کشی و ده‌ها و ده‌ها شغل که در مجموع باید گفت ۲۰۰ شغل در صنعت ساختمان به صورت مستقیم و غیر مستقیم درگیر هستند که هر کدامشان اگر دو نفر را هم برای مقطعی کوتاه مشغول به کار کنند، یک اشتغال قابل توجه در شهر ایجاد می‌شود.

گردشگر پذیری و اشتغال
حسن همتیان دیگر کارشناس اقتصادی نیز در گفتگوی کوتاه با مهر، با بیان اینکه مدیریت شهری و به خصوص شورای شهر می‌تواند شهر را گردشگر پذیر کند، تاکید کرد: وقتی گردشگر پذیری در یک شهر محقق شد یعنی شهر سرمایه پذیر شده است.
وی افزود: وقتی سرمایه پذیر شود یعنی علم پذیر می‌شود زیرا دانشگاه‌ها فعال می‌شوند و در نهایت مجموعه شهری فعال شده و فرهنگ پذیر و فناوری پذیری بیشتر می‌شود دست آخر مردم و خود مدیریت شهری نفع آن را می‌برند.
در نهایت باید گفت نقش شورای شهر به واسطه ماهیتی که دارد، اهمیت بسزایی دارد در نتیجه رسالت مردم در انتخاب چهره‌هایی که بتوانند در زمینه شورای شهر فعالیت داشته باشند، در واقع یک نقش محوری محسوب می‌شود که باید به مقوله شایسته گزینی آن را ارتباط داد.