غافلگیری دوباره در مدیریت سیلاب / رشد ۴۰ درصدی میزان صادرات نفت

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، انعقاد تفاهم‌نامه تأمین مالی خط لوله تابش میان شرکت ملی پالایش و پخش و بانک ملت، ایجاد خسارت ناشی از سیل در برخی نقاط جنوب و جنوب شرقی، شکسته شدن رکورد هفت ساله قیمت نفت و مذاکرات وزیر نفت با مقامات روسیه از مهمترین اتفاقات حوزه آب و انرژی در […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، انعقاد تفاهم‌نامه تأمین مالی خط لوله تابش میان شرکت ملی پالایش و پخش و بانک ملت، ایجاد خسارت ناشی از سیل در برخی نقاط جنوب و جنوب شرقی، شکسته شدن رکورد هفت ساله قیمت نفت و مذاکرات وزیر نفت با مقامات روسیه از مهمترین اتفاقات حوزه آب و انرژی در هفته گذشته بود.

صرفه جویی و جلوگیری از قاچاق با خط لوله تابش

اولین اتفاق نفتی این هفته مربوط به انعقاد تفاهم‌نامه تأمین مالی خط لوله تابش به طول ۹۵۰ کیلومتر میان شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی و بانک ملت بود که فرآورده‌های نفتی را از منطقه رفسنجان و با طی مسیر از سه استان به مشهد خواهد رساند.

وزیر نفت در این باره با اشاره به ظرفیت ۱۵۰ هزار بشکه‌ای این خط لوله گفت: اگر این خط لوله نباشد روزانه بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تانکر باید این میزان فرآورده را حمل کنند.

وی ضمن تشکر از وزیر اقتصاد بابت تکلیف بانک‌ها به تأمین مالی پروژه‌های بزرگ گفت: به دستور وزیر اقتصاد کنسرسیومی از بانک‌ها برای تأمین مالی پروژه‌های صنعت نفت، از جمله پتروپالایشگاه‌ها تشکیل شده است.

همچنین اوجی در رابطه با طرح اختصاص بنزین به افراد گفت: این هنوز در مرحله بررسی‌های کارشناسی است. حدود ده دستگاه در این رابطه دخیل هستند و هنگامی که ابهامات آن رفع شود دولت درباره آن تصمیم می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر قیمت نفت برنت گفت: نظر بنده و کارشناسان و همچنین اعضای اوپک و اوپک پلاس بر قیمت حدود ۸۰ تا ۹۰ دلار، چه برای کشورهای صادرکننده و چه برای کشورهای مصرف کننده است.

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد هم در این رابطه گفت: علی‌رغم اینکه تأمین مالی پروژه‌های نفتی در سالهای گذشته معطوف به منابع خارجی بود و دچار مشکل شده بود، امیدواریم بتوانیم نشان دهیم راه تأمین مالی پروژه‌های بزرگ از طریق منابع داخلی باز است. خط لوله امروز یک نمونه است که هم از جهت تأمین انرژی در شرق کشور و از جهت هم برکات حاشیه‌ای آن، از جمله کاهش رفت و آمد ۱۰۰۰ تانکر در جاده‌های کشور و همچنین جلویگری از قاچاق اهمیت دارد.

وی در پایان از انعقاد قراردادهای اجرایی با چین و در راستای قرارداد ۲۵ ساله در ماه‌های آینده خبر داد.

پاسخ وزیر نفت به همتی؛ میزان فروش، قیمت و وصول درآمدهای نفتی افزایش یافته است

با توجه به اینکه رئیس جمهور هفته گذشته و در حاشیه سفر استانی خود خبر از افزایش فروش نفت داد، عبدالناصر همتی، رئیس کل اسبق بانک مرکزی در توییتی نقش دولت سیزدهم در بی‌اثر کردن تحریم را بی تأثیر خواند و گفت: خبر افزایش ۴۰ درصدی ارزش صادرات نفت ایران خبری امیدبخش و در جهت کاهش تأثیر تحریم‌های ظالمانه بر بودجه و اقتصاد کشور، مؤثر است، اما نکته مهم این است که قیمت جهانی نفت و فرآورده‌های نفتی در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ بیش از ۶۰ درصد افزایش داشته است. حال سوال این است که سهم تلاش دولت سیزدهم در خنثی‌سازی تحریم (و افزایش ۴۰ درصدی درآمدهای نفتی) چقدر بوده است؟

در واکنش به این توییت رئیس کل اسبق بانک مرکزی، جواد اوجی، وزیر نفت پاسخ داد:

ریاست محترم جمهور به‌درستی از افزایش ۴۰ درصدی «میزان» صادرات نفت در دولت سیزدهم خبر داده‌اند.
تردیدی نیست که افزایش قیمت نفت هم روی افزایش درآمد کشور مؤثر بوده است.
در مجموع وصول درآمدهای نفتی کشور بیش از چند برابر شده که حاصل افزایش میزان فروش و افزایش قیمت است.
اما از آن مهم‌تر، وصول درآمدهای نفتی در دولت سیزدهم است که جهش چشمگیری نسبت به قبل داشته و پول آن به صورت منظم در حال وصول است.
این پرسش و پاسخ وزیر نفت و اشتباه گرفتن میزان و درآمد صادرات نفت توسط رئیس کل اسبق بانک مرکزی یکی سوژه‌های داغ نفتی رسانه‌ها در هفته اخیر بود.

غافلگیری دوباره در مدیریت منابع آبی و سیلاب

علی‌رغم اینکه مسئولین استانی می‌گفتند که از ماه پیش هشدار سیل داده شده بود و جلسات مدیریت بحران ستاد مدیریت بحران وزارت نیرو تشکیل شده بود ولی باز هم سیل خسارات فراوانی را مخصوصاً در برخی روستاها در پی داشت که موجب تخلیه اضطراری روستاهایی از جمله تمبک بالا و پایین و مازغ شد. هرچند مسئولین معتقدند سیلاب پشت سد استقلال میناب کنترل شده است ولی طبق آمار در سیلاب اخیر جنوب و جنوب شرق کشور ۹۰ میلیون متر مکعب آب شیرین تنها از یک سد روانه دریا شد و مجدداً عدم مدیریت صحیح منابع آبی را یادآور شد.

قیمت نفت در مرز ۹۰ دلار

یکی از اتفاقات مهم نفتی این هفته شکستن پیاپی رکوردهای قیمت نفت بود. داده‌های معاملاتی در بورس جهانی نشان می‌دهد که قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال برای اولین بار در هفت سال گذشته یعنی از ۱۳ اکتبر ۲۰۱۴ از مرز ۸۹ دلار گذشت. تحلیلگران گلدمن ساکس برآورد کردند که قیمت نفت خام برنت امسال افزایش می‌یابد و به بیش از ۱۰۰ دلار برای هر بشکه می‌رسد و مشکل کمبود بالای نفت در بازار باقی می‌ماند، زیرا تأثیر سویه اومیکرون ویروس کرونا بسیار کمتر از حد انتظار بوده است.

پیوند استراتژیک بزرگترین دارندگان منابع گازی

قطعاً مهمترین اتفاق سیاسی و اقتصادی هفته را می‌توان سفر رئیس جمهور به روسیه دانست. با توجه به اینکه ریاست طرف ایرانی کمیته مشترک اقتصادی ایران و روسیه بر عهده جواد اوجی، وزیر نفت بوده است می‌توان امیدوار بود تفاهم‌های خوبی در زمینه تقویت دیپلماسی انرژی کشور شکل گرفته باشد.

اوجی در این زمینه سه شنبه شب تصریح کرد: از یک ماه گذشته زمینه‌های همکاری در بخش‌های مختلف از جمله انرژی با شرکت‌ها و دولت روسیه بررسی شد.

وی افزود با اشاره به برگزاری نشست‌هایی با ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی روسیه در حوزه‌های مختلف انرژی، راه و ترابری، جهادکشاورزی و نیرو گفت: در حوزه انرژی نیز در بخش بالادست، توسعه میدان‌های نفت و گاز و بخش پایین‌دست در توسعه پتروپالایشگاه‌ها و پتروشیمی و انتقال تجهیزات و فناوری که در صنعت نفت و گاز ایران راهبردی است، تصمیم‌های خوبی گرفته شد.
منبع : مهر نیوز