شبکه‌سازی هوایی و ریلی بعد از ایجاد شبکه آزمایشگاهی خودرو در دستور کار معاونت علمی

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ایجاد شبکه‌سازی در حوزه خودرو خبر داد و گفت:‌ از آنجایی که ایجاد همه زیر ساخت‌های آزمایشگاهی هزینه زیادی را می‌طلبد، ما به سمت شبکه‌سازی حرکت کردیم. به گزارش سردبیر پرس منوچهر منطقی امروز در مراسم افتتاح […]

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ایجاد شبکه‌سازی در حوزه خودرو خبر داد و گفت:‌ از آنجایی که ایجاد همه زیر ساخت‌های آزمایشگاهی هزینه زیادی را می‌طلبد، ما به سمت شبکه‌سازی حرکت کردیم.

به گزارش سردبیر پرس منوچهر منطقی امروز در مراسم افتتاح مرکز تست و آزمون خودرو، کیفیت محصولات را نشأت گرفته از اجتماع دانست و افزود: از این رو هر قدر بتوانیم سطح استانداردهای اجتماعی را ارتقاء دهیم، می‌توانیم ادعا کنیم که وارد سطح بالاتری از کیفیت شده‌ایم و اگر نسبت به آن بی توجهی صورت گیرد، نمی‌توانیم به سطوح بالای کیفیت دست یابیم.
منطقی ادامه داد: وقتی درباره کیفیت صحبت می‌کنیم، باید ببینیم ما در این حوزه در چه جایگاهی قرار داریم و به چه میزان می‌توانیم به این حوزه کمک کنیم.
وی طراحی محصولات را یکی از بخش‌های مهم در ارتقای سطح کیفیت محصولات نام برد و خاطر نشان کرد: برخی بر این باورند که طراحی تنها ۲۰ درصد در ارتقای کیفیت اثرگذار است؛ ولی طراحی تا ۵۰ درصد می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی با بیان اینکه در طراحی محصولات است که تصمیم گرفته می‌شود چه سطحی از استانداردها رعایت شود، ادامه داد: برخی محصولات تا ۹۰ درصد، برخی دیگر تا ۷۰ درصد و برخی دیگر از محصولات تولید می‌تواند تا ۶۰ درصد رضایت مشتریان را جلب کند و این درصدها است که به ما می‌گوید در طراحی‌ها به چه سطحی از کیفیت می‌خواهیم دست یابیم.
منطقی با تاکید بر اینکه ارتقای کیفیت در کل زنجیره تولید اتفاق می‌افتد، اضافه کرد: قطعه‌سازی، بسته‌بندی و خدمات پس از فروش از جمله بخش‌های ارتقای سطح کیفیت است که همه آنها می‌توانند ما را در سطح عالی کیفیت قرار دهند.
وی خودروسازی کشور ژاپن را دارای بهترین و بالاترین سطح کیفیت عنوان کرد و گفت: این امر نشان می‌دهد که از یک سو سیستم اجتماعی این کشور کیفی مدار است و از سوی دیگر بر روی کل زنجیره ارزش متمرکز شده‌اند تا محصول نهایی را به سطحی‌ برسانند تا در دنیا مورد پسند قرار گیرد.
منطقی با تاکید بر ضرورت توسعه کیفیت در کل زنجیره ارزش، افزود: ارتقای کیفیت نیازمند یکسری مدل‌ها است و اجرایی‌سازی این مدل‌ها نیاز به تجهیزاتی دارد و بدون این تجهیزات رسیدن به کیفیت میسر نخواهد بود.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته، با اشاره به نقش معاونت علمی در این حوزه، توضیح داد: ما برای این امر ابتدا بررسی کردیم که در زمینه استانداردهای ۸۵ گانه خودرو به چه زیر ساخت‌هایی نیاز داریم و نتایج نشان داد که ما در زمینه ۹ آزمایشگاه در این حوزه خلاهایی داریم.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر مشاهده کردیم که برای خارج شدن از حالت مونتاژکاری و حرکت به سمت نوآوری برخی از تست‌ها مانند تست تصادف بسیار حائز اهمیت است؛ از این رو در معاونت علمی تصمیم گرفته شد تا برای ایجاد زیر ساخت‌های لازم در حوزه‌های حمل‌و نقل و خودرو شبکه‌سازی کنیم؛ چرا که ایجاد همه این زیر ساخت‌های آزمایشگاهی هزینه‌های زیادی را می‌طلبد و از آنجایی که هر جا پول دولت وارد شد، پروژه متوقف شد؛ از این رو بنا را بر این گذاشتیم که تمرکز در این شبکه‌سازی بر خصوصی سازی است.
منطقی، ادامه داد: بعد از شبکه‌سازی در حوزه خودرو، شبکه‌سازی در حوزه هوایی و ریلی را در دستور کار داریم.
وی ادامه داد: البته سیستم کیفیت به همین جا ختم نمی‌شود، بلکه این حوزه دارای زیست بوم با بازیگرانی چون سازمان استاندارد، پلیس راهنمایی و رانندگی، شرکت‌های خودروساز، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان است و اگر این زیست بوم در کنار هم تجمیع شوند، می‌توانیم به ارتقای کیفیت دست یابیم.
منطقی پلیس را یکی از بازیگران ارتقای کیفیت خودروها دانست و با بیان اینکه اگر پلیس راهنمایی و رانندگی از کیفیت خودروها انتقاد می‌کند، باید به آن توجه شود؛ چون بخشی از اکوسیستم نوآوری کشور است، افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به این سمت حرکت کند که با کمک همه بازیگران در جهت ارتقای سطح کیفیت خودروها و همچنین محصولات حوزه‌های دریایی و ریلی اقدام کند.
وی خاطر نشان کرد: در صنعت هوایی از آنجایی که همه محصولات باید بر اساس استانداردهای سختگیرانه بین‌المللی باشد، به این سمت حرکت شده و این اقدام نیز باید در حوزه‌های ریلی و خودرو محقق شود.
انتهای پیام

منبع : ایسنا