صفوف طولانی نان در بجنورد/ افزایش سهمیه آرد اثربخش نبود

سردبیر پرس، گروه استان‌ها: مدتی است هوای سرد خراسان شمالی را فرا گرفته و مسئولین مردم را توصیه به صرفه جویی در مصرف گاز می‌کنند. به این شرایط محیطی، موج جدید کرونا را هم اضافه کنید که درصورت عدم کنترل می‌تواند چه فاجعه‌ای به بار آورد. در این روزها صف‌های طولانی نانوایی‌ها از آن مکان‌های […]

سردبیر پرس، گروه استان‌ها: مدتی است هوای سرد خراسان شمالی را فرا گرفته و مسئولین مردم را توصیه به صرفه جویی در مصرف گاز می‌کنند. به این شرایط محیطی، موج جدید کرونا را هم اضافه کنید که درصورت عدم کنترل می‌تواند چه فاجعه‌ای به بار آورد.
در این روزها صف‌های طولانی نانوایی‌ها از آن مکان‌های مناسبی است که انتقال ویروس کرونا را به راحتی ممکن می‌سازد؛ صفوفی که طی روزهای اخیر به شدت شلوغ تر شده‌اند.
طبق آمار هر فرد در خراسان شمالی ماهانه ۹.۵ کیلوگرم آرد و نان مصرف می‌کند که این رقم در کشور ۷.۵ کیلوگرم است. این یعنی مصرف نان مردم خراسان شمالی بیش‌تر از میانگین کشوری است.
اما شلوغی زیاد نانوایی‌ها طی این روزها شدیداً از حد انتظار خارج شده است؛ یکی از شهروندان بجنوردی در این خصوص در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس اظهار کرد: نزدیک یک ساعت در صف می‌مانیم؛ آخرش هم معلوم نیست آیا نان به ما می‌رسد یا نه.
وی افزود: اکثر نانوایی‌ها بیشتر از ۱۲ عدد نان نمی‌دهند و این تعداد جوابگوی حداکثر ۲ روز خانواده ۴ نفری ماست.
این شهروند با اشاره به شلوغی‌های نانوایی‌ها، تصریح کرد: مثل اینکه هر روز باید بیش‌تر از روز قبل در صف بایستیم.
سهمیه آرد نانوایی‌های روستایی کافی نیست
اما پیگیر علت این مشکل شدیم؛ قاسمیان، مدیر اجرایی اتحادیه نانوایان بجنورد در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس با تأیید شلوغی صف‌های نانوایی در بجنورد، اظهار کرد: یکی از علل شلوغی صف‌ها این است که نان به عنوان قوت اصلی در سفره غذایی مردم قرار گرفته است.
وی افزود: متأسفانه شنیده می‌شود به ندرت برخی نانوایی‌ها برای سود بیشتر به فروش آرد اقدام می‌کنند که شامل درصد کمی از آن‌ها می‌شود.
قاسمیان با اشاره به اینکه برخی روستاییان برای تهیه نان به بجنورد می آیند، تصریح کرد: متأسفانه سهمیه آرد در برخی روستاها کافی نیست و اهالی آن‌ها برای تهیه نان مورد نیاز خود به شهرها مراجعه می‌کنند و باعث تشکیل صف‌های طولانی می‌شوند.
مدیر اجرایی اتحادیه نانوایان بجنورد اضافه کرد: با افزایش سبوس به نان، تمایل برخی دامداران و مرغداران به منظور تهیه نان برای دام بیشتر شده است و آن‌ها ترجیح می‌دهند برای تغذیه دام و طیور خود از نان استفاده کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه مسئولین می‌دانند خراسان شمالی استانی محروم است چرا سرانه آرد را افزایش نمی‌دهند تا از تشکیل صف‌های طولانی جلوگیری شود؟
این درحالی است که ماه گذشته مسئولین از افزایش سهمیه آرد برخی نانوایی‌ها خبر دادند اما آثار آن را در صفوف نان کمتر مشاهده می‌کنیم.
سهمیه آرد نانوایی‌ها افزایش پیدا کرده است
محمدباقر باقرپور، فرماندار بجنورد اواسط آذر ماه سال جاری بود که به خبرنگار سردبیر پرس گفت: تشکیل صف‌های طولانی نانوایی در برخی از نقاط شهر موجب شد تا پس از بررسی‌های صورت گرفته و شناسایی این مناطق، ۱۳۰ کیسه آرد مازاد به صورت روزانه به این نانوایی‌ها اختصاص داده شود.
وی با اشاره به افزایش سهمیه آرد گفت: در این راستا همچنین تمامی نانوایی‌ها باید تا سقف ۱۲ قرص نان را به هر مشتری عرضه کنند و بیشتر از آن تخلف است.
باقرپور تصریح کرد: در مجموع شهر بجنورد به ۲۲ منطقه تقسیم شده است که با توجه به جمعیت و میزان مصرف نان و بررسی‌های انجام شده ۱۵ منطقه این شهر کمبود نانوایی دارد.
فرماندار بجنورد گفت: در این میان ۲ منطقه در مرکز شهر با کمبود شدید نانوایی مواجه است.
سید جلال موسوی، سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی نیز ۱۴ آذر سال جاری در جمع اصحاب رسانه در این خصوص اظهار داشت: سهمیه آرد مازاد نانوایی‌های استان در آذرماه بین ۱۲۰ باب نانوایی استان توزیع شده است.
وی افزود: بر این اساس ۱۶۰ تن آرد یارانه‌ای به صورت مازاد در اختیار نانوایی‌های منتخب قرار گرفته است.
موسوی تصریح کرد: اقتصاد خراسان شمالی بر محور کشاورزی استوار است و در فصل برداشت محصولات کشاورزی از قبیل پنبه و یا زعفران، تقاضا برای نان بیشتر می‌شود و برای پاسخ به نیاز روستاییان استان سهمیه آرد در نانوایی‌ها افزایش می‌یابد.
سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در شهرها و روستاهای استان هزار و ۳۱۲ واحد نانوایی از آرد یارانه‌ای استفاده می‌کنند، گفت: ذخیره گندم در استان مناسب است، مشکلی در تأمین آرد وجود ندارد و امسال بیش از ۱۱۱ هزار تن گندم مازاد کشاورزان استان به صورت تضمینی و توافقی خریداری شد.
شرایط دمایی نانوایی‌ها را هم مجبور به استفاده از سوخت دوم کرد
همزمان با ورود به شرایط هوایی این روزها و تغییر ساعات کاری نانوایان، صفوف هم هر روز شلوغ‌تر شده است؛ سوخت نانوایی‌ها هم اخیراً به معضلی برای صاحبان نانوایی‌ها و مردم تبدیل شده است چرا که درصورت عدم مدیریت صحیح مصرف گاز در این قسمت، فشار بر منازل مسکونی بیش‌تر می‌شود و احتمال قطعی گاز بالاتر می‌رود.
البته در این مدت کوتاه که افت دما شدیدتر شد مدیریت خوبی صورت گرفت و قبل از بحرانی شدن وضعیت، علاج کار اندیشیده شد و تعدادی از نانوایی‌ها دوگانه‌سوز شدند.
مرتضی رجایی، سرپرست مدیریت بحران خراسان شمالی روز گذشته در جمع خبرنگاران در این خصوص اظهار کرد: برخی نانوایی‌های استان در روزهای اخیر دوگانه سوز شده و برای کمک به تأمین گاز بخش خانگی، مصرف خود را به صفر رسانده‌اند.
وی گفت: تلاش داریم تا قریب به اتفاق نانوایی‌های استان دوگانه سوز شوند و در این باره درخواست تأمین اعتبار برای خرید مشعل نانوایی‌ها به سازمان مدیریت بحران کشور داده شده است.
رجایی افزود: با توجه به دغدغه‌ها و بحران ایجاد شده در تأمین گاز نیاز است تا نانوایی‌ها دوگانه سوز شوند تا در شرایط اضطرار، مردم نگران تأمین نان نباشند.

سرپرست دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: آرد مورد نیاز در شرایط بحران تأمین است و نگرانی در این باره وجود ندارد؛ ۴ باب نانوایی سیار دوگانه سوز هم برای پخت نان در شرایط اضطرار پیش بینی شده است.
وی خاطرنشان کرد: یک واحد نانوایی سیار مربوط به جمعیت هلال احمر است که راه اندازی آن نیاز به حدود ۵۰ میلیون تومان اعتبار دارد که کار راه اندازی آن در دست پیگیری است و این نانوایی در روزهای آتی قابل بهره برداری است.
رجایی با بیان اینکه سه واحد نانوایی سیار هم از طرف نهادهای انتظامی و نظامی تأمین می‌شود، افزود: قوت غالب مردم استان نان است و بر این اساس تأمین این محصول دارای اهمیت فراوان است اما مردم استان نگران تأمین نان نباشند.
این‌طور که به نظر می‌رسد سهمیه نانوایی‌ها افزایش پیدا کرده؛ سوال اینجاست اگر این آردها به طور مناسب توزیع شده‌اند پس چرا روز به روز صفوف طولانی‌تر شده و بر نارصایتی‌های مردمی افزوده می‌شود!؟
برخورد قاطع با متخلفین حوزه آرد و نان
حجت الاسلام رضا براتی زاده رئیس کل دادگستری خراسان شمالی، ۱۹ دی در نشست شورای قضائی خراسان شمالی با تأکید بر ضرورت شفافیت حوزه ارد و نان، اظهار کرد: به نظر می‌رسد در کنار وجود ضعف‌های نظارتی یکی دیگر از مهمترین عواملی که باعث ناکارآمدی برنامه‌های بازدارنده در مسیر توزیع خارج از شبکه آرد و نان می‌شود عمدتاً از عدم شفافیت و وجود ابهام ناشی می‌شود.
وی صیانت از حقوق عامه را از جمله رسالت‌های ذاتی و قانونی دستگاه قضائی برشمرد و تصریح کرد: دستگاه قضائی بر خلاف دیگر نهادها و سازمان‌های اجرایی هم به لحاظ ساختاری و هم از حیث تشکیلاتی به حدی توان دارد که بتواند با جدیت با مصادیق ترک فعل مدیران متخلف برخورد کند.
حجت‌الاسلام براتی‌زاده افزود: طبعاً در این خصوص هیچ گونه اغماض و مماشات در کار نخواهد بود.
رئیس کل دادگستری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در حوزه مدیریت وضعیت آرد و نان آنچه به دستگاه قضائی مربوط می‌شود این است که دستگاه‌های ذی ربط را در ایفای وظایف و عمل به تعهدات و تکالیف قانونی خود ملزم می‌سازد.
وی گفت: اجازه نمی‌دهیم این روند نادرست که باعث عدم دسترسی بهتر و سریع مردم به نان باکیفیت و بدون معطلی در صف نانوایی‌ها می‌شود کماکان ادامه یابد.
حال باید دید آیا مسئولین در کنار خدمات ارائه شده از قبیل توزیع سهمیه‌های بیش‌تر و دوگانه‌سوز کردن نانوایی‌ها، تمهیدات لازم برای کوتاه کردن صفوف و تولید نان بیش‌تر را در دستور کار خود قرار خواهند یا خیر.

منبع : خبرگزاری مهر