شوراها اعتماد عمومی را به سمت حاکمیت جلب کنند

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، سیدرضا مرتضوی روز پنجشنبه در جلسه بررسی فرصت‌ها و چالش‌های استان در حوزه مدیریت شهری و نقش شوراها در ایجاد توسعه پایدار اظهار داشت: حواسمان باشد کاری که ما انجام می‌دهیم باید اعتماد عمومی را به سمت حاکمیت جلب کند و حُسن سلوک ما با مردم خیلی مهم است که […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، سیدرضا مرتضوی روز پنجشنبه در جلسه بررسی فرصت‌ها و چالش‌های استان در حوزه مدیریت شهری و نقش شوراها در ایجاد توسعه پایدار اظهار داشت: حواسمان باشد کاری که ما انجام می‌دهیم باید اعتماد عمومی را به سمت حاکمیت جلب کند و حُسن سلوک ما با مردم خیلی مهم است که آنان احساس نکنند اگر کسی وارد جایگاه مدیریتی شد از مردم جداست. از این رو برای حرکت در بین مردم و شنیدن حرف آنان وقت بگذارید.
او با بیان اینکه احترام به بزرگان قوم از ویژگی‌های اخلاقی پیامبر اسلام است، خاطرنشان کرد: مشاهیر، علما، بزرگان، اساتید حوزه و دانشگاه که به عنوان مؤلفه‌های هویتی جامعه محسوب می‌شوند، انسجام ملی را شکل می‌دهند و ما با از بین بردن این‌ها نسل آتی را بی هویت می‌کنیم.
استاندار اصفهان ادامه داد: یکی از این مؤلفه‌های هویتی شهدای شاخص هستند که جلوه‌هایی از سلوکشان امروز برای ما عیان است و این شاخصه‌ها را به جامعه می‌توان تسری داد و اگر این کار را کردیم جوان ما احساس سردرگمی نمی‌کند.
مرتضوی با اشاره به اینکه شوراهای روستا و شهر در قانون اساسی معرفی شد که بتواند اراده مردم را در بخش‌هایی از حاکمیت تجلی دهد و ارگان‌ها در کنار آنان تصمیم گیری کند، ابراز داشت: دایره فعالیت شوراهای اسلامی بسیار گسترده است که موضوعات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، بهداشتی، رفاهی و زیست محیطی را در بر می‌گیرد و اگر به این جایگاه قانونی به درستی توجه شود اهمیت و نقش شوراها در توسعه پایدار مشخص می‌شود.
او با بیان اینکه وقتی مسئولیت افزایش می‌یابد باید ابزار لازم و گسترده برای تصمیم‌گیری فراهم شود، افزود: برای این مهم باید از ظرفیت نخبگان و مشورت دیگران و جلب نظر آحاد مردم برخوردار بود و هرچه در حوزه یادگیری کار شود تصمیم‌های درازمدت اثر مطلوبی خواهد داشت.
استاندار اصفهان با بیان اینکه افزایش روزمرگی در شوراها، نو به نو شدن و تغییر در تصمیمات، اعتماد عمومی را نشانه می‌گیرد، تصریح کرد: اگر تصمیمات بلند مدت نباشد و اولویت مردم در آن دیده نشود اولین جایی که ضربه می بیند اعتماد مردم است.
ضرورت توجه به مؤلفه‌های ایرانی- اسلامی در تصمیم‌گیری شوراها
مرتضوی با تاکید بر اینکه باید با نگاهی بلند برنامه ریزی درست در حوزه‌های عمرانی، فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی و بهداشتی داشته باشیم، گفت: موازی کاری در تصمیم‌گیری‌ها در حوزه فرهنگی آسیب‌زا است و در حوزه‌های اجتماعی براساس اسناد بالادستی به مؤلفه‌های ایرانی و اسلامی توجه شود.‌
او با بیان اینکه مؤلفه‌های هویتی و انقلابی در حوزه‌های اجتماعی در نظر گرفته شود، افزود: معماری ایرانی اسلامی باید خوب شناخته شود؛ وقتی درباره هویت ایرانی اسلامی صحبت می‌کنیم به ارتباطات اجتماعی ما برمی گردد و خانواده در جامعه ما نقش مهمی دارد.
استاندار اصفهان با بیان اینکه در رویکرد هویتی باید به جایگاه خانواده، نقش مادران و کودک و نوجوان توجه شود، اضافه کرد: جایگاه نمادهای اسلامی در این رویکرد هویتی باید مشخص شود، درباره نمادها برخی در یک میدان کاری کردند که مایه شرمندگی همه می‌شود یا با جا به جایی مبلمان‌ها مردم احساس می‌کنند در جایی دیگری زندگی می‌کنند از این رو یک بار کار کنیم اما بادوام که با جامعه نخبگانی مرتبط باشد.
شوراها از مردم مناطق محروم حمایت کنند
مرتضوی رعایت عدالت در بین شوراها و مسئولان را ضروری دانست و اظهار داشت: جهت گیری شوراها در تصمیم‌گیری‌ها باید از سمت کم برخوردار به سمت اغنیا باشد و به افراد مناطق محروم که توان گفتن مشکلاتشان را ندارند، حمایت کنند و حواسمان بیشتر به ناهنجاری‌های اجتماعی باشد، باید به مناطق محروم بروید و با مردم این مناطق ارتباط مستمر داشته باشید، مردمان این مناطق آدم‌های شریف و صادقی هستند حتی اگر در مواقعی نتوانید خواسته‌ای را برآورده کنید اما فرد با گفتن خواسته‌اش آرام می‌شود.
او توجه به سیما و منظر شهر و روستاها را ضروری دانست و گفت: به مؤلفه‌های معماری ایرانی اسلامی توجه شود زیرا این‌ها در مؤلفه‌های هویتی نقش پایدار ایجاد می‌کند.
استاندار اصفهان تاکید کرد: در تصمیمات و فرآیندهای تعریف شده شفاف سازی شود و بگذارید همه مردم از آن بهره مند شوند زیرا اگر درست شفاف سازی شود و نظم و انضباط حاکم شود روزنه‌های ورود فساد را می‌بندید.
مرتضوی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش توجه به جوانان را ضروری دانست و ابراز داشت: برخی امور که باید در سطح ملی انجام شود با سختی همراه است اما آن بخشی که در اختیار ما است و در شهرها و روستاها قابل حل است در دستور کار قرار گیرد زیرا اگر جوانان در این فرآیند احساس تعلق کنند به شما و نقش آفرینی امیدوار خواهند شد و از کوچ‌های اجباری که به دلیل برخی تصمیمات اشتباه ما اتفاق می‌افتد کاسته می‌شود.
پپوست‌های محیط‌زیستی مورد توجه باشد
استاندار اصفهان تصریح کرد: پیوست‌های زیست محیطی، نگاه به توسعه پایدار و آینده‌نگری در تصمیم‌گیری ها مورد توجه باشد زیرا شاید برخی مسائل که امروز با آن مواجه هستیم ناشی از تصمیمات دیروز است.
او افزود: ممکن است نه گفتن در برخی موضوعات سخت باشد اما می‌توان اقناع کرد و تصمیمات را به سمت رویکرد پایدار تثبیت کرد که آیندگان به تصمیمات ما خرده نگیرند زیرا اثرات برخی از تصمیمات اشتباه گذشته دامن ما را گرفته است.
استاندار اصفهان با بیان اینکه امروز به افزایش نشاط اجتماعی نیاز داریم، ابراز داشت: در برخی ناهنجاری‌ها آمار خوبی نداریم در حالی که پول‌هایی که باید در حوزه نشاط اجتماعی و فرهنگی هزینه می‌شد، نشده است.
هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان عوارض آلایندگی به حساب شهرداری‌ها واریز شد
مرتضوی افزود: شهرداری را می‌شناسم که چند برابر آنچه که باید در حوزه‌های فرهنگی هزینه کند به پرسنل حقوق می‌داد در حالی که در همان شهر مجموعه‌های قوی وجود دارد که کارهای فاخر انجام می‌دادند؛ کار کردن بلد نیستید کار نکردن که بلدید، بگذارید افراد شایسته کار کنند. صرفاً با رویدادها نمی‌توان نشاط را به جامعه تزریق کرد بلکه با رویه‌ها می‌توان و این رویه محلی است که شورا می‌تواند نقش آفرینی کند.
او با بیان اینکه فعالیت و نقش آفرینی ما به عنوان مسئول در مناطق مختلف، تصویری از حرکت جمعی ما را ترسیم می‌کند، اضافه کرد:اعتبارات ملی به دلیل وضعیت درآمدها در برخی حوزه‌ها نمی‌تواند خوب پشتیبانی کند اما عدد عوارض آلایندگی استان که تا پایان آذر امسال یکهزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده به حساب شهرداری‌ها واریز شده است از این رو خواهش می‌کنیم در هزینه کرد این اعتبارات به سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی دقت کنید تا تصمیمات ما گره از مشکلات مردم باز کند.
مرتضوی اضافه کرد: بی تردید حرکتی که ما در موقعیت‌های مختلف انجام می‌دهیم اگر با هارمونی مشخصی به سمت توسعه پایدار برود تصویر بسیار بهتری از استان نشان خواهد داد.‌

منبع : خبرگزاری مهر