مجلس بر واکسن‌های تولیدی و وارداتی «کرونا» نظارت می‌کند

به گزارش سردبیر پرس، سیدمحمد پاک‌مهر نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ، در برنامه تلویزیونی «به وقت ایران» با بیان اینکه جامعه بشریت درگیر یک بیماری ناشناخته شده است، گفت: این بیماری تهدید جدی برای سلامت بشریت است و متاسفانه هنوز هیچ منبع علمی و مرکز بهداشتی و درمانی در هیچ […]

به گزارش سردبیر پرس، سیدمحمد پاک‌مهر نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ، در برنامه تلویزیونی «به وقت ایران» با بیان اینکه جامعه بشریت درگیر یک بیماری ناشناخته شده است، گفت: این بیماری تهدید جدی برای سلامت بشریت است و متاسفانه هنوز هیچ منبع علمی و مرکز بهداشتی و درمانی در هیچ جای دنیا نتوانسته است ادعا کند که دارویی را برای ریشه‌کن کردن کرونا تولید کرده است و جامعه بهداشت جهانی هنوز درمان قاطعی ارایه نداده است.

وی افزود: این روزها با پروتکل‌های بهداشتی توانستیم بیماری را کنترل اما نتوانستیم آن را مهار کنیم. با ایجاد پیک‌های مختلف سرایت و مرگ و میر بالاتر رفته است اما واقعیت این است که کرونا هم خسارت‌های جانی و هم خسارت‌های مالی و اقتصادی فراوان دارد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: ایمن‌سازی با واکسن در حال حاضر در راس برنامه کشورهاست و در کشور ما نیز چون محدودیت‌ها دائمی نمی‌تواند باشد و پیک‌های متعددی را تجربه می‌کنیم، تنها راه واکسیناسیون است.

پاک‌مهر با اشاره به اینکه تحقیقات نشان داده است کرونا واکسن پذیر است، گفت: در شرایط ضرورت باید محدودیت‌های سخت‌گیرانه اجرا و پروتکل‌ها رعایت شود اما واکسیناسیون باید زودتر انجام بگیرد تا بتوانیم این بیماری را مهار کنیم.

نظارت مجلس روی واکسن‌های تولیدی و وارداتی

وی درباره نظارت مجلس روی واکسیناسیون، تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی رسالت خود یعنی نظارت را در همه حوزه‌ها پیگیری می‌کند. ما از نزدیک بر مراحل تولید واکسن در ایران و همچنین واکسن‌هایی هم که وارد کشور می‌شود، نظارت داریم. همچنین مسئولان نیز سند ملی را تهیه کرده‌اند که در آن گروه‌ها به ترتیب اولویت واکسیناسیون نوشته شده‌اند.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: بارها به شخص وزیر بهداشت و معاونان او تاکید کرده‌ایم که تخلفی در تزریق واکسن صورت نگیرد، البته تخلفاتی رخ داد که با برخورد شدید وزیر روبه رو شد چراکه این نوع بی‌عدالتی‌ها مورد پذیرش در جامعه ما نیست.

وزارت بهداشت برنامه منظمی در واکسیناسیون دارد

پاک‌مهر با اشاره به اینکه در دنیا با کمبود واکسن مواجه هستیم، گفت: اگر به ما واکسن بدهند برنامه سریعتر پیش می‌رود و چالش‌ها مرتفع می‌شود. تاکنون از چهار برند ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دُز واکسن وارد شده است و به زودی ۲ میلیون دز واکسن سینوفارم از چین وارد می‌شود.

وی افزود: بهتر است استراتژی ما این باشد که در مرحله اول ۱۲ تا ۱۳ میلیون دز واکسن تهیه کنیم تا افراد فاز یک و ۲ را واکسینه کنیم چراکه بیش از ۵۰ درصد فوتی‌های ما سنین بالای ۷۵ سال و بیش از ۶۶ درصد فوتی‌های ما را بالای ۶۵ سال تشکیل می‌دهند و اگر این افراد را واکسینه کنیم عملا بین ۶۵ تا ۷۰ درصد فوتی‌های ناشی از پیک کرونا را کاهش می‌دهیم.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه ما به توانمندی نیروهای بهداشت و درمان شکی نداریم، گفت: در ایران ۱۹ شرکت متقاضی تولید واکسن هستند که ۱۶ پرونده تشکیل است و ۴ شرکت مجوز تولید گرفته‌اند. امیدوارم هستیم که اواخر خردادماه، ۳ شرکت به تولید انبوه واکسن برسند.

منبع : خبرگزاری مهر