عدم توجه به موضوع «تبیین» باعث بروز فتنه است

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی پنج شنبه شب در نشست با فعالان قرآنی استان کردستان که با موضوع تحلیل و تبیین مسائل روز در سنندج برگزار شد، با تقدیر از برگزاری این جلسات در شرایط کنونی که جامعه بیش از بیش نیازمند تحلیل و تبیین است، اظهار کرد: بر اساس آیات قرآن […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی پنج شنبه شب در نشست با فعالان قرآنی استان کردستان که با موضوع تحلیل و تبیین مسائل روز در سنندج برگزار شد، با تقدیر از برگزاری این جلسات در شرایط کنونی که جامعه بیش از بیش نیازمند تحلیل و تبیین است، اظهار کرد: بر اساس آیات قرآن کریم خداوند میثاق گرفت از مسلمانان که قرآن را تبیین کنند، هر چند میثاق را شکستند و با قیمت کم معاوضه کردند.
وی افزود: اصل جهاد تبیین به عنوان یک فریضه قرآنی مشهود است چرا که پروردگار قرآن را بر پیامبر نازل کرد که بر مردم تبیین کند پس وظیفه ما تبیین است.
حریزاوی با اشاره به اینکه کسانی که مخاطب قرآن کریم هستند سه دسته‌اند، اضافه کرد: یک دسته افرادی هستند که قبول دارند این کتاب آسمانی کتاب خداست بدون تغییر و تحریف «اهل‌الکتاب» هر چند با این صحیفه نورانی ارتباط ندارند.
وی با بیان اینکه دسته دوم «اوت‌الکتاب» یعنی کسانی که کتاب به آنها داده شده است به نوعی که هرچند سطحی با این کتاب ارتباط برقرار کرده‌اند، عنوان کرد: دسته سوم «اتیناه‌الکتاب» یعنی آنهایی که وظیفه‌ای در قبال قرآن تقبل کرده‌اند وظیفه‌ای بالاتر از جهاد تبیین که نیاز به رصد و تأمل دارند تا بدانند کدام وظیفه است که از تبیین هم مهم‌تر است.
حریزاوی اضافه کرد: گاهی فضا غبارآلود می‌شود یعنی نمی‌توان حق را از باطل تشخیص داد و در واقع فتنه‌ای در جامعه به وجود می‌آید لذا شرایط کنونی که به خاطر فوت یک نفر تعداد زیادی بیگناه اعم از بسیجی و زن و رهگذر کشته می‌شوند این بیانگر فتنه است یعنی زمانی که حق از ناحق، سره از ناسره تشخیص داده نمی‌شود.
وی تصریح کرد: اگر یک ذره باطل وارد حجم زیادی آب شود باعث ضایع شدن آب می‌شود و اگر ذره‌ای شبهه وارد اعتقاد کسی شود کل اعتقادات وی دچار تزلزل می‌شود.
حجت الاسلام حریزاوی با اشاره به علت اصلی ظهور و بروز این فتنه‌ها، گفت: قطعاً عدم تبیین باعث بروز فتنه است و ما کاری به سران فتنه در خارج از کشور نداریم، آنچه باعث تأسف و تفکر است جوانان پاک و پاکیزه ایرانی هستند که ناخواسته در این بستر آب به آسیاب دشمن می‌ریزند.
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی افزود: نفوذ شدید دشمن و سرعت حرکت به سوی بی‌دینی و یا بی‌حجابی دو مقوله جدا هستند.
وی گفت: در چند سال اخیر تعداد زیادی کلیسا در اقلیم کردستان بنا شده، تعداد نمازگزاران در نماز عیدین (فطر و قربان) در اقلیم کردستان به شدت کاهش یافته و همه اینها دلیلی جز عدم تبیین ندارند.
وی اضافه کرد: از جامعه اهل سنت به عنوان یک جامعه عرفانی تقاضا می‌شود، در مورد مقام، مرتبه و جایگاه قرآنی زن سلسله مباحثی در راستای تبیین این جایگاه برگزار کنند، قطع به یقین محصول تبیین این ارزش‌ها چیزی نخواهد بود جز تغییر موضع و دیدگاه افرادی که بدون اشراف به مبانی قرآن کریم و دین مبین از مسیر منحرف شده‌اند.
حجت‌الاسلام رازیانی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: همانطور که می‌دانید دلیل این نشست‌ها به صورت ضرب‌الاجل فوت یکی از هموطنان عزیز که به شدت همه را متأثر کرد اما مسائل و حواشی اخیر توسط افرادی که متأسفانه از شرایط اخیر به نفع دشمن دین و دیانت بهره بردند.
وی با بیان اینکه فضای مجازی به شدت میدان تبلیغات دشمن شد گویی از مدت‌ها پیش در صدد ضربه زدن به پیکره نظام هستند، گفت: بی‌شک در این بحران و شرایط دست به دست گذاشتن درست نیست، سرعت تغییر موضع از مرگ مهسا امینی به سمت و سویی دیگر طبیعی نیست، پس برگزاری این نشست‌ها لازم و ضروری است تا تکلیف و موضع ما روشن شود که باید به عنوان یک فعال قرآنی در این شرایط و بستر بدانیم چه باید بکنیم.

منبع : مهر نیوز