فوت ۴۱ کودک و زن در هوتگ‌های چابهار

بخشدار پلان از توابع شهرستان اقیانوسی و ساحلی چابهار گفت: ۴۱ نفر از کودکان و نوجوانان زن و مرد روستاهای مختلف چابهار و دشتیاری در ۱۱ سال اخیر حین بازی، تهیه آب و یا گذراندن اوقات فراغت در هوتگ‌ها(گودال کنده شده برای جمع آوری آب باران جهت استفاده آب شرب، کشاورزی و احشام) غرق شده […]

بخشدار پلان از توابع شهرستان اقیانوسی و ساحلی چابهار گفت: ۴۱ نفر از کودکان و نوجوانان زن و مرد روستاهای مختلف چابهار و دشتیاری در ۱۱ سال اخیر حین بازی، تهیه آب و یا گذراندن اوقات فراغت در هوتگ‌ها(گودال کنده شده برای جمع آوری آب باران جهت استفاده آب شرب، کشاورزی و احشام) غرق شده و جان باخته‌اند.
مهرداد آرام در گفت وگو با ایسنا اظهار داشت: در آخرین حادثه ۳ نفر غرق شده اند که ۲ دانش آموز و یک معلم بودند.
وی در تشریح این حادثه ادامه داد: درگذشت کودکان ۲ نفر دختر و یک پسر و یک معلم فوت شدند که معلم برای نجات کودکان به هوتگ رفتند که متاسفانه غرق شده و قبل از رسیدن به بیمارستان فوت کردند.
وی با اشاره به اینکه هوتگ ها در همجوار خانه های روستایی ساخته شده و آب جمع آوری شده آنها برای کشاورزی، استفاده احشام و شرب مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: هر هوتگ تا ۱۰ هزار مترمکعب آب می تواند ذخیره و تا یک سال بدون اینکه بارانی ببارد دوام داشته و مورد استفاده قرار می گیرد.
بخشدار پلان خواستار تخصیص اعتبار لازم برای ساماندهی و لایروبی اصولی هوتگ شد.

امام جمعه بخش پلان در جمع مردم و در تشیع جنازه کودکان و معلم جان باخته در هوتگ خاطرنشان کرد: این حادثه هولناک و غم انگیز را ابتدا به خانواده و سپس به همه مردم به ویژه فرهنگیان و دانش آموزان بخش پلان و شهرستان چابهار تسلیت گفت و افزود: امیدواریم با اقدامات حصارکشی و ساماندهی هوتگ ها دیگر شاهد جان باختن کودکان و زنان نباشیم.
مولوی یارمحمد پناد افزود: اینکه یک معلم با فداکاری و با هدف نجات جان کودکان به هوتگ رفته جای تقدیر و تشکر است.
وی بیان کرد: بارها کودکان حین بازی و یا برداشت آب و یا شستشوی ظروف و لباس به هوتگ افتاده و جان باخته اند که اینگونه مرگ غم انگیز و چندین نفر در یک جا مایه تاسف است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزادری چابهار نیز اظهار داشت: هوتِگ یا هوتَک نام گودال مصنوعی و یا طبیعی نسبتاً بزرگی است که آب حاصل از بارندگی‌ها در آن هدایت و جمع آوری شده و در طول سال به مصارف کشاورزی و آشامیدنی انسان و حیوانات اهلی و وحشی می‌رسد.
غلامرضا راهداری افزود: این گودال در زبان بلوچی به هوتِگ یا هوتک مشهور است و این سامانه سنتی برای مهار، کنترل و بهره برداری از سیلاب و به عنوان یکی از راه‌های متداول تامین آب محسوب می‌شود.
وی گفت: ساخت هوتِگ در منطقه دشتیاری از زمان‌های بسیار قدیم آغاز شده و گودال‌های حفر شده با اشکال هندسی دایره، مستطیل، مربع و به عمق بیش از پنج، ۱۰، ۲۰ و حتی بیشتر است که در زمینی با بافت ریزدانه (رسی و سیلتی) توسط بومیان منطقه چابهار و دشتیاری ساخته شده و اطراف آن دیواره خاکی با ارتفاع حدود یک تا ۲ متر ایجاد می‌شود.
وی بیان کرد: هوتگ های موجود و ساخته شده در طول سالهای گذشته در روستاهای شهرستان چابهار برای لایروبی، رسوب برداری حصارکشی، بهسازی و مرمت نیازمند تخصیص اعتبار هستند تا بتوان پس از آبگیری از ۶ ماه حتی تا یکسال برای کشاورزی و مصارف شستشو از آنها استفاده کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزادری چابهار با اشاره به اینکه هوتگ ها عمر مفید بسیار بالایی دارند و با هزینه پایین ساخته می‌شوند و حمایت دستگاه‌های اجرایی به لحاظ تهیه ماشین آلات، طراحی و مطالعه، مکان سنجی، تخصیص اعتبار مورد نیاز تاثیر ارزنده‌ای بر حفظ، احیاء و ترویج این روش سنتی و بهره برداری از سیلاب خواهد داشت، خاطرنشان کرد: در واقع هر هوتگ را می توان طرحی از طرحهای آبخیزداری عنوان کرد که قابلیت و نقش مهمی در جمع آوری آب دارند و از آن به عنوان یکی از راه‌های مواجهه با کمبود و محدودیت منابع آب و در نتیجه توسعه روستایی منطقه یاد می‌شود.
راهداری تصریح کرد: در ۲۰ سال اخیر و تداوم خشکسالی‌ها و رها نشدن آب از سد زیردان بیشتر هوتگ های پایین دست بر اثر توفان‌های گرد و خاک رسوب گرفته و نیازمند لایروبی فوری برای آبگیری مجدد هستند و هم اینک که بر اثر بارندگی پرآب شدند نیاز به توجه بیشتر و لایروبی دارند.
وی با بیان اینکه بومیان این منطقه قدمت هوتگ را به بیش از چند هزار سال قبل از اسلام می‌دانند که همچنان تا به امروز آب آشامیدنی و کشاورزی مردم منطقه را تامین می‌کند، افزود: هوتگ در واقع یکی از بهترین منبع امید برای کارهای کشاورزی، تامین آب احشام و پرندگان و چرندگان و رفع تشنگی موجودات زنده در بیش از ۴۰۰ روستای سواحل مکران در محدوده شهرستانهای چابهار ، دشتیاری و تلنگ قصرقند هستند.