ماهیت طرح معامله قرن نابودی فلسطین است

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، حمیدرضا دهقانی پوده مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقا وزارت امور خارجه بعدازظهر امروز (یکشنبه) در نشست جهان اسلام و معامله قرن که در شورای راهبردی سیاست خارجی برگزار شد، اظهار داشت: در داخل آمریکا و رژیم صهیونیستی، ترامپ و نتانیاهو به دنبال بهره برداری آنی و فوری از طرح معامله […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، حمیدرضا دهقانی پوده مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقا وزارت امور خارجه بعدازظهر امروز (یکشنبه) در نشست جهان اسلام و معامله قرن که در شورای راهبردی سیاست خارجی برگزار شد، اظهار داشت: در داخل آمریکا و رژیم صهیونیستی، ترامپ و نتانیاهو به دنبال بهره برداری آنی و فوری از طرح معامله قرن هستند.

وی ادامه داد: آمریکا ترامپ با استیضاح مواجه بود و رژیم صهیونیستی نتانیاهو با پرونده فساد مواجه بود و این طرح می‌توانست این پرونده‌ها را به حاشیه ببرد.

این دیپلمات کشورمان گفت: در میان مدت هر دوی این نفرات به دنبال بهره برداری از این طرح در انتخابات بودند. هم شخص نتانیاهو برای انتخابات اسرائیل و ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری به دنبال تبلیغ بودند.

دهقانی پوده افزود: اقدامات ترامپ یک جهان‌بینی از شخص وی و افرادی که پشت ترامپ قرار گرفته اند را به ما می‌دهد به این ترتیب که تمامی دستاوردهایی که بشر در دو سده اخیر به دست آورده را تعریف جدیدی کرده اند.

وی عنوان کرد: مثلاً بحث تعیین سرنوشت یکی از موضوعات است که در طرح اخیر این موضوع برای فلسطینیان نادیده گرفته شده است.

مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه اضافه کرد: بر اساس حقوق بین الملل، تمامی توافق‌ها و قطع نامه‌ها استفاده از زور برای غصب سرزمین غیر قانونی است و این طرح این موضوع را نادیده گرفته است و اشغالگری را مشروع دانسته است.

دهقانی بیان کرد: تمامی قطع نامه‌های شورای امنیت در طرح معامله قرن نادیده گرفته شده است. قطع نامه‌های محکوم کردن اشغالگری، بحث قدس و شهرک سازی در طرح معامله قرن نادیده گرفته شده است.

وی تصریح کرد: اصل برابری دولت‌ها از اصل‌های مهم حقوق بین الملل است که در این طرح نادیده گرفته شده و حقوق فلسطین لطمه خورده است. موضوعی دیگر در مورد خود طرح است. این طرح در مورد سرزمین، جمعیت، دولت و شهرک‌ها بحث می‌کند. در بعد سرزمین، فلسطین اشغالی در موضوع از رودخانه به دریا حدود ۲۷ هزار کیلومتر بوده که تا سال ۱۹۶۷، ۷۸ درصد به اشغال در می‌آید و از آن زمان تا توافق اسلو، ۲۲ درصد دیگر نیز اشغال می‌شود. بعد از توافق اسلو نیز به سه قسمت تقسیم می‌شود و حدود ۳۰ درصد کرانه باختری را در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد.

دهقانی پوده افزود: در مورد جمعیت، این طرح می‌گوید که فلسطین باید دولت یهودی را بپذیرد و موضوع آوارگان را قبول ندارد. آنها سه راهکار در این زمینه دارند. نخست کسانی که در هر سرزمینی حضور دارند، همانجا بمانند. دوم اینکه بعد از چهار سال که دولت تشکیل شد، برخی بر اساس پتانسیل‌های موجود به سرزمین فلسطینی بازگردند.

وی اظهار داشت: سومین موضوع بحث این است که کشورهای مسلمان هر ساله پنج هزار نفر فلسطینی را بپذیرند.

مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه اضافه کرد: بر اساس این طرح شهرک‌های صهیونیستی باقی می‌مانند. بر اساس معامله قرن فلسطین و اسرائیل چهار سال گفتگو می‌کنند و داور نیز آمریکا و خود رژیم صهیونسیتی است.

دهقانی بیان کرد: شرط مذاکرات پذیرش دولت یهودی، خلع سلاح مقاومت و پذیرش دولت فلسطین بدون ارتش و نیروی نظامی که امنیت آن را رژیم صهیونیستی تأمین می‌کند، است.

وی تصریح کرد: بر اساس معامله قرن مرزهای فلسطین مشخص نشده و معابر، جاده‌ها و پل هوایی وجود دارند تا فلسطینیان از طریق آن از جایی به جای دیگر تردد کنند که حاکمیت آن نیز در اختیار رژیم صهیونیستی است.

مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه گفت: ماهیت طرح معامله قرن نابودی فلسطین است. آنها هدفشان ارتباط گیری فلسطینیان با خارج نیست و هدف نهایی شأن انتقال همیشگی فلسطینیان به اردن است.

دهقانی پوده افزود: تقریباً تعداد فلسطینی‌ها ۱۰۰ هزار نفر بیشتر از صهیونیست‌ها است. این موضوع با ماهیت دولت یهود متغایر است. راه افراطی مقابله با این موضوع این است که باید فلسطینیان اخراج شوند.
وی اظهار داشت: طرح نسبتاً افراطی است که نرخ رشد فلسطینیان رو به گونه‌ای تنظیم کنند که از نرخ رشد صهیونیست‌ها کم باشد.

مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه اضافه کرد: معنی طرح معامله قرن این است که باید ماهیت یهودی دولت پذیرفته شود و ساختارها همه یهودی باشد.

دهقانی بیان کرد: دنیا و غرب با یهودی‌ها مشکلی داشت. یهودی هوای که در اروپا بودند، ادغام در جامعه نمی‌شدند و این موضوع مشکلی مربوط به قرن‌ها بوده است. بحث دیگر در موضوع یهودیان موضوعی برون دینی بود و نتیجه آن این بود که یهودیان تحت عنوان سرزمین موعود به جایی بفرستند تا در آنجا باشند.

وی تصریح کرد: زمانی که همه عالم به مادرید رفته بودند، همزمان ما کنفرانس فلسطین را برگزار کردیم. کنفرانس مادرید با آن همه زرق و برق به جایی نرسید. در حالی بود که در کنفرانسی که ما برگزار کردیم همه آمده بودند، همه آنانی که انتفاضه تیرکمان داشتند.

مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه گفت: هیچ کس در دنیا طرفدار این طرح نیست. در خود فلسطین که در هیچ موضوعی اتفاق نظر ندارند، در مخالفت با طرح معامله قرن متفق القول هستند.

دهقانی پوده افزود: آنها تلاش می‌کنند دست به عادی سازی روابط اعراب و صهیونیست‌ها بزنند که باید مراقب بود که کسی از این پل نگذرد.

وی اظهار داشت: طرح رهبری به واقع راهگشا بوده است و فلسطینیان باید مقاومت کنند و این موضوع راهگشا است و ایران از آنها حمایت می‌کند.

مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه اضافه کرد: ملتی که ۷۰ سال مقاومت کردن با یک طرح از بین نخواهد رفت. اگر ترامپ مجدداً انتخاب نشود، فلسطینیان کافی است تنها یکسال مقاومت کنند. اگر ترامپ مجدداً انتخاب شود، چهار سال مضاعف را مقاومت کنند تا دوره وی تمام شود.

مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه اضافه کرد: همه طرح‌ها به‌طبع خود تأثیراتی را دارد و طرح معامله قرن نیز دستاوردهای قبلی را به عقب می‌راند.

دهقانی بیان کرد: روزی معمر قذافی به کشورهای عربی گفت که شما که در سال ۲۰۰۲ طرح امیر عبدالله را پذیرفته است و مرزهای ۱۹۶۷ را قبول دارید، چرا اصلاً مبارزه کرده و با رژیم صهیونیستی مخالفت کرده اید. از همین رو تنها ایران نیست که طرح صلح عربی را قبول نداشته ایم و دیگرانی هم مخالف بوده اند.

وی تصریح کرد: اگر برخی کشورهای عربی طرح ترامپ را بپذیرند، به اشغالگری رسمیت داده اند و حتی ۲۲ درصد سال ۱۹۶۷ نیز وجود نخواهد داشت. مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه گفت: ما از حرف خودمان عقب نخواهیم رفت. ما معتقدیم هر کسی که در فلسطین که حتی با مقاومت همراه نبود ولی امروز متوجه شده را باید حمایت کنیم تا این طرح به نتیجه نرسد.

دهقانی پوده افزود: رهبران عربی در عدم موفقیت فلسطینیان مقصر هستند.

وی اظهار داشت: اگر موضوع فلسطین و قدس نقطه مشترک ما با اعراب، کشورهای مسلمان و آزادی خواهان هست و باید از آنها برای رسیدن به هدف نهایی استفاده کرد.

مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه اضافه کرد: اگر می‌خواهیم انتفاضه‌ای رخ دهد، باید دو بال فلسطین را در کنار هم قرار دهیم. تنها راه حل همراهی و مقاومت مردم و رهبری فلسطینی است.

دهقانی بیان کرد: آنها سال هاست علیه فلسطین توطئه کردند ولی نتوانستید فلسطینیان را ببلعند. اگر فلسطینیان مقاومت کنند، این طرح محقق نخواهد شد.

فرجی راد: طرح معامله قرن مجدداً فلسطین را در صدر اخبار منطقه قرار داد

همچنین عبدالرضا فرجی راد کارشناس مسائل بین الملل بعدازظهر امروز (یکشنبه) در نشست جهان اسلام و معامله قرن که در شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد، اظهار داشت: معامله قرن مجدداً بحث فلسطین را در صدر اخبار قرار داده است و این در حالی است که پیش از این تا حدودی کم رنگ شده بود.

وی گفت: طرح معامله قرن مجدداً فلسطین را در صدر اخبار منطقه قرار داد و این در حالی بود که موضوع فلسطین کمرنگ یا فراموش شده بود.

وی ادامه داد: به نظر من، جهان اسلام عکس‌العمل خوبی به طرح معامله قرن داشت به غیر از آنهایی که وابستگی شدیدی به سعودی‌ها داشتند. مالزی، ایران، ترکیه و حتی جوسپ بورل واکنش‌های خوبی نشان دادند. در داخل آمریکا هم دموکرات‌ها با نظر کاخ سفید زیاد موفق نبودند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه معامله قرن یک طرح کاخ سفیدی است نه آمریکایی، اظهار داشت: خروج آمریکا از برجام، نفتا، معاهده پاریس و… طرح کاخ سفیدی است. من فکر می‌کنم دیدگاه اتحادیه اروپا با دموکرات‌ها بسیار نزدیک است و نتایج انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا می‌تواند این طرح را سست کند.

فرجی‌راد کشورهای عربی خلیج فارس مشوق طرح معامله قرن بودند، تصریح کرد: هدف عربستان، امارات و بحرین آن است که معامله قرن بتواند مسئله فلسطین را به نحوی حل کند تا دیگر جبهه مقاومتی دیگر در سطح زمین باقی نماند. آنها معتقدند جبهه مقاومت عامل نفوذ ایران شده است و اگر جبهه مقاومت از بین برود، دیگر ایران بهانه‌ای برای حضور در منطقه ندارد.

وی با بیان اینکه هم در درون آمریکا و هم در درون اسرائیل اختلاف نظرهایی وجود دارد، خاطرنشان کرد: قرار است اولمرت نخست‌وزیر اسبق اسرائیل با محمود عباس در سازمان ملل دیدار کرده و این طرح را رد کند.

این دیپلمات پیشین با بیان اینکه جبهه‌ای که توسط مالزی، ترکیه، محمود عباس و… آغاز شده است را باید تقویت کنیم، ابراز داشت: باید کمک کنیم فتح و حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی وحدت‌شان را در برابر معامله قرن حفظ کنند. من تماس تلفنی ظریف با محمود عباس را بسیار درست می‌دانم.

فرجی‌راد با اشاره به رویکرد روسیه نسبت به معامله قرن بیان کرد: روس‌ها در مورد فلسطین همواره حامی قطعنامه‌های سازمان ملل بودند اما در این باره سکوت کردند. من فکر می‌کنم این رویکرد روسیه به خاطر شخص ترامپ است. روس‌ها هر گاه مسئله‌ای به ترامپ ضربه می‌زند کوتاه می‌آیند اما اگر به آمریکا ضربه بزند، کوتاه نخواهند آمد. آنها به دنبال انتخاب مجدد ترامپ هستند.

وی افزود: نقش ژئوپولتیکی روسیه روز به روز در حال افزایش است و به همین خاطر، اگر آنها بخواهند با فلسطین همچنان بازی کنند، این به سود اسرائیل است.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه معامله قرن می‌تواند پاشنه آشیل ترامپ هم باشد، یادآور شد: معامله قرن را اگر بخواهند اجرایی و عملیاتی کند، می‌تواند موجب انتفاضه جدید شود و مخالفان ترامپ و اتحادیه اروپا آن را به بهانه‌ای برای کوبیدن ترامپ تبدیل کنند و بگویند عامل این آشوب ترامپ و طرحش بوده است.