لزوم توسعه زنجیره ارزش افزوده محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، محمد مهدی شهریاری ظهر یکشنبه در مراسم کلنگ زنی ساخت بزرگترین واحد ذخیره سازی، نگهداری مواد غذایی و بسته بندی انواع میوه در شمال غرب کشور در ارومیه با بیان این مطلب اظهارکرد: نزدیک ۴۰ درصد اشتغال این استان در بخش کشاورزی است و متأسفانه محصولات بخش کشاورزی استان به […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، محمد مهدی شهریاری ظهر یکشنبه در مراسم کلنگ زنی ساخت بزرگترین واحد ذخیره سازی، نگهداری مواد غذایی و بسته بندی انواع میوه در شمال غرب کشور در ارومیه با بیان این مطلب اظهارکرد: نزدیک ۴۰ درصد اشتغال این استان در بخش کشاورزی است و متأسفانه محصولات بخش کشاورزی استان به قیمت ناچیزی در بازارهای داخلی و خارجی به دلیل عدم بسته بندی متناسب عرضه و به فروش می‌رسد که امیدواریم با راه اندازی این طرح، برند صادرات محصولات کشاورزی استان ارتقا یابد.
استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه نبود واحد بسته بندی مناسب با قابلیت‌های جهانی یکی از خلاءهای چرخه تولید محصولات کشاورزی در استان است، افزود: با نگاه ویژه دولت و پیگیری‌های وزیر جهاد کشاورزی و سیاستگذاری استان برای رفع مشکل سورتینگ و بسته بندی از ظرفیت سرمایه گذار خارجی برای این موضوع مهم استفاده شد.
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه این واحد ظرفیت ذخیره سازی و نگهداری ۴۳ هزار تن مواد غذایی در سال را دارد افزود: این واحد مجهز به سردخانه ۱۱ هزار تنی است که ۶ هزار و ۶۰۰ تن آن به صورت کنترل اتمسفری است.
شهریاری اشتغالزایی بیش از ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم، سهولت در دسترسی به مراکز تخصصی تجارت محصولات کشاورزی و حذف واسطه‌ها، ایجاد ارزش افزوده، کاهش ضایعات محصولات، ساماندهی مکانیزه و کاهش بهای تمام شده را از مهمترین نتایج عملیاتی شدن اجرای این طرح برشمرد.
وی توجه به سرمایه گذاری خارجی را از اقدامات شاخص مدیریت استان در سه سال اخیر برشمرد و گفت: با وجود مشکلات تحریمی، اتفاقات خوبی در جذب سرمایه گذاری خارجی در استان رقم زده شده است.
استاندار آذربایجان غربی سرمایه گذاری هشت میلیون و ۴۰۰ هزار یورویی این واحد را فرصتی مناسب برای افزایش بهره وری و توسعه پایدار کشاورزی استان دانست که این میزان سرمایه گذاری با عملیاتی شدن فاز سوم اجرای طرح تا ۵۰ میلیون دلار افزایش می‌یابد.
شهریاری با اشاره به اینکه نبود واحد بسته بندی با قابلیت‌های جهانی یکی از خلاءهای چرخه تولید محصولات کشاورزی در استان بود گفت: با نگاه ویژه دولت و سیاستگذاری استان برای رفع مشکل سورتینگ و بسته بندی از ظرفیت سرمایه گذار خارجی برای این مهم استفاده شد.

منبع : مهر نیوز