شکایت قضایی«جیران» را متوقف می‌کند؟/پروژه‌های ویژه خالق «آقازاده»

سردبیر پرس – گروه هنر- عطیه مؤذن: «هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه‌ای است که در پایان هر هفته به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هفته می‌پردازد. در این بسته خبری هفتگی تلاش کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه‌سازان و مدیران […]

سردبیر پرس – گروه هنر- عطیه مؤذن: «هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه‌ای است که در پایان هر هفته به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هفته می‌پردازد.
در این بسته خبری هفتگی تلاش کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه‌سازان و مدیران سیما، نیم‌نگاهی به حواشی رسانه‌ای و حتی شایعاتی که به‌رغم غیررسمی بودن می‌توانستند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.
امروز پنجشنبه ۲۳ دی ماه می‌توانید با صد و هشتمین بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور متن و حاشیه اتفاقات تلویزیون و خارج از تلویزیون در هفته‌ای که گذشت، با ما همراه شوید.
چهره هفته؛ حامد عنقا
از زمان اتمام پخش «آقازاده» در شبکه نمایش خانگی تاکنون بیش از یک سالی می‌گذرد و در این مدت علاقمندان این مجموعه منتظر بودند تا ببیند حامد عنقا نویسنده و تهیه‌کننده‌ای که با این سریال، ملودرامی عاشقانه را با فضای حساس یک سوژه سیاسی، امنیتی و ملتهب همراه کرده بود در گام‌های بعدی سراغ چه سوژه‌هایی خواهد رفت. با این حال عنقا در همه این مدت اگرچه در سکوت بود و مصاحبه‌ای درباره آثارش نداشت اما در پشت صحنه مشغول پیش بردن پروژه‌هایی حساس و مهم بود که طی چند وقت اخیر خبری شده است.
از جمله این پروژه‌ها سریالی درباره شهید بروجردی است که این روزها هم در مرحله پیش تولید قرار دارد. به ضرس قاطع می‌توان گفت ساخت سریال‌هایی درباره شهدا یکی از سخت‌ترین و حساس‌ترین انواع سریال سازی است چراکه به راحتی پروژه می‌تواند به خروجی ضعیف، کلیشه‌ای و شعاری بدل شود و حالا ترکیب حامد عنقا و محمدحسین لطیفی به عنوان تهیه کننده و کارگردان این پروژه که البته پیش از این هم با هم همکاری داشته‌اند می‌تواند به خروجی موفقی برسد. به ویژه که لطیفی چندی پیش در مصاحبه‌ای با خبرنگار سردبیر پرس از علاقه ویژه خود به این سریال گفت و دلایلی که باعث شده است آن را بپذیرد.

غیر از این سریال اما در روزهای سالگرد شهادت سردار سلیمانی از خبر اولین سریال درباره این شهید هم پرده برداری شد که قرار است این مجموعه با نام «ترور» و به تهیه کنندگی حامد عنقا ساخته شود و حالا این تهیه کننده که معمولاً خودش هم فیلمنامه‌های آثارش را می‌نویسد و یا تیمی از نویسندگان را سرپرستی می‌کند با دو پروژه مهم مواجه است.
سریال «شهید بروجردی» با همکاری اوج ساخته می‌شود و این سازمان در تجربه‌های خود از شهدا و قهرمانان ملی نشان داده است که صرفاً به دنبال تصویری ابرقهرمانی نیست. سریال «ترور» هم با همکاری مؤسسه شهید آوینی تولید می‌شود و خبرش هم از طرف همین مؤسسه اطلاع رسانی شد که پیش از این سریال «گاندو» از خروجی‌های آنها بوده است.
«آقازاده» آخرین پروژه حامد عنقا توانست پرمخاطب‌ترین سریال زمان خود باشد و هنوز هم جزو رکوردداران وی او دی هاست، احسان محمدحسنی رئیس اوج یک بار در نشستی اعلام کرده بود که این سریال چند برابر هزینه ساخت خود را هم سود کرده است و به کشورهای مختلف هم به فروش رسیده است و از این حیث رکورد و امتیاز ویژه‌ای را هم کسب کرد و حالا باید دید عنقا در سریال‌های جدیدش چه توفیقات دیگری را کسب خواهد کرد.
حاشیه هفته؛ جیران نیامده جنجال ساز شد
همزمان با رونمایی از قسمت اول سریال «جیران» ساخته حسن فتحی که در زمان ناصرالدین شاه قاجار می‌گذرد، ماجرای شکایت کارگردان یک سریال دیگر قاجاری از این اثر جنجال ساز شد؛ سریالی که سازنده‌اش مدعی است خط اصلی داستانی و طرح «جیران» پیش از این به او تعلق داشته است و حالا ظاهراً در آستانه پخش درگیر حواشی قضائی هم شده است.
این سریال‌های قاجاری البته یکی دو سالی است که حاشیه ساز شده‌اند از زمانی که خبر ساخت این سریال‌ها یکی یکی منتشر می‌شد و یک باره ناصرالدین شاه قاجار سوژه و محبوب چندین کارگردان برای پرداختن به ماجراهای دوران او قرار گرفت. در نهایت از میان این سریال‌ها سه اثر وارد عرصه تولید شد که «قبله عالم» به کارگردانی حامد محمدی در فضایی طنز و کمدی زودتر از همه به پخش رسید و به دلیل نداشتن کیفیت، انتقادها و البته آنچه کارگردان ممیزی‌های پی در پی خواند، همان ابتدا از دور خارج شد و خود پلتفرم پخش کننده هم از ادامه ساختش انصراف داد.

سریال دیگر «جیران» حسن فتحی است که چند سالی است در پروسه ساخت قرار داشت و بالاخره این هفته قسمت اول آن در یک اکران خصوصی (که البته نه تنها خصوصی نبود که جای سوزن انداختن هم در آن وجود نداشت!)، رونمایی شد.
ماجرای این سریال هم از زمان بعد از قتل امیرکبیر شروع می‌شود که بهرام رادان نقش ناصرالدین شاه و پریناز ایزدیار هم جیران را بازی می‌کند. اما احتمالاً درست مشابه همین سریال هم «آهوی من مارال» ساخته مهرداد غفارزاده باشد که ماجرای سرقت را مطرح کرده و گفته از اوایل سال ۹۹ شکایتی با موضوع نقض حقوق مالکانه توسط گروه تولید سریال «جیران» به ساترا ارائه کرده است. شکایتی که دور از ذهن نیست حتی توزیع سریال تازه حسن فتحی را هم با چالش جدی مواجه کند.
به نظر می‌رسد با توجه به حواشی فرآیند سریال‌سازی در شبکه نمایش خانگی هنوز به نظارت بیشتری روی ساز و کار محتوا و ساختار و… نیاز دارد و ساترا به‌عنوان متولی اصلی باید مراقبت بیشتری در این حوزه داشته باشد.
نکته هفته؛ ماجرای پنگول، بازیگر پایتخت و شبکه پنج
هومن حاجی عبداللهی قبل از حضور در سریال‌های طنز و پایتخت بیشتر به کار اجرا و صداپیشگی مشغول بود و شاید خیلی‌ها صداپیشگی او روی عروسک «پنگول» در شبکه پنج را به خاطر داشته باشند.
شبکه پنج روز گذشته و طی یک جوابیه از مالکیت تلویزیون نسبت به این عروسک سخن گفت و توضیح داد که چگونه جلوی یک سرقت را گرفته است. خبری که اگرچه در پیشینه و اصل ماجرا مطرح نشده بود اما باعث دلخوری هومن حاجی عبداللهی شد و پاسخ داده بود که «وقتی پدر (تلویزیون) به فرزندش بگوید دزد از دیگران توقعی نیست» و حالا او که خود را فرزند تلویزیون می‌دانسته است با چنین اتهامی مواجه شده است.

اما اصل ماجرا به همان عروسک پنگول برمی‌گردد و اینکه حاجی عبداللهی پیش از این جوابیه شبکه پنج، در مصاحبه‌ای گفته بوده است که نمی‌داند چرا دیگر صداپیشه این شخصیت نیست درحالیکه مالکیت فکری و معنوی این شخصیت به او و امیررضا کاوه تهیه کننده برنامه «رنگین کمان» تعلق داشته است.
این البته اولین باری نیست که یک شخصیت عروسکی درگیر حواشی مالکیت فکری آن در تلویزیون می‌شود. و پیش از این هم این ماجراها برای عروسک‌هایی که یک باره معروف می‌شوند و یا سال هاست مخاطب به آنها عادت کرده و به شخصیت‌های ویژه و برند تبدیل شده‌اند رخ داده است. شخصیت‌هایی مثل «جناب خان» که ابتدا در یک مجموعه متعلق به شبکه نمایش خانگی تولید شد و بعد تلویزیون مالکیت معنوی آن را خرید و در صداوسیما به ثبت رسید یا شخصیتی مثل «کلاه قرمزی» که به دلیل همین مالکیت تلویزیون چند باری که تهیه کننده خواست آن را در شبکه نمایش خانگی بسازد، موفق نشد.
سینما در سیما؛ فیلم‌ها پس از سینما در تلوبیون؟
روز گذشته خبری اطلاع رسانی شد مبنی بر اینکه فیلم «تک تیرانداز» از امروز پنجشنبه ۲۳ دی به صورت رایگان و آنلاین در تلوبیون پلاس اکران می‌شود. این خبر اگرچه هنوز به طور کامل همه جزئیات اکران فیلم‌ها در این سامانه را اطلاع رسانی نکرد با این حال از اکران‌های بعدی با فیلم‌های «منصور» و «درخت گردو» هم خبر داد.
فیلم «منصور» ساخته سیاوش سرمدی از ساخته‌های اوج است که یکی دو ماه پیش در سینماها اکران شد و برخلاف فیلم‌هایی در این ژانر فروش خوبی هم داشت. «درخت گردو» ساخته مهدویان نیز به تازگی قرار بود اکران آنلاین داشته باشد و مشخص نیست این اکران رایگان تلوبیون بعد از اکران در وی او دی‌ها خواهد بود یا همزمان انجام می‌شود.

حتی رقمی هم برای ساز و کار خرید حق پخش این فیلم‌ها در تلوبیون اعلام نشده است اما خود اکران رایگان این فیلم‌ها با توجه به اینکه تلوبیون حدود ۱۶ میلیون کاربر دارد می‌تواند اتفاق ویژه‌ای باشد. به ویژه که اینترنت آن هم نیمه بها محسوب می‌شود و این روزها رسانه‌ای در دسترس برای همگان است.
حالا «تک تیرانداز» اولین فیلمی است که در این اکران آنلاین قرار گرفته است. این فیلم پیش از این در یک نمایش ویژه نوروزی از طریق تلویزیون پخش شد و آن زمان تدابیری اندیشیده شد تا این فیلم روی تلوبیون قرار نگیرد و سپس بتواند به اکران در سینماها برسد. اتفاقی که البته مورد انتقاد برخی هم قرار گرفت.
پیشنهاد هفته؛ مأمور جدیدی در تلویزیون
تا یکی دو دهه پیش نقش پلیس و مأمور امنیتی و سرگرد یکی از کلیشه‌های تلویزیونی محسوب می‌شد و در بهترین حالت به یک بازیگر پخته می‌رسید تا شمای خوبی از یک مأمور با استاندارد و در قالب کلیشه‌های مرسوم باشد. در کنار همین تصویر کلیشه هم بود که امثال شهاب حسینی در «پلیس جوان» می‌توانستند به خوبی دیده شوند و به چشم بیایند و معدود افرادی بودند که به چهره تبدیل شدند.

دهه نود اما تابوی این تصویر در برخی سریال‌ها شکسته شد و حالا کارگردانان و تهیه کنندگان برای نقش مأمور و پلیس سراغ جوان ترهایی می‌روند که بتوانند هوش و صلابت و اقتدار خود را هم در بازی شأن به تصویر بکشند. سریال «نوار زرد ۲» که این شب‌ها روی آنتن می‌رود بانیپال شومون را در اولین نقش جدی و محوری خود در تلویزیون در جای یک سرگرد قرار داده است که پیش از این امیر آقایی نقش او را بازی می‌کرد. او اگرچه پیش از این در تلویزیون در نقش‌هایی فرعی بازی کرده است با این حال اینجا در نقش اصلی یک سریال حضور دارد.
سریال «نوار زرد» به تازگی روی آنتن رفته است و البته هنوز تنور آن گرم نشده است با این حال حضور بانیپال شومون بعد از آقایی می‌تواند انتخاب خوبی برای این سریال باشد.
این سریال به کارگردانی سروش محمدزاده و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی هر شب ساعت ۲۱:۳۰ روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود.
منبع : مهر نیوز