ضرورت رسیدن به اقتدار اقتصادی و دفاعی دانش‌بنیان در کشور

به گزارش سردبیر پرس به نقل از جهاددانشگاهی، دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی به‌عنوان یکی از حاضران در دیدار جمعی از نخبگان با مقام معظم رهبری به تبیین مسائل مطرح‌شده پرداخت. وی گفت: ما در اولویت‌بندی تحقق اهداف عالی انقلاب و استفاده درست از فرصت‌های در اختیار، به تصمیم‌گیری درستی نرسیده‌ایم. ما انقلابی هستیم و […]

به گزارش سردبیر پرس به نقل از جهاددانشگاهی، دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی به‌عنوان یکی از حاضران در دیدار جمعی از نخبگان با مقام معظم رهبری به تبیین مسائل مطرح‌شده پرداخت.
وی گفت: ما در اولویت‌بندی تحقق اهداف عالی انقلاب و استفاده درست از فرصت‌های در اختیار، به تصمیم‌گیری درستی نرسیده‌ایم. ما انقلابی هستیم و بر اساس اهداف انقلاب و تحت حکومت جمهوری اسلامی می‌خواهیم پیشرفت کنیم و به اقتدار اقتصادی و دفاعی دانش‌بنیان برسیم.
طیبی افزود: اقتدار اقتصادی دانش‌بنیان حاصل اتکا به توان علمی و فناورانه ملی است تا بتواند کارآمدی و روزآمدی خود را حفظ کند. علم را باید خودمان کسب کنیم، ولی فناوری را می‌توانیم هم خودمان کسب کنیم و هم از طریق واگذاری بخشی از بازارمان به خارجی‌ها و در مقابل انتقال فناوری آن را به دست آوریم.
رئیس جهاددانشگاهی خاطر نشان کرد: یک غفلت ما در دولت‌های پنجم، ششم، هفتم و هشتم این بود که، ویرانی‌های حاصل از جنگ تحمیلی، عقب‌ماندگی‌های حاصل از قبل انقلاب را با واردات فناوری و تجهیزات تامین کردند. این تفکر باعث شد فرصت عظیم استفاده از خریدهای خارجی در انتقال فناوری از دست برود. حالا اگر خود را توجیه کنیم که باید عقب‌ماندگی‌ها جبران می‌شد تا مردم از فشار مشکلات حاصل از جنگ وزندگی کوپنی خارج شوند.
طیبی افزود: اما تجربیات حاصل از این دو دوره حکمرانی به مدت ۱۶ سال ایجاب می‌کرد که دوره دولت‌های نهم و دهم، برنامه‌ریزی حساب‌شده ای روی تولید فناوری‌ها داشته باشد. اگر این کار درست انجام می‌شد تحریم اصلاً معنی پیدا نمی‌کرد.
وی گفت: راه‌حل مشکلات کشور ما در این است که پیشرفت دانش‌بنیان و تحقق واقعی اقتصاد متکی بر تولید و فناوری پیشرفته ایرانی است.
طیبی گفت: به علت حمایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، کشور از زیرساخت‌های بسیار قوی علمی و فناورانه برخوردار است و حداکثر طی دو دوره و با برنامه‌ریزی درست برنامه‌های هفتم و هشتم توسعه، کشور ما می‌تواند به اقتدار واقعی دانش‌بنیان اقتصادی و دفاعی دست یابد. اما تحقق این امر نیز نیازمند یک مرکز فرماندهی بسیار قوی است که سیاست‌گذاری عالی این تحول را به‌ویژه در حوزه فرهنگی و علمی و فناورانه که زیرساخت اصلی تحقق آن هدف بزرگ هستند را بر عهده گیرد.
رئیس جهاددانشگاهی اضافه کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی نزدیک‌ترین ساختار برای ایفای نقش رسیدن به اقتدار واقعی دانش بنیان در کشور است که این بستگی به شرایطی دارد؛ در ابتدای کار لازم است که دولت این نقش را برای شورای عالی انقلاب فرهنگی بپذیرد.
وی با بیان اینکه تا کنون فاقد یک برنامه‌ریزی و ریل‌گذاری درست برای توسعه علمی و فناورانه برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان کشور بوده‌ایم، گفت: همین موضوع کم‌وبیش برای حوزه فرهنگی و حوزه آموزش کشور صادق است.
رئیس جهاددانشگاهی افزود: اگر خواستار ریل‌گذاری صحیحی برای توسعه علمی و فناوری کشور به‌عنوان زیرساخت اقتصاد دانش‌بنیان هستیم دولت باید سیاست‌گذاری عالی در این زمینه توسط شورا را بپذیرد. دولت در بازبینی و بررسی مجدد سه نقشه جامع اصلی یعنی توسعه فرهنگی، علمی و فناورانه و آموزش حضوری جدی داشته باشد.
به گفته وی، فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در دولت سیزدهم و دوره مسئولیت اعضای حقیقی جدید، دوره‌ای کاملاً متفاوت و حساس در انقلاب اسلامی ایران است، ازیک‌طرف زیرساخت‌های مناسبی داریم که اگر با برنامه خوب و جامع درست از آن‌ها استفاده شود سرعت پیشرفت و رسیدن به اهداف تصاعدی خواهد بود و از طرف دیگر به علت غفلت‌ها و عدم برنامه‌ریزی درست جهت استفاده از این زیرساخت‌ها، شرایط سختی به وجود آمده است.
وی ادامه داد: اگر به درستی مسیر را انتخاب نکنیم، احتمال بدتر شدن شرایط به‌صورت تصاعدی نیز وجود دارد. امیدواریم، درایت دولت جدید و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با هدایت و حمایت رهبری معظم انقلاب؛ جمهوری اسلامی ایران را به اهداف عالی‌اش برساند.