شهرها مسئول تولید ۷۰درصد دی اکسید کربن هستند

به گزارش سردبیر پرس؛ «سعید احمری» گفت: هدف از بهبود وضعیت اقلیمی، رساندن میزان Co2 موجود در جو به اندازه استاندارد است. هم اکنون غلظت این گاز در اتمسفر حدود PPM 415 اندازه گیری شده و هدف از بهبود وضعیت اقلیمی، رساندن این میزان به ۳۰۰PPM تا سال ۲۰۵۰ می‌باشد. دستیابی به این هدف عمده […]

به گزارش سردبیر پرس؛ «سعید احمری» گفت: هدف از بهبود وضعیت اقلیمی، رساندن میزان Co2 موجود در جو به اندازه استاندارد است. هم اکنون غلظت این گاز در اتمسفر حدود PPM 415 اندازه گیری شده و هدف از بهبود وضعیت اقلیمی، رساندن این میزان به ۳۰۰PPM تا سال ۲۰۵۰ می‌باشد. دستیابی به این هدف عمده طی برنامه ریزی بلند مدت و با در نظر گرفتن مسائل محیط زیست در کلیه فعالیت‌های انسانی، ممکن خواهد بود. این موضوع مهم به عنوان یکی از محورهای گفتگو در روز جهانی زمین در روز ۲۲ آوریل ۲۰۲۱ شده است.
وی با بیان اینکه شهرها مسئول تولید ۷۰ تا ۷۵ درصد آلودگی CO2 و ۴۰ تا ۴۵ درصد از گازهای گلخانه‌ای (GHG) هستند. تصریح کرد: از آنجایی که روند توسعه شهرها و افزایش شهرنشینی با سرعت به پیش می‌رود، جوامع مختلف در پی آن هستند تا ثابت کنند که تأمین کامل انرژی مورد نیازشان از طریق انرژی‌های تجدید پذیر کاملاً عملی و ممکن است.
به گفته معاون پایش اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران از پتانسیل قابل‌توجهی جهت بهره‌گیری از انرژی‌های تجدید پذیر (به خصوص انرژی خورشیدی) برخوردار است و بکارگیری این نوع انرژی‌ها، راهکار مناسبی برای غلبه بر معضلات محیط زیستی است.
احمری اظهار داشت: شهرداری تهران به عنوان متولی اصلی در مدیریت شهر تهران، دارای زیرساخت‌های مناسبی برای بسترسازی و توسعه انرژی‌های تجدید پذیر است. همچنین با عنایت به در اختیار داشتن بیشترین فضاهای عمومی و نیمه عمومی شهر، منابع مختلف شهری، سیستم حمل و نقل عمومی و سیستم نظارت بر ساخت و ساز در پهنه‌های مختلف شهر، می‌تواند در توسعه انرژی‌های تجدید پذیر در شهر تهران مهمترین نقش را ایفا کند.
وی در ادامه به اقدامات مدیریت شهری در این حوزه و ایجاد نیروگاه‌های کوچک مقیاس خورشیدی اشاره کرد و گفت: نیروگاه‌های نصب شده در شهرداری تهران با ظرفیت حدود ۶۰۰ کیلووات قابلیت تولید ۹۰۰ مگاوات ساعت برق در سال دارند که این مقدار تولید، از انتشار حدوداً ۷۰۰ تن CO2 جلوگیری به عمل می‌آورد که معادل کاشت ۳۵۰۰ اصله درخت در شهر تهران است.
احمری ادامه داد: همچنین حدود ۹۳۵ دستگاه آب گرمکن خورشیدی در اماکن عمومی شهرداری مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران نصب شده که این مقدار، از انتشار تقریباً ۳۲۰ تن گاز CO2 سالانه جلوگیری خواهد کرد. نصب ۷۷۶۰ پایه چراغ خورشیدی، تامین روشنایی ۱۰۵۷ ایستگاه اتوبوس از طریق مدول های خورشیدی، تجهیز ۴۲۰۰ چراغ ترافیک به سولار، تجهیز ۲۴ غرفه بازیافت و ۵ پل عابر پیاده به انرژی خورشیدی از دیگر اقدامات شهرداری تهران در راستای کاهش انتشار CO2 و گازهای گلخانه‌ای است.