ضرغامی به منطقه آزاد اروند سفر می‌کند/ تشکیل اداره کل میراث اروند

سیدمحمد مولوی در گفت‌وگو با خبرنگار سردبیر پرس با اشاره به اینکه یکی از ظرفیت‌های اقتصادی در شهرهای آبادان و خرمشهر «صنعت گردشگری» است، عنوان کرد: یکی از مطالباتی که به صورت مستمر توسط فعالان گردشگری منطقه مطرح می‌شود، تشکیل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد اروند است. نماینده مردم آبادان […]

سیدمحمد مولوی در گفت‌وگو با خبرنگار سردبیر پرس با اشاره به اینکه یکی از ظرفیت‌های اقتصادی در شهرهای آبادان و خرمشهر «صنعت گردشگری» است، عنوان کرد: یکی از مطالباتی که به صورت مستمر توسط فعالان گردشگری منطقه مطرح می‌شود، تشکیل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد اروند است.
نماینده مردم آبادان در مجلس افزود: وقتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد اروند تشکیل شود، تسهیلات جداگانه‌ای به فعالان گردشگری و صنایع دستی پرداخت می‌شود که این موضوع توسعه این کسب کارها را به دنبال دارد.
وی خبر داد: اکنون جلساتی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع برگزار می‌شود که معاونان میراث، معاون گردشگری و یا معاونان صنایع دستی ادارات کل استان‌های کشور در آن حضور دارند ولی به دلیل اینکه منطقه آزاد اروند دارای اداره کل مستقل نیست، امکان حضور در این جلسات را ندارد که خود یک چالش است.
وی خواستار اجرای کامل قوانین حاکمیتی مناطق آزاد در شهرهای آبادان و خرمشهر شد و تاکید کرد: هم اکنون نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی تهران با حضور همه فعالان کشور در حال برگزاری است که در این نمایشگاه با «علی اصغر شال‌بافیان»، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دیدار داشتم و همه مطالبات مردم منطقه را به وی اطلاع دادم.
نماینده مردم آبادان در مجلس اظهار کرد: حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در منطقه آزاد اروند یکی از مطالبات فعالان این سه حوزه اروند بود که به گفته شال‌بافیان، معاون گردشگری وزیر مقرر شده در دو هفته آینده به منطقه سفر کند.
گردشگری آبی در اروند
مولوی با اشاره به ظرفیت بالای منطقه آزاد اروند در این زمینه عنوان کرد: در مذاکره با شال‌بافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر این موضوع تاکید کردم و او اعلام کرد که ظرف دو ماه آینده همایش گردشگری سلامت در منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود.
وی با اشاره به موضوع تاکسی آبی گفت: آب نماد توسعه است و سه رودخانه بهمن‌شیر، اروند و کارون نعمت‌های خدادادی طبیعی شهرهای آبادان و خرمشهر است که زمینه مناسبی برای راه‌اندازی تاکسی آبی برای احیای گردشگری آبی است.
نماینده مردم آبادان در مجلس با بیان اینکه در یک سال اخیر کارگروه تاکسی آبی منطقه آزاد اروند ایجاد شده اظهار کرد: صیادان و همه افرادی که به نوعی مشاغل آنها وابسته به رودخانه و دریا است می‌توانند از این طرح خوب گردشگری و اقتصادی استفاده کنند.
واگذاری فرودگاه آبادان
مولوی با اشاره به نقش فرودگاه در توسعه گردشگری و اقتصادی افزود: آبادان دروازه ورود صنعت و مدرنیته به ایران بوده و بر همین اساس فرودگاه بین‌المللی آبادان جزو اولین فرودگاه‌های کشور است و ضرورت دارد که مدیری متناسب با قدمت این فرودگاه در آن حضور داشته باشد.
وی تصریح کرد: پروازهای داخلی کاهش داشته و تنها پرواز بِیس «شب خواب» لغو شده و وضعیت ترمینال اروند با آن همه هزینه کرد مشخص نیست که همه این موارد نشان از ناتوانی مدیریت فعلی فرودگاه بین‌المللی آبادان بوده و نارضایتی مردم را به دنبال داشته است؛ تحصیل‌کردگان و فعالان گردشگری به صورت مستمر نارضایتی خود را اعلام کردند و مدیر فعلی حتی گزارش عملکرد خود را نیز تاکنون ارائه نکرده است.
نماینده مردم آبادان در مجلس گفت: چرا با وجود فرودگاه بین‌المللی آبادان اما مردم شهرهای آبادان و خرمشهر برای برخی پروازها به فرودگاه‌های شهرهای همجوار همچون اهواز مراجعه می‌کنند؟ منظور از عنوان «بین‌المللی» این فرودگاه چیست و چه اقدامی برای پروازهای خارجی به غیر از کویت شده است؟ برقراری پرواز کویت توسط مدیر فرودگاه انجام نشد و ما پیگیر آن بودیم.
مولوی تاکید کرد: عملکرد مدیر فعلی فرودگاه بین‌المللی آبادان به اندازه‌ای رضایتبخش نبوه که فعالان گردشگری منطقه خواستار واگذاری آن به سازمان منطقه آزاد اروند و انتصاب مدیریت توسط این سازمان شده‌اند.
وی تصریح کرد: به طور حتم اجازه نمی‌دهیم فرودگاه بین‌المللی آبادان که شریان اقتصادی و گردشگری است به این شکل اسفناک ادامه پیدا کند و موضوع را از طریق وزیر راه و شهرسازی پیگیری می‌کنیم.
نماینده مردم آبادان در مجلس با اشاره به طرح جامع گردشگری منطقه آزاد اروند تاکید کرد: دانش آموختگان و فعالان گردشگری منطقه نظر تخصصی خود را در خصوص این طرح به ما ارائه دادند و نظرشان مثبت بود؛ انتظار می‌رود مسئولان گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند سریع‌تر این طرح را تا قبل از پایان سال ۱۴۰۰ تصویب کنند.

منبع : خبرگزاری مهر