محرومیت زدایی گروه جهادی «شهید غلامی»/ ساخت بیش از ۴۰ ساختمان

سردبیر پرس؛ گروه استان‌ها- مریم شریفی: سیل، زلزله، درمان بیماران، جاده سازی، ساختن خانه محروم، مسجد و مدرسه، آموزش به کودکان و بزرگترها هیچ تفاوتی برای یک جهادگر ندارد، مهم این است که کار بر زمین نماند و مشکلی هرچند کوچک حل شود. جهادگران منتظر دستور سازمانی، کمک دولتی و سرمایه‌های بزرگ نمی‌مانند، سرمایه جهادگر […]

سردبیر پرس؛ گروه استان‌ها- مریم شریفی: سیل، زلزله، درمان بیماران، جاده سازی، ساختن خانه محروم، مسجد و مدرسه، آموزش به کودکان و بزرگترها هیچ تفاوتی برای یک جهادگر ندارد، مهم این است که کار بر زمین نماند و مشکلی هرچند کوچک حل شود.
جهادگران منتظر دستور سازمانی، کمک دولتی و سرمایه‌های بزرگ نمی‌مانند، سرمایه جهادگر ایمان به خدا و نیت خالصانه اوست با هنر خود با بیل و کلنگ و دانشی که در پس سال‌ها تلاش در حوزه و دانشگاه آموخته با هر چه در توان دارد به میدان می‌آید تا فردای روشن‌تر بسازد.
با سید «محمود موسوی» مسئول گروه جهادی شهید مدافع حرم «احمد غلامی» به گفتگو نشستیم تا با فعالیت‌های جهادی این گروه آشنا شویم.

*گروه جهادی «شهید احمد غلامی» در چه سالی و با چه هدفی شکل گرفت؟
گروه جهادی شهید احمد غلامی با هدف کمک، زنان بی سرپرست، ایتام، معلولان و در یک کلام محرومان واقعی جامعه به مدت دو سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است.
*چند نفر در گروه جهادی شهید غلامی فعالیت دارند؟
تعداد ۴۰ نفر به طور تقریبی در گروه جهادی شهید غلامی فعالیت دارند اما افرادی که مهارت خاصی مثل بنایی، برق کشی، لوله کی و غیره دارند به فراخور نیازمندی که وجود دارد به جمع گروه اضافه م شوند و در پیشبرد کارها کمک می‌کنند.
تعداد افراد خیری هم هستند که در شهرهای دیگر مثل تهران و مشهد حضور دارند و زمانی که به کمک مالی نیاز داشته باشیم با کمک‌های نقدی خود ما را حمایت می‌کنند.
به طور مثال یک شرکت آجر در آزادشهر در مدت دو سالی که گروه جهادی ما کار خود را آغاز کرده بیش از ۱۵ کامیون آجر برای ساخت خانه محرومان اهدا کرده است.

*فعالیت گروه‌های جهادی بیشتر در چه زمینه‌ای است؟
گروه‌های جهادی هرجایی که مردم نیاز به کمک داشته باشند وارد می‌شوند ممکن در جایی نیاز به ساخت خانه برای محرومان باشد، در جایی دیگر نیاز باشد برای اقدامات درمانی مثل خرید ویلچر و دارو محرومان حمایت شوند.
در برخی محله‌ها ممکن است مساجد و حسینیه‌ها نیاز به تعمیر و بازسازی داشته باشد که در این صورت جهادگرانی که مهارت لازم را دارند به میدان می‌آیند و یا در محله‌ای اقدامات فرهنگی لازم باشد که در این صورت روحانیان، معلمان و دانشجویان پای کار می‌آیند.
برخی جهادگران با آموزش‌های خود در روستاها به جوانان و زنان سرپرست خانوار در زمینه اشتغالزایی کمک می‌کنند، برخی به آب رسانی و جاده سازی در روستاهای محروم کمک می‌کنند.
دایره فعالیت کارهای جهادی محدودیتی ندارد و به فراخور نیاز جامعه جهادگر وارد میدان می‌شود.

*چند مورد از اقدامات گروه جهادی «شهید احمد غلامی» را بگویید:
یکی از بانوان سرپرست خانوار به مدت ۲۱ سال با فرزندانش در منازل کرایه‌ای زندگی می‌کرد، گروه جهاد شهید غلامی با حمایت‌های مالی مردم و خیرین یک باب خانه مسکونی برای این مادر و فرزندان ساخت.
شادی مانی این مادر و فرزندان بهترین هدیه برای گروه جهادی ما بود.
یکی از برادران همشهری ما از ناحیه دو پا معلول بود، سرویس بهداشتی در حیاط خانه قرار داشت و تمکن مالی برای ساخت سرویس بهداشتی در داخل خانه را نداشتند.
همین مسئله باعث رنج و عذاب شدیدی هم برای این برادر و هم برای همسر وی شده و هر بار برای رفتن به سرویس بهداشتی مجبور به تحمل سختی زیادی بودند.
با همت بچه‌های جهادی سرویس بهداشتی به مبلغ ۲۰ میلیون تومان برای این شهروند معلول ساخته شد
در زلزله روستاهای رامیان گروه‌های جهادی به کمک خانواده‌های زیادی رفتند که علی رغم گرفتن وام خانه‌های آنها نیمه‌کاره مانده بود و توان مالی ادامه ساخت خانه خود را نداشتند.
اینها چند مورد از اقدامات جهادی گروه بود و در این دو سال اخیر، گروه جهادی شهید غلامی بیش از ۴۰ مورد ساخت و ساز انجام داده است.
*گروه جهادی شهید غلامی اقدامات فرهنگی هم در دو سال اخیر داشتند؟
عده‌ای از بانوان مکانی برای برگزاری کلاس‌های قرآن نداشتند، بچه‌های جهادی اعم از کاشی کار، گچکار، لوله کش و کارگر همه پای کار آمدند و در ساخت فاطمیه شرکت کردند.
برگزاری اردوهای زیارتی به مشهد مقدس برای اعضای گروه جهادی داشتیم، کمک به ساخت مسجد و مهدیه و جمع‌آوری کمک برای ساخت عتبات عالیات چند مورد از اقدامات فرهنگی گروه جهادی ما در دو سال اخیر بوده است.
یکی از خیرین تهران هم چندین وام ۵۰ میلیون تومانی افراد نیازمند را تقبل کردند و چند خانوار را از فشار قرض نجات دادند.

* برای خدمت رسانی بیشتر به محرومان به چه حمایت‌هایی نیاز دارید؟
ما نیاز به یک مکان مشخصی داریم که مردم بتوانند به راحتی به آن مکان مراجعه کرده و کمک‌های خود را به ما برسانند و علاوه بر آن به یک انبار برای نگهداری تجهیزات مثل بیل و کنگ و مابقی وسایل خود نیاز داریم، سپاه یک انبار در اختیار ما قرار داده است ولی این انبار کوچک است و جوابگوی نیاز ما نیست. مسئولان بهزیستی و کمیته امداد لیست از محرومان را در اختیار گروه‌های جهادی قرار دهند و همه با هم به نیازمندان کمک کنیم تا شاهد این وضعیت نباشیم
اگر از بودجه شهرستان درصدی را برای گروه‌های جهادی اختصاص دهند می‌توانیم کمک‌های بهتری به محرومان داشته باشیم. در کنار آن مسئولان می‌توانند پروژه‌های سازندگی که در دست اقدام دارند را به گروه‌های جهادی ارائه کنند تا با مشارکت گروه‌های جهاد کارها عمرانی شهرستان با هزینه کمتر و سرعت بیشتری به بهره برداری برسد.
* چه انتظاری از مسئولان شهرستان خود دارید؟
مسئولان بهزیستی و کمیته امداد لیست از محرومان را در اختیار گروه‌های جهادی قرار دهند و همه با هم به نیازمندان کمک کنیم تا شاهد این وضعیت نباشیم که به یک نیازمند چند بار سبد کالا اعطا شود و دست نیازمند دیگری خالی بماند
ما این مشکل را در آزادشهر تا حد مطلوبی حل کرده‌ایم ولی لازم است به طور جدی این لیست تهیه و در اختیار گروه‌های جهادی در سراسر کشور قرار داده شود و از اقدامات جزیره‌ای در کمک به محرومان پرهیز شود.
* همکاری خیرین با گروه‌های جهادی به چه صورت است؟
گروهی از خیرین با دیدن فعالیت‌های گروه جهادی خودشان به سراغ ما می‌آیند و گروهی از خیرین هستند که ما به سراغ آنها می‌رویم، مثل کارخانه‌های ماسه و آجر که محصولات آنها نیاز فعالیت‌های گروه جهادی است و تا امروز همکاری خوبی با ما داشتند.
*همکاری جامعه پزشکان و مهندسان با گروه جهادی شهید غلامی به چه صورت است؟
تمام پروژه‌های سازندگی ما زیر نظر مهندس ناظر «علی بیگی» که به صورت افتخاری و جهادی با گروه ما فعالیت دارد انجام می‌شود و چند نفر از پزشکان شهرستان هستند که اعلام آمادگی کردند و ما بیماران را به آنها معرفی و مورد درمان قرار می‌گیرند، عزیزان پزشک به غیر از موارد درمانی به صورت کمک مالی هم گروه‌های جهادی را حمایت می‌کنند.
*حرف آخر؟
شهادت پایان کار یک جهادگر است. از خدا می‌خواهم که مرگ ما را در مسیر شهادت در راه اسلام قرار دهد تا سعادتمند شویم.
منبع : مهر نیوز