قرآن کتاب هدایت است/ تاکید بر مهربانی و احسان به پدر و مادر

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، حجت الاسلام سید احمد رضا شاهرخی شامگاه دوشنبه در جلسه تفسیر قرآن در سخنانی با تاکید بر اینکه قرآن هدایت می‌کند و آنچه که موجب می‌شود انسان از این هدایت برخوردار نشود، بحث ظلم است اظهار داشت: ظلم یکی از عواملی است که توفیق هدایت از انسان گرفته می‌شود. وی […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، حجت الاسلام سید احمد رضا شاهرخی شامگاه دوشنبه در جلسه تفسیر قرآن در سخنانی با تاکید بر اینکه قرآن هدایت می‌کند و آنچه که موجب می‌شود انسان از این هدایت برخوردار نشود، بحث ظلم است اظهار داشت: ظلم یکی از عواملی است که توفیق هدایت از انسان گرفته می‌شود.
وی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین ظلم، شرک نسبت به خداوند است و این، ظلم عظیم است عنوان کرد: در آیه ۱۲ سوره «لقمان»، «وَلَقَدْ آتَیْنَا لُقْمَانَ الْحِکْمَهَ أَنِ اشْکُرْ لِلَّهِ ۚ وَمَنْ یَشْکُرْ فَإِنَّمَا یَشْکُرُ لِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ کَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ حَمِیدٌ»، تاکید شده که شکر خدا را به جای آورید و سپاسگزار خدا باشیم، هر کس که شکر خدا را به جا آورد، این سپاسگزاری به نفع خودش می‌شود چرا که سپاسگزاری به درگاه خداوند باعث می‌شود که نعمت‌های الهی مستمر باشند، خداوند نیازی به این شکرگزاری شما ندارد، اما این شکر و سپاسگزاری باعث می‌شود که نعمت‌های خدا استمرار پیدا کند و ثواب اخروی شکرگزاری به درگاه خدا به دنبالش بیاید، شکر هم آثار دنیوی و هم آثار اخروی دارد، ناسپاسی هم آثار دنیوی و هم آثار اخروی دارد.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان بیان داشت: خداوندی که بی نیاز است و خالق آسمان‌ها و زمین است، احتیاجی به شکر ما ندارد، نه با شکر ما، چیزی به خدا می‌دهیم و نه با شکر ما منزلت خدا از آنی که هست بالاتر می‌رود، خدا بی نیاز است.
حجت الاسلام شاهرخی با تاکید بر اینکه عبادت و بندگی مسیری است تا خداوند ما را به مقصد، رشد، کمال و برخورداری از نعمت‌های جاویدان و ابدی برساند، گفت: «لقمان» به فرزندش در این سوره تاکید می‌کند که ای فرزندم به خدا شرک نورز، زیرا شرک، ظلم عظیم است، خداوندی که خالق آسمان‌ها و زمین است، همه ما مملوک و او مالک است، شرک ورزیدن و کفر ورزیدن یک ظلم بزرگ است.
وی در ادامه با اشاره دو آیه ۱۴ و ۱۵ سوره «لقمان» بیان داشت: در این آیات توصیه و سفارش به انسان در مورد احترام به پدر و مادرش شده است، در حق پدر و مادر کوتاهی نکنید، شکر پدر و مادر فراموش نشود.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان اینکه در روایات متعدد نیز بر این امر تاکید شده است، ادامه داد: نگاه از روی مهربانی به والدین ثواب حج را دارد، رضایت پدر و مادر، رضایت خداوند است، احسان به پدر و مادر عمر را طولانی می‌کند، نباید با صدای بلند والدین را صدا کرد، نباید جلوتر از آنها راه رفت.

منبع : مهر نیوز