طولانی ترین تونل خاورمیانه در آزاد راه تهران – شمال گشایش یافت

معاون وزیر راه وشهرسازی  در آیین گشایش تونل البرز  اعلام شد: این  تونل منطقه ۲ آزادراه تهران- شمال و ابتدای منطقه سه این  آزادراه را به یکدیگر متصل می کند. خیرالله خادمی افزود: با افتتاح رسمی موجب ایمنی و کاهش طول مسیر و کاهش مصرف سوخت می شود ضمن آنکه زمان سفر در آزاد راه تهران – شمال ۴۵ […]

معاون وزیر راه وشهرسازی  در آیین گشایش تونل البرز  اعلام شد: این  تونل منطقه ۲ آزادراه تهران- شمال و ابتدای منطقه سه این  آزادراه را به یکدیگر متصل می کند.

خیرالله خادمی افزود: با افتتاح رسمی موجب ایمنی و کاهش طول مسیر و کاهش مصرف سوخت می شود ضمن آنکه زمان سفر در آزاد راه تهران – شمال ۴۵ دقیقه کاهش می یابد.

وی ادامه داد: برای ساخت این تونل و جاده های دسترسی آن بیش از چهار هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای وزارت راه وشهرسازی افزود:  پس از افتتاح قطعه نخست آزاد راه تهران – شمال به طول ۳۲ کیلومتر در اسفند ماه سال ۹۸ ، بلافاصله عملیات اجرایی قطعه ۲ این آزاد راه به طول ۲۲ کیلومتر در سه فاز آغاز شد که اکنون تونل البرز به عنوان فاز دوم این قطعه  راه اندازی شده است.

خادمی با بیان اینکه قطعه دوم آزاد راه تهران – شمال از پیچیدگی خاصی به لحاظ زمین شناسی برخوردار است ، گفت :  مهندسان ایرانی توانستند این پروژه را با موفقیت اجرایی کنند.

آزاد راه تهران شمال به طول ۱۲۱ کیلومتر  دارای چهار قطعه یا منطقه است که قطعه نخست آن اسفندماه سال ۹۸  به طول ۳۲ کیلومتر زیر بار ترافیک رفت.

قطعه  ۲ آزادراه تهران- شمال به طول ۲۲ کیلومتر دارای ۵۹ تونل و۲۹ دهنه پل بوده که  اکنون در دست  ساخت قرار دارد که  برآورد اولیه منابع مالی برای  آن حدود سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است .

در مجموع بودجه مورد نیاز برای تکمیل آن ۲هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان آن توسط بنیاد و یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان توسط دولت تامین می‌شود.

 باند رفت قطعه دوم آزادراه تهران – شمال تا پایان ١۴٠٠ به بهره برداری می رسد و باند برگشت نیز در سال آینده راه اندازی خواهد شد.

قطعه سوم آزاد راه تهران – شمال به طول  حدود ۴۵ کیلومتر  اکنون در دست احداث قرار دارد و قطعه چهارم این آزاد به طول ۲۱ کیلومتر بین مرزن آباد – چالوس در استان مازندران  احداث شده که اوایل سال ۹۲ زیر بار ترافیک رفت.

در آیین افتتاح بلندترین تونل خاورمیانه عزیزاله شهبازی استاندار البرز و شماری از مدیران استان حضور داشتند.