قصه پرغصه ساماندهی «قره‌سو»

سردبیر پرس – گروه استان‌ها-مهسا حشمتی: رودخانه قره‌سو از سراب روانسر واقع در ۵۰ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه سرچشمه می‌گیرد و با جهت شمال غربی به جنوب شرقی جریان پیدا می‌کند، در ۱۵ کیلومتری کرمانشاه رودخانه رازآور و شاخه‌های فرعی آن به قره‌سو می‌ریزد سپس در سطح دشت جریان یافته و در نزدیکی روستای قزانچی […]

سردبیر پرس – گروه استان‌ها-مهسا حشمتی: رودخانه قره‌سو از سراب روانسر واقع در ۵۰ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه سرچشمه می‌گیرد و با جهت شمال غربی به جنوب شرقی جریان پیدا می‌کند، در ۱۵ کیلومتری کرمانشاه رودخانه رازآور و شاخه‌های فرعی آن به قره‌سو می‌ریزد سپس در سطح دشت جریان یافته و در نزدیکی روستای قزانچی رودخانهٔ مِرِگ نیز به آن متصل می‌شود و قره‌سو با یک شیب آرام از داخل شهر کرمانشاه عبور کرده و در این محدوده ۲ رودخانه چم‌بشیر و آبشوران نیز داخل آن می‌ریزند.
آنچه که این رودخانه را آلوده کرده و باعث ایجاد مشکلاتی در شهر کرمانشاه شده فاضلاب روستاهای حاشیه این رودخانه است که بدون تصفیه وارد قره‌سو می‌شود و پسماند برخی از روستاها نیز توسط افراد متخلف به آن ریخته می‌شود و داخل شهر نیز افراد سودجو با کامیون‌، پسماندها و نخاله‌های ساختمانی خود را در آن تخلیه می‌کنند و رهاسازی فاضلاب شهر کرمانشاه در رودخانه قره‌سو نیز باعث ایجاد آلودگی آن شده که قره‌سو را تبدیل به جریان فاضلابی کرده و در برخی از بازه‌ها در رودخانه اکسیژن صفر است.
اعتراض شهروندان کرمانشاهی به وضعیت نامطلوب قره‌سو
شهروند کرمانشاهی در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس اظهار کرد: عبور رودخانه آلوده قره‌سو از وسط شهر کرمانشاه علاوه بر ایجاد فضای نازیبا و آلوده، بهداشت عابرین و ساکنان محله‌های اطراف آن را نیز به خطر می‌اندازد و بوی نامطبوع آن موجب آزار همگان شده است و برای کلان‌شهر کرمانشاه وجود این منظره شایسته نیست.
وی افزود: از آن جایی که رودخانه قره‌سو در شهر کرمانشاه از مسیرهای پرتردد می‌گذرد چهره شهر را زشت کرده و حتی برای مسافرانی که به کرمانشاه سفر می‌کنند خاطره ناخوشایندی به جای می‌گذارد این در حالی است که این رودخانه می‌توانست یکی از مناظر زیبای شهری باشد که در راستای جذب گردشگر مورد استفاده قرار گیرد اما این وضعیت سالیان زیادی است که به این گونه درآمده و یکی از معضل‌های استان کرمانشاه شده است.

شهروند کرمانشاهی تصریح کرد: یکی از معضلاتی که هم اکنون رودخانه قره سو با آن رو به رو است وارد شدن فاضلاب و زباله و نخاله‌هایی است که وارد شده و بوی نامطبوع آن نیز مردم را آزار می‌دهد.
تا پایان سال ۱۳۹۸ معضل ورود فاضلاب به قره‌سو رفع می‌شود
مهرداد سالاری معاون عمرانی وقت استانداری کرمانشاه در نشست خبری که در اسفند سال ۱۳۹۷ برگزار شد با اشاره به لزوم ساماندهی رودخانه قره‌سو به عنوان یکی از پتانسیل‌های گردشگری شهر کرمانشاه، گفت: یکی از معضلات این رودخانه فاضلابی است که داخل آن می‌ریزد و در همین راستا برای ساماندهی این وضعیت ۶۰ میلیارد تومان اعتبار در اختیار آب و فاضلاب استان قرار داده شده است.
وی افزود: قرار است با این اعتبار در ۹۰ نقطه در مسیر رودخانه که فاضلاب وارد آن می‌شود یک شبکه موازی احداث شود که فاضلاب تمامی این نقاط از طریق این خط انتقال جمع‌آوری و به تصفیه‌خانه برده شود.
معاون عمرانی وقت استانداری تصریح کرد: قرار است تا پایان سال آینده این اقدامات انجام شده و معضل اصلی قره‌سو که بحث فاضلاب است رفع شود و اگر این کار صورت نگیرد عملاً صرف هر هزینه برای ساماندهی این رودخانه دفن پول و سرمایه است.
ساماندهی قره سو نیازمند عزم تمام مسئولان است
احد جلیلیان در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس اظهار کرد: رهاسازی فاضلاب شهر کرمانشاه در رودخانه قره‌سو باعث ایجاد آلودگی آن شده و شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه و آب منطقه‌ای به عنوان متولی این امر باید اعتباراتی برای پاک‌سازی رودخانه تخصیص داده و سازمان محیط زیست نیز ناظر این قضیه است.

وی افزود: در سال‌های اخیر به دلیل کاهش بارندگی دبی رودخانه قره‌سو کاهش پیدا کرده و در نتیجه آلودگی بالایی ایجاد شده و نخاله‌های ساختمانی و زباله‌ها نیز بر اساس قانون مدیریت پسماند باید توسط شهرداری در شهر جمع‌آوری شود.
مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به پسماندهای تلنبار شده کنار رودخانه قره‌سو، تصریح کرد: بارها با مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمانشاه و شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه صحبت شده اما به دلیل عدم تأمین اعتبارات اقدامی انجام نشده و رودخانه قره‌سو نیز از داخل شهر گذشته و آلودگی آن باعث آزار مردم می‌شود و بوی تعفن رودخانه نیز بهداشت مردم منطقه را تهدید می‌کند.
جلیلیان بیان کرد: اوضاع نابسامان رودخانه قره‌سو زیبنده کلانشهر کرمانشاه نیست و اولویت اول محیط زیست کرمانشاه پیگیری رفع مشکل آن بوده و به عنوان مطالبه مردم نیز از استاندار کرمانشاه تقاضای ساماندهی رودخانه قره‌سو را داشته که فضای سبز و رودخانه پاکی را در شهر کرمانشاه شاهد باشیم.
ورود فاضلاب شهری و روستایی به قره سو باید پیگیری شود
احمد وحیدی وزیر کشور در سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه با اشاره به اوضاع نامناسب رودخانه قره‌سو اظهار کرد: از رودخانه قره‌سو بازدید به عمل آمد که در بخشی از آن فاضلاب منطقه مرادآباد یکی از مناطق محروم شهر کرمانشاه به همراه پسماندهای منطقه وارد آن می‌شود و در قسمتی از رودخانه از آب آلوده قره‌سو برای آبیاری زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شود که از لحاظ بهداشتی خطرآفرین است و باید هرچه سریع‌تر با پیگیری اداره آب و فاضلاب این مسئله پیگیری و رفع شود.
منتظر ابلاغ اعتبار برای حل مشکل قره‌سو هستیم
رضا داوودی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس در خصوص مشکلات رودخانه قره‌سو، اظهار کرد: فاضلاب‌هایی که وارد رودخانه قره‌سو می‌شوند بخشی از آن‌ها تصفیه شده و بخشی دیگر بدون آنکه تصفیه شوند به رودخانه می‌ریزند و برنامه‌ریزی شده که در چند بخش این پروژه به سامان برسد و یک مورد بحث تأمین اعتبارات است که در سفر رئیس جمهور به کرمانشاه اعتباری برای فاضلاب کرمانشاه در نظر گرفته شده است که در حال حاضر منتظر ابلاغ اعتبار هستیم.
وی افزود: اولویت اول ساماندهی مسائل رودخانه قره‌سو بابت فاضلابی است که وارد رودخانه قره‌سو می‌شود و اولویت کاری اجرای تصفیه‌خانه شماره ۲ در کرمانشاه است که پیشرفت ابتدایی دارد و پس از این‌که اعتبار تخصیص یافت ظرف یک الی ۲ سال آینده اجرا می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه تصریح کرد: اولویت بعدی جمع‌آوری فاضلاب خصوصاً در محیط شهری از داخل رودخانه قره‌سو و آبشوران و انتقال به تصفیه‌خانه فاضلاب کرمانشاه در گرو تکمیل سامانه تصفیه‌خانه است که در شهر کرمانشاه فاضلابی وجود نداشته باشد و بسترسازی‌هایی که شهرداری و بقیه دستگاه‌های اجرایی در اطراف بال‌های چپ و راست این رودخانه انجام داده‌اند برای استفاده مردم از مزایای این رودخانه است، با توجه به اینکه در فصل گرم تابستان قرار داریم میزان دبی منابع آب کم شده و فاضلاب بیشتر نمایان می‌شود و یکی از دلایل استشمام بوی نامطبوع این موضوع است.
داوودی خاطرنشان کرد: برای ساماندهی فاضلاب کرمانشاه به ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار احتیاج است که بخشی از آن صرف تصفیه‌خانه، ایستگاه پمپاژ، ساماندهی خطوط انتقال و شبکه فاضلاب در داخل شهر کرمانشاه می‌شود.
پیش‌تر سردبیر پرس انتقال‌دهنده درخواست مردم کرمانشاه در خصوص ساماندهی رودخانه قره‌سو بود و پیگیری‌های زیادی نیز در راستای لایروبی و رسیدگی به آن انجام شد، امید است تخصیص اعتبار سفر رئیس جمهور گام مثبتی برای اصلاح وضعیت کنونی رودخانه قره‌سو باشد و این پروژه تسریع یابد.

منبع : مهر نیوز