محلول‌پاشی هوایی در جنگل‌های ارسباران با هدف مبارزه با آفت‌ها

به گزارش سردبیر پرس، رحیم مهردادی اظهار کرد: عملیات محلول‌پاشی بیولوژیک با هواپیمای ویژه با هدف کنترل و مبارزه با آفت‌های جنگل‌های ارسباران به مدت یک ماه هر روز یا متناوب بسته به شرایط جوی انجام می‌شود و با توجه به نزدیک شدن هواپیما به درختان، احتمال سقوط شاخه یا پاشش محلول بیولوژیکی به روی […]

به گزارش سردبیر پرس، رحیم مهردادی اظهار کرد: عملیات محلول‌پاشی بیولوژیک با هواپیمای ویژه با هدف کنترل و مبارزه با آفت‌های جنگل‌های ارسباران به مدت یک ماه هر روز یا متناوب بسته به شرایط جوی انجام می‌شود و با توجه به نزدیک شدن هواپیما به درختان، احتمال سقوط شاخه یا پاشش محلول بیولوژیکی به روی گردشگران و احشام وجود دارد و بر اساس مصوبه ابلاغی، منطقه در این مدت قرق خواهد بود.
وی یادآور شد: باند موقت هم برای فرود و برخاست هواپیمای سبک محلول‌پاش در شهرستان هریس ایجاد شده است و تلاش می‌کنیم در مرحله اول البته با توجه به مساعد بودن هوا، عملیات از کلیبر آغاز شود.
وی بار دیگر هشدار داد که گردشگران، بهره‌برداران، افراد بومی در مدت یاد شده برای جلوگیری از خسارت مالی و جانی به جنگل‌های ارسباران وارد نشوند.
مهردادی افزود: ورود دام و احشام نیز به مناطق یاد شده خطرآفرین است و بر این اساس دامداران و افراد بومی باید مراقب دام‌های خود باشند تا از وارد شدن به مناطق جنگلی یاد شده جلوگیری شود.
وی با قدردانی از حمایت‌های استاندار آذربایجان‌شرقی و دادستانی برای مهیا شدن اجرای این عملیات، ادامه داد: این محلول‌پاشی‌ها در جنگل‌های مستقر در شهرستان‌های کلیبر، هریس، جلفا، خداآفرین، هوراند و ورزقان نیز به شرط مساعد بودن شرایط جوی در یک ماه جاری انجام می‌شود.
مهردادی یادآور شد: بنا به اعلام هواشناسی تا روز شنبه بارندگی در منطقه وجود دارد و بر این اساس شرایط برای آغاز عملیات محلول‌پاشی ضد آفت «ابریشم باف ناجور» در کلیبر مهیا بوده البته این محلول‌پاشی ضد بخشی از مراحل زیستی آفت پروانه دم قهوه‌ای نیز کاربرد دارد که در حوزه شهرستان‌های هریس، ورزقان، جلفا، هوراند، خداآفرین شناسایی شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی ادامه داد: مرحله اصلی مبارزه با پروانه دم‌قهوه‌ای جمع آوری مکانیکی به صورت دستی از اول اردیبهشت ماه جاری آغاز شده که در حال انجام است.

منبع : مهر نیوز