شفافیت و پاسخگویی اصل اولیه یک انتخاب خوب

سردبیر پرس، گروه استان‌ها – آناهیتا رحیمی: شفافیت سازی و پاسخ دهی به افکار عمومی، یکی از مسائل مهم در رویدادهای انتخاباتی به شمار می‌آید که ممکن است در هر دوره از انتخابات در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد. مردم از نامزدهای انتخاباتی که پا در صحنه رقابتی می‌گذارند همواره انتظار دارند به تک تک […]

سردبیر پرس، گروه استان‌ها – آناهیتا رحیمی: شفافیت سازی و پاسخ دهی به افکار عمومی، یکی از مسائل مهم در رویدادهای انتخاباتی به شمار می‌آید که ممکن است در هر دوره از انتخابات در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد.

مردم از نامزدهای انتخاباتی که پا در صحنه رقابتی می‌گذارند همواره انتظار دارند به تک تک ابهامات و سوالات آنان پاسخ داده و با رویکرد شفافیت و صداقت وارد کارزار انتخاباتی شوند.

در این راستا خبرگزاری مهر پویشی را با عنوان جنبش «جنبش «از ما» به راه انداخته است تا داوطلبان شوراها با ثبت نام در این جنبش و شفافیت سازی، به افکار عمومی پاسخ گفته تا بدین ترتیب منجر به افزایش مشارکت بیشتری در انتخابات سال ۱۴۰۰ باشد.

شفافیت جز اصول اساسی در اداره جوامع است

در این رابطه رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات و رسانه استان آذربایجان شرقی، شفافیت را اصول اساسی در اداره جوامع برشمرده و به خبرنگار مهر گفت: جوامعی مترقی هستند که شفافیت در تمامی ابعاد حیات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آنها وجود داشته باشد.

جوامعی مترقی هستند که شفافیت در تمامی ابعاد حیات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آنها وجود داشته باشد

محمد عزیزی راد افزود: طبیعی است این شفافیت در حوزه سیاسی و در پدیده‌ای به نام انتخابات دارای اهمیت مضاعفی است و در کشور ما نیز این مسئله باید در انتخابات ۲۸ خرداد ماه در بحث شوراها و ریاست جمهوری تجربه شود.

شفافیت منجر به افزایش میزان مشارکت می‌شود

وی افزود: افکار عمومی از افرادی که قبلاً در این حوزه تجربه کافی را داشته و یا افرادی که برای اولین بار به این حوزه وارد می‌شوند انتظار دارند با شفافیت سازی، برنامه‌های خود را اعلام کرده و به سوالات و ابهامات موجود به افکار عمومی در رابطه با عملکرد خود پاسخ دهند تا مردم نیز بتوانند به درستی آنها را شناخته و بدین ترتیب مشارکت بیشتری در انتخابات رقم بخورد.

نامزدهای انتخاباتی باید شفاف سازی کنند

عزیزی راد، شفافیت نامزدهای انتخاباتی را جز اموری دانست که در صورت تحقق می‌تواند منجر به افزایش مشارکت مردم دامن بزند و افزود: بحث شفافیت به عنوان یکی از شاخصه‌های اصلی مردم سالاری دینی و افزایش مشارکت مردم در پای صندوق‌های رأی، مهم تلقی شده و به همین دلیل در انتخابات پیش رو از اهمیت اساسی برخوردار است.

دیده بانی از جامعه به عنوان نماینده افکار عمومی

رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات و رسانه استان آذربایجان شرقی بیان کرد: چالشی که خبرگزاری مهر به راه انداخته، اقدام بسیار خوبی است چرا که وظیفه ذاتی رسانه‌ها دیده‌بانی در جامعه به عنوان نماینده افکار عمومی است.

بحث شفافیت به عنوان یکی از شاخصه‌های اصلی مردم سالاری دینی و افزایش مشارکت مردم در پای صندوق‌های رأی، مهم تلقی شده و به همین دلیل در انتخابات پیش رو از اهمیت اساسی برخوردار است

وی ادامه داد: رسانه‌ها چشم و گوش جامعه هستند چنانچه در کتاب مارشال مک لوهان به نام امتداد حس‌های انسان، بنیان گذار نظریه پرداز دهکده جهانی، رسانه‌ها را امتداد حس‌های پنج‌گانه انسانی خوانده است.

عزیزی راد در ادامه افزود: تلویزیون حس دیداری و بینایی، رادیو حس شنوایی و در نهایت روزنامه‌ها نیز دارای حس تعقل و تفکر هستند و به همین دلیل این چالش ارزشمند است.

وی ادامه داد: امید است تمام نامزدهای شورای شهر در این چالش شرکت کرده و با پاسخ‌گویی به افکار عمومی، ضمن معرفی خود به صورت شفاف، این انگیزه را در مردم ایجاد کنند که به دلیل کسب اطلاعات درست و برخورداری از امکان شناخت نامزد اصلح، مشارکت بیشتری در پای صندوق‌های رأی داشته باشند.

مدیر عامل خانه مطبوعات و رسانه‌های استان آذربایجان شرقی نیز، پویش از ما را یک حرکت ابتکاری و ارزشمند دانست و به خبرنگار مهر گفت: عدم شفافیت نامزدهای انتخاباتی و گریز از پاسخگویی به مطالبات مردمی یکی از آسیب‌ها و خلأهایی است که متأسفانه در هر دوره از انتخابات شاهد هستیم، گاهی حتی بعد از انتخابات نیز نامزدهای پیروز از نقد رسانه‌ای وپاسخگویی شفاف در پارلمان شهری گریزان هستند.

عدم شفافیت نامزدهای انتخاباتی و گریز از پاسخگویی به مطالبات مردمی یکی از آسیب‌ها و خلأهایی است که متأسفانه در هر دوره از انتخابات شاهد هستیم

مرتضی شفیعی ادامه داد: معمولاً نامزدهای انتخاباتی با شعار و اعلام برخی از اهداف و برنامه‌ها، در انتخابات پیروز می‌شوند اما بعد از انتخاب از سوی مردم، شاهد فراموشی همان شعارها و عدم پاسخگویی و شفافیت در عملکرد آنان هستیم.

وی افزود: یکی از زیبایی‌های پویش از ما، شفافیت حتی قبل از انتخابات است، بنابراین از عموم نامزدهای انتخاباتی شوراهای اسلامی شهرها و روستاها دعوت می‌کنیم که به این جنبش پیوسته و برنامه‌های خود را در معرض قضاوت عموم قرار دهند.

شفیعی یکی از ملاک‌های اصلی فرد اصلح در انتخابات را شفافیت در گفتار و عمل دانست و افزود: این امر محقق نمی‌شود مگر اینکه فرد به صورت داوطلبانه، خود را در معرض قضاوت عموم قرار دهد و بحث نظارت مردمی نیز همواره بر گفتار، رفتار و اعمال منتخبان سایه بیفکند.

یکی از ملاک‌های اصلی فرد اصلح در انتخابات را شفافیت در گفتار و عمل است که این امر محقق نمی‌شود مگر اینکه فرد به صورت داوطلبانه، خود را در معرض قضاوت عموم قرار دهد و بحث نظارت مردمی نیز همواره بر گفتار، رفتار و اعمال منتخبان سایه بیفکند

مدیر عامل خانه مطبوعات و رسانه‌های استان آذربایجان شرقی با تأکید بر این‌که نیازمند چنین پویش‌هایی برای تحقق مطالبه گری مردم هستیم، افزود: اگر نامزدهای انتخاباتی اذعان دارند که شوراهای اسلامی شهر و روستاها نیازمند اتاق‌های شیشه‌ای برای نظارت عمومی و شفافیت در عملکرد شوراها هستند؛ باید خود نیز قائل بر آن باشند و قبل از برگزاری انتخابات، شفافیت را در عمل نشان دهند.

شفیعی افزود: قطعاً انتخاب فردی که شفافیت در عمل، رفتار و گفتار خود دارد، محتمل‌تر از فردی است که خود را در معرض قضاوت و دید عموم مردم قرار نداده است به این دلیل، از عموم کاندیداهای انتخاباتی شهر و روستاها دعوت می‌کنیم تا در پویش از ما که توسط سردبیر پرس تدبیر شده است شرکت کنند، قطعاً نتایج به دست آمده از این پویش، به نفع خود کاندیداها و مردم خواهد بود.

وی روشنگری و نظارت را یکی از کارکردهای اساسی رسانه‌ها عنوان کرد و افزود: پویش از ما بهترین راه برای شناسایی شورای شهر مقتدر و شایسته است که خبرگزاری مهر در آن پیشگام شده است.

منبع : مهر نیوز