فرش «آهنین تکاب» ثبت جهانی شد

به گزارش سردبیر پرس، غلامرضا بابایی در این زمینه اظهار کرد: از سال‌های قبل برای ثبت جهانی فرش آهنین افشار تکاب در تلاش بودیم که امسال این مهم با پیگیری‌های مستمر سازمان به ثمر نشسته و در روزهای آتی با حضور مسئولان کشوری و استانی از گواهی ثبت جهانی فرش افشار تکاب رونمایی خواهد شد. […]

به گزارش سردبیر پرس، غلامرضا بابایی در این زمینه اظهار کرد: از سال‌های قبل برای ثبت جهانی فرش آهنین افشار تکاب در تلاش بودیم که امسال این مهم با پیگیری‌های مستمر سازمان به ثمر نشسته و در روزهای آتی با حضور مسئولان کشوری و استانی از گواهی ثبت جهانی فرش افشار تکاب رونمایی خواهد شد.

وی ادامه داد: استان آذربایجان غربی یکی از قطب‌های تولید فرش دست بافت در کشور است که با فعالیت بیش از ۷۲ هزار قالی باف سالانه ۲۹۰ هزار متر مربع انواع فرش دست بافت تولید و روانه بازارهای داخلی و جهانی می‌شود.

بابایی اضافه کرد: در حوزه فرش دست بافت آذربایجان غربی ۲ برند با قدمت بیش از هزار سال وجود دارد که در سالیان گذشته فرش ریز ماهی خوی به ثبت جهانی رسیده بود و امسال نیز ثبت جهانی فرش افشار تکاب هم طی روزهای آتی رونمایی خواهد شد.

بابایی خاطرنشان کرد: شهرستان تکاب دارای ۸ هزار قالی باف است که سالانه ۳۲ هزار متر مربع انواع فرش دست بافت را در طرح‌ها و نقشه‌های مختلف تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌نمایند و بیشتر فرش‌های تولید شده در این شهرستان فرش آهنین افشار تکاب است.

وی افزود: در حال حاضر از ۸ هزار بافنده تکابی تنها ۸۵۰ نفر بیمه شده اند و مشکل بیمه تأمین اجتماعی یکی از مشکلات و در خواست‌های اصلی بافندگان تکاب و استان است که در تلاش برای رفع این مشکل هستیم.

شهرستان‌های تکاب و خوی مهم‌ترین قطب‌های تولید فرش در آذربایجان غربی هستند.

فرش‌های «ریزماهی» خوی و «افشار» تکاب در سال ۱۳۸۹ ثبت ملی شده و فرش بافته شده در خوی نیز طی سال ۱۳۹۲ به ثبت جهانی رسیده است.

فرش تکاب از لحاظ کیفیت و دوام زبانزد بوده و به فرش آهنین نیز شهرت دارد.

منبع : مهر نیوز