صنایع دستی مازندران؛ سوغات نوروزی

سردبیر پرس، گروه استان‌ها: پیش بینی می‌شود نوروز امسال بیش از ۱۵ میلیون مسافر در استان مازندران اقامت کنند و بی‌شر این مسافران مشتاق خرید سوغات و صنایع دستی هستند تا آن را به عنوان نوبرانه به دیار خود برند. انواع صنایع دستی شامل زیورآلات، چادرشب، گلیم، صنایع چوبی، شیرینی‌های خوشمزه، ترشیجات و غیره توسط […]

سردبیر پرس، گروه استان‌ها: پیش بینی می‌شود نوروز امسال بیش از ۱۵ میلیون مسافر در استان مازندران اقامت کنند و بی‌شر این مسافران مشتاق خرید سوغات و صنایع دستی هستند تا آن را به عنوان نوبرانه به دیار خود برند.
انواع صنایع دستی شامل زیورآلات، چادرشب، گلیم، صنایع چوبی، شیرینی‌های خوشمزه، ترشیجات و غیره توسط هنرمندان بی نام و نشان در مازندران تولید می‌شود که برخی از آن شهرت جهانی دارد.
همزمان با نوروز ۲۳ نمایشگاه صنایع دستی با ۸۵۰ غرفه در شهرهای مختلف استان دایر شده است و در این غرفه‌ها سوغات استان‌های مختلف عرضه شده است و تاکنون مسافران و گردشگران زیادی از آن بازدید کرده‌اند.
نمایشگاه ملی صنایع دستی در شهرهای مختلف از جمله ساری و نوشهر دایر شد و یکی از مسافران کرجی که از نمایشگاه ملل در ساری بازدید کرده است، در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس با اشاره به اینکه مازندران قطب تولید مرکبات به شمار می‌رود، افزود: مربای نارنج و ازگیل از جمله سوغات استان به شمار می‌رود و چند قوطی از آن را تهیه کردیم.
وی با عنوان اینکه آثار خوبی نیز در نمایشگاه عرضه شده است، ادامه داد: صنایع چوبی، چرم، بافته‌های داری، جاجیم، گلیم از دیگر سوغاتی بوده که در نمایشگاه به نمایش درآمده است.
جوراب بافی از جمله صنایع دستی مازندران به شمار می‌رود و با توجه به شغل دامداری و کشاورزی اهالی استان، زنان روستایی با بهره گیری از پشم طبیعی گوسفندان، جوراب‌های زیبا و رنگارنگی را می بافند. در گذشته این جوراب‌ها به صورت ساده بافته می‌شد ولی در سال‌های اخیر طرح و نقش‌های مختلفی به آن افزوده شده است.

حصیربافی از دیگر صنایع دستی و سوغات مازندران است و زنان و مردان زیادی به این حرفه در استان اشتغال دارند، مهدی حسنی از جمله هنرمندان صنایع دستی مازندران با بیان اینکه خانوارهای زیادی به حصیربافی مشغول هستند، افزود: حصیربافی در خانه ما به صورت آبا و اجدادی کار می‌شد و از آن برای ساخت کلاه، سبد و یا زیرانداز استفاده می‌شود.
وی افزود: بسیاری از تولیدات را در نوروز با شرکت در نمایشگاه‌های صنایع دستی و یا راه اندازی غرفه‌های فروش عرضه می‌کنیم و گردشگران آن را به عنوان سوغات به دیار خود می‌برند.
بسیاری از تولیدات را در نوروز با شرکت در نمایشگاه‌های صنایع دستی و یا راه اندازی غرفه‌های فروش عرضه می‌کنیم و گردشگران آن را به عنوان سوغات به دیار خود می‌برند
چادرشب بافی ازدیگر صنایع دستی مازندران به شمار می‌رود، سلیمه احمدی هنرمند صنایع دستی با بیان اینکه از چادر شب برای تولید انواع لباس، سفره نان، سبد خرید استفاده می‌شود، افزود: بسیاری از این تولیدات به عنوان سوغات به مسافران فروخته می‌شود.
وی در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس با اظهار اینکه استقبال از مسافران و گردشگران از چادرشب و تولیدات آن مطلوب است، تأمین مواد اولیه را از جمله دغدغه‌ها ذکر کرد.
صنایع دستی مازندران روایتگر ذوق و هنر اهالی استان به شمار می‌رود، سفال، منبت چوب، لاکتراشی از هنرهای دستی استان است که در ایام نوروز به عنوان سوغات به مسافران عرضه می‌شود. این هنرها از سفالگری که قدمت تاریخی دارد تا تاروپودهایی که در جاجیم نقش می‌زند را در برمی گیرد
در روستای رضا محله خانواده‌ای توانحو وجود دارد که با صنایع دستی و تولید جوراب، لباس و غیره برای خود درآمد کسب می‌کنند و خانوارهای زیاد مشابه آن در گوشه و کنار استان ازطربق صنایع دستی برای خود اشتغال ایجاد کرده است.
صنایع دستی مازندران برندسازی شد
حسین ایزدی معاون صنایع دستی مازندران در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس با اشاره به برند سازی برخی از رشته‌های صنایع دستی استان اظهار داشت: گلیمچه، چادرشب، منبت چوب، حصیر، سفال از جمله صنایع دستی استان بوده که برندسازی شده است.

وی بازاریابی و ایجاد فضایی برای فروش محصولات را از جمله برنامه‌ها برای حمایت از صنعتگران است، افزود: این هنرهای دتی در شهرهایی نظیر بهشهر، جویبار، نور، چالوس، سوادکوه و غیره تجاری سازی و ثبت شده است.
برپایی ۲۳ نمایشگاه صنایع دستی نوروزی
مهدی ایزدی سرپرست میراث فرهنگی مازندران نیز با اشاره به برپایی نمایشگاه صنایع دستی در ۲۳ نقطه استان اظهار داشت: ۸۵۰ غرفه صنایع دستی در استان دایر شده است.
وی در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس با اظهار اینکه برخی از نمایشگاه‌ها ملی و مابقی استانی است، افزود: در نوشهر و ساری نمایشگاه‌ها با حضور هنرمندان ملی برپا شده است.
وی ادامه داد: در نمایشگاه نوشهر هنرمندان ۲۶ استان حضور دارند و تولیدات و صنایع دستی هنرمندان عرضه شد و خوشبختانه استقبال خوبی از نمایشگاه‌ها صورت گرفته است.
ایزدی با اظهار اینکه در نمایشگاه‌های ملی ۳۰ تا ۴۰ غرفه مربوط به هنرمندان مازندران و مابقی مربوط به سایر استان‌ها است، افزود: این نمایشگاه‌ها فرصتی برای عرضه محصولات و دست ساخته‌های هنرمندان به شمار می‌رود.
سرپرست میراث فرهنگی مازندران بازارچه‌های فروش و نمایشگاه‌های دائمی را از جمله نیازهای استان بیان کرد و گفت: طبق مصوبه سفر دولت، سه نقطه برای برپایی نمایشگاه دائمی صنایع دستی تعیین شده است.
همزمان با نوروز بازارچه‌های صنایع دستی مازندران پررونق هستند و شمار قابل توجهی از مسافران نوروزی از این نمایشگاه‌ها برای خرید سوغات بازدید کرده‌اند.

منبع : مهر نیوز