فعالیت بیش از ۱۰۰۰ گروه جهادی در همدان

به گزارش سردبیر پرس، علی قره‌باغی در نشست خبری ویژه هفته بسیج سازندگی با اصحاب رسانه با بیان اینکه بسیج سازندگی در ۱۷ اردیبهشت ماه با فرمان تاریخی رهبر انقلاب با هدف ایجاد شور و نشاط و شادابی جوانان برای سازندگی کشور و زودودن غبار محرومیت از سیمای کشور به خصوص در مناطق محروم راه‌اندازی […]

به گزارش سردبیر پرس، علی قره‌باغی در نشست خبری ویژه هفته بسیج سازندگی با اصحاب رسانه با بیان اینکه بسیج سازندگی در ۱۷ اردیبهشت ماه با فرمان تاریخی رهبر انقلاب با هدف ایجاد شور و نشاط و شادابی جوانان برای سازندگی کشور و زودودن غبار محرومیت از سیمای کشور به خصوص در مناطق محروم راه‌اندازی شد، اظهار کرد: کمک به دستگاه‌های اجرایی کشور و دولت جز وظایف بسیج سازندگی است.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از وظایف بسیج سازندگی کمک به سازندگی و افزایش عمق بخشی نظام است، گفت: کمک به پیشرفت و آبادانی همه جانبه کشور کمک شود و افزایش رضایتمندی مردم و ایجاد سرمایه اجتماعی برای نظام هم از اهداف بسیج سازندگی است.
مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان ابراز داشت: جامعه هدف ما محرومین هستند که از آرمان‌های نظام خدمت به محرومین است و محرومین ولی نعمت‌های ما هستند و بسیج سازندگی لبیک به منویات امامین انقلاب اسلامی هم محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه گام‌های تمدن اسلامی انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و در نهایت تمدن نوین اسلامی است، گفت: مهمترین زیرساخت تمدن اسلامی نیروی انسانی متناسب با این تمدن است که بسترساز تحقق این تمدن شود و این کار با انجام فعالیت‌های جهادی محقق می‌شود.
قره‌باغی با بیان اینکه در این دنیا مهمترین دارایی ما نیروی انسانی ما است، گفت: وقتی از جهادگران صحبت می‌کنیم اعتقاد ما این است که نیروی انسانی مهمترین رکن هر سازمانی است که در بسیج سازندگی نیروی انسانی الهی فقط برای رضای خدا روی کار آمده است که پایه تمدن نوین اسلامی است.
وی با بیان اینکه انجام کارهای عام المنفعه و حضور در مناطق محروم و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت حلقه گمشده جهان و به ویژه ما است، گفت: در ۸ سال دفاع مقدس فرهنگی داشتیم که با آن فرهنگ و پای کار آوردن مردم که جنگ به نحو احسن اداره شد.
مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان با تاکید بر نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت و هشت سال دفاع مقدس در اقتصاد و شیوه اداره کشور گفت: با وجود این فرهنگ می‌توانیم به جایگاهی که شایسته کشور است با همه ابعاد علمی، اقتصادی و… دست پیدا کنیم.
وی با تاکید بر لزوم گسترش اخلاق و معنویت گفت: اگر اخلاق و معنویت وجود نداشته باشد دنیا جهنمی بیش نیست و اگر اخلاق و معنویت حاکم باشد حتی اگر در مادیات خلأهایی وجود داشته باشد این دنیا بهشت خواهد بود.
قره‌باغی با بیان اینکه در جامعه غرب اخلاق حاکم نیست، عنوان کرد: آنها چون نتوانستند اخلاق را محور کنند به فروپاشی منجر خواهد شد و از نظر علمای ما صدای تمدن غرب صدای عالم برزخ است که پایه وهم دارد و مبنای فهم نیست.
وی با اشاره به اینکه ما به دنبال تمدن نوین اسلامی هستیم که منجر به حکومت امام عصر (عج) شود که صدای عالم جبروت و بر پایه اخلاق خواهد بود، عنوان کرد: برنامه ما در گروه‌های جهادی توسعه اخلاق و معنویت است.
مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان در تشریح اقدامات انجام شده در بسیج سازندگی با بیان اینکه در سیل سال ۹۸ قریب ۱۷ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی عمدتاً در مناطق روستایی آسیب دیدند، گفت: بسیج سازندگی نوسازی و بازسازی ۵۰۰ واحد خانوارهای تحت پوشش‌های کمیته امداد و بهزیستی را بر عهده گرفت که تا پایان سال ۹۸ فاز مرمت را تکمیل و ۸۰ درصد احداث و نوسازی انجام شده بود و تا پایان خرداد ۹۹ نهایی شد و به اتمام رسید.
وی با بیان اینکه مدیریت استان درخواست کردند سه روستای در معرض خطر را بازسازی کنیم، گفت: روستای برفیان با ۴۴ خانوار از توابع شهرستان تویسرکان که وضعیت حادتری داشت را شروع کردیم.
قره‌باغی با بیان اینکه روستا به فاصله ۲ کیلومتر جابه جا شده است، گفت: علت جابه جایی بارش باران و ایجاد شکاف و رانش به مرور زمان بود که با کم شدن اصطحکاک لایه‌ها احتمال نابود شدن روستا وجود دارد.
وی ادامه داد: بعد از پشت سر گذاشتن مراحل اداری، ۲۱ اردیبهشت ماه سال ۹۹ با تورم افسار گسیخته مصادف شد و مصالح ساختمانی گران شد و نیروی انسانی به سختی گیر می‌آمد، کار را شروع کردیم که تا به امروز ۶۰ درصد پیشرفت داشته است و امیدواریم تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ این روستا را تکمیل کنیم و تحویل داده شود.
مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت: با وجود اپیدمی کرونا که دنیا را غافل‌گیر کرد، با حضور ارزشمند گروه‌های جهادی در حوزه کمک به کادر درمان، تغسیل و تدفین، ضدعفونی مسیرهای پر تردد، تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی و حمایت از آسیب‌دیدگان اقتصادی از کرونا کارنامه بسیار ارزشمندی برای نظام ما ایجاد شد.
وی با بیان اینکه با فعالیت مجاهدانه همه به خصوص مدافعان سلامت، این بیماری مدیریت شد و به گفته وزیر بهداشت بیماری نبود که در بیمارستان نتواند خدمات بگیرد، افزود: از مهمترین اقدامات در این حوزه توزیع بسته‌های معیشتی با کمک مردم و خیرین بود که در مجموع ۲۱۴ هزار بسته توسط سپاه، جهادگران و خیرین در یک سال گذشته تهیه و توزیع شده است.
قره‌باغی با بیان اینکه علاوه بر توزیع این بسته‌ها که به ارزش بیش از ۶۱ میلیارد تومان است، توسط نهادهایی مانند ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، آستان قدس رضوی و سازمان اوقاف نیز اقدامات خوبی در استان انجام شده است، عنوان کرد: در مجموع ۲۷۸ هزار بسته معیشتی به ارزش ۷۸ میلیارد و ۹۲۲ میلیون تومان توزیع شد.
وی با بیان اینکه ۵۷ خدمت یا اقلام شامل وسایل لوازم و تحریر، کمک آموزشی، لوازم خانگی، البسه، کیف و کفش، کارت هدیه و… بین نیازمندان توزیع شده است، افزود: ۱۳ هزار و ۲۷۴ کارت هدیه به ارزش ۳ میلیارد تومان در استان توسط نماینده ولی فقیه در استان، شهرداری و سپاه توزیع شده است.
مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان با بیان اینکه ۶۰۰ هزار وعده غذای گرم در این ایام پخت و توزیع شده است، ادامه داد: تعداد ۵۲۶ مورد پرداخت اجاره‌بها، ذبح ۸۳۵ قربانی، اشتغال، اعطای وام‌های قرض‌الحسنه، تسویه حساب دفتری ۳۳۲ نفر از فروشگاه‌ها توسط جهادگران، تدریس حضوری و مجازی، توزیع بسته‌های فرهنگی، بسته میوه در مناسبت‌های مختلف، ۸۵۰ بسته یلدایی در یلدا و توزیع ۱.۵ میلیون ماسک به همراه بسته‌ها از جمله اقدامات صورت گرفته در ایام کرونا است.
فعالیت ۸۵ درصد گروه‌های جهادی استان همدان در ایام کرونا
وی با بیان اینکه ۸۵ درصد گروه‌های جهادی در استان طی ایام کرونا فعالیت داشتند، مطرح کرد: در حال حاضر یک هزار و ۶۹۶ گروه جهادی شناسنامه‌دار که در سامانه اطلس جهادی ثبت شده‌اند در استان وجود دارند که از این تعداد یک هزار و ۳۰۰ گروه جهادی در مقابله با کرونا فعالیت داشتند که نشان از کارا بودن آنها است.
قره‌باغی با تاکید بر اینکه بسیاری از گروه‌های جهادی عرصه تخصصی دارند و قرار نبوده در خصوص کرونا وارد عمل شوند، گفت: ۹۸۵ گروه جهادی در حوزه محرومیت‌زدایی و عمران و سازندگی و ۳۱ گروه در حوزه فرهنگی و موضوعات اجتماعی فعال هستند.
وی با بیان اینکه تعداد ۹۶۸ گروه جهادی در عرصه بهداشت و سلامت به شکل تخصصی ورود کرده‌اند، گفت: ۹۲۰ گروه جهادی در حوزه شهری و مناطق حاشیه شهر فعالیت دارند و ۷۷۲ گروه در حوزه محرومیت‌زدایی از مناطق روستایی فعالیت دارند.
مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان با بیان اینکه دو سال گذشته با لطف خداوند موفق شدیم ۵۰۰ جهیزیه با ۱۴ قلم کالا و ۵۰۰ جهیزیه با سه قلم کالا شامل یخچال، ماشین لباسشویی و اجاق گاز توزیع کنیم، افزود: طی چند روز اخیر ۴۳ مورد جهیزیه با پنج قلم توزیع شده و ۱۸ سری جهیزیه نیز با پنج قلم کالا طی ماه گذشته در اختیار نوعروسان نیازمند قرار گرفته است که به صورت مستمر توسط گروه‌های جهادی شاید بالغ بر ۲۰۰ سری جهیزیه طی دو سال اخیر توزیع شده است.
وی با بیان اینکه در کمتر از دو سال یک هزار و ۳۰۰ سری جهیزیه با رعایت کامل کرامت انسانی توزیع شده است، عنوان کرد: طی دو سال گذشته در حوزه صندوق‌های قرض الحسنه مردمی هم اقدامات خوبی صورت گرفته است و با تسهیل‌گری در سطح استان ۷۴۴ صندوق قرض الحسنه راه‌اندازی شده است.
قره‌باغی با اشاره به اینکه برای رسیدن به اعتلا راهی جز سپردن اقدامات به مردم نیست و صندوق‌های قرض‌الحسنه یکی از این راه‌ها است که در اصل ۱۱۰ قانون اساسی تاکید شده است، بیان کرد: سال‌های گذشته از آمار تعداد کارگاه‌های ایجاد شده و ارائه تسهیلات سخن می‌گفتیم اما بعد از اینکه بانک مهر اقتصاد با بانک سپه ادغام شد تسهیلات ما به صفر رسید و خیلی به ندرت و نادر بود.
وی با بیان اینکه از محاسن این صندوق‌ها کاهش نقدینگی سرمایه‌های سرگردان است، گفت: مرتبط کردن انسان‌ها با هم از دیگر محاسن صندوق‌ها است و تعامل اجتماعی شکل می‌گیرد.
مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان با بیان اینکه میانگین ۱۲ میلیارد تومان تسهیلات از سال ۹۲ تا ۹۸ پرداخت و یک اشتغال تقریباً یک هزار نفری هر سال ایجاد می‌شد، ابراز داشت: طی دو سال گذشته یک ریال تسهیلات در این راستا پرداخت نکردیم اما اشتغال ۴ هزار و ۷۰۰ نفره ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه تقریباً ۱۲۰ درصد بیشتر از میانگین هفت سال گذشته اشتغال ایجاد شده در صورتی که ریالی به افراد پرداخت نشده و از منابع خود آنها و از طریق صندوق‌های قرض‌الحسنه بوده است، گفت: تا امروز ۲۰ تعاونی از درون صندوق‌ها برآمده که امیدواریم تا پایان ۱۴۰۰ به ۲۰۰ تعاونی برسد.
قره‌باغی با بیان اینکه ۳۲ هزار و ۶۰۰ نفر عضو صندوق‌های قرض‌الحسنه هستند که خود اقتصاد مناطق جغرافیایی خود را پیش می‌برند، افزود: در حال حاضر عمده فعالیت تعاونی‌ها صیانت از منابع طبیعی به ویژه منابع آب بوده است.
وی با تاکید بر اینکه بانک‌ها حامی صندوق‌های قرض‌الحسنه هستند و عمدتاً صندوق‌ها نیز در روستاها راه‌اندازی شده‌اند، تصریح کرد: در این راستا کار ما تسهیل‌گری است و معرفی افراد به بانک‌ها و نیز نشان دادن راه و مانع‌زدایی است.
مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان در خصوص برنامه‌های ۵ سال آینده بسیج سازندگی استان گفت: طرح جامع محرومیت‌زدایی مردم از اولویت‌ها است که در این راستا همگرایی و هم‌افزایی بین سپاه و دولت و دستگاه‌های اجرایی ایجاد خواهد شد که دبیرخانه آن بسیج سازندگی است.
وی افزود: از ۱۰ هزار روستای محروم و یک هزار و ۱۰۰ حاشیه شهر و محلات کم برخوردار، ۲۰۵ مورد از آنها در اولویت است که در کشور شناخته شده و در برنامه طرح جامع محرومیت‌زدایی پنج ساله قرار خواهند گرفت، همچنین رفع مشکل آب روستاها و انتقال آب لوله‌کشی و بهداشتی اولویت این برنامه است.
قره‌باغی با بیان اینکه در اجرای این برنامه یک خیر به نام «حاج علی اکبر ابراهیمی» مالک شرکت پاکشومای لوازم خانگی پای کار آمده که دارای خیریه است، و چندین هزار یتیم را تحت پوشش دارد، تاکید کرد: این خیر در حوزه آبرسانی به مناطق محروم نیز بسیار فعال است و به دنبال رفع مشکل آب لوله کشی روستا است.
وی با بیان اینکه این خیر آبرسانی به پنج روستا در فامنین و ۹ روستا در نهاوند را متعهد شده که تقریباً ۳ میلیارد تومان برای استان همدان اختصاص خواهد داد، اظهار کرد: این فرد نمونه بارز انسان جهادی است.
مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان با اشاره به اینکه اولویت بعدی آب کشاورزی و بهره‌وری بهینه از آن است و اولویت بعدی مسکن محرومین خواهد بود، گفت: در حال حاضر ۲۰۰ هزار خانوار محروم فاقد مسکن تحت پوشش کمیته امداد در کشور شناسایی شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه بسیج سازندگی مجری احداث منازل برای ۵۰ هزار خانوار شده است و نهادهایی مانند ستاد اجرای فرمان امام (ره) و بنیاد مسکن در این حوزه کمک خواهند کرد، افزود: در استان همدان ۳۵۸ خانوار محروم فاقد مسکن زیر پوشش کمیته امداد شناسایی شده که برای آنها تا سال آینده کار انجام می‌شود.
قره‌باغی با اشاره به اینکه وضعیت استان در مقایسه با میانگین کشوری بهتر است، گفت: اصلاح جاده روستایی از اولویت سوم ما و اولویت چهارم تأمین اقتضائاتی مانند ساخت پایگاه سلامت و مرکز اجتماعی و فرهنگی خواهد بود.