مخالفت ترکیه با تصمیم آمریکا درباره افغان های متقاضی پناهندگی

به گزارش سردبیر پرس به نقل از رویترز، ترکیه تصمیم آمریکا در ارتباط با مراجعه افغان های متقاضی پناهندگی به سفارت آمریکا در آنکارا را به شدت مورد انتقاد قرار داد. در همین ارتباط، «تانژو بیلگیچ» سخنگوی وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که تصمیم آمریکا درباره پذیرش مترجمان افغانستانی و خانواده های آنها در ترکیه […]

به گزارش سردبیر پرس به نقل از رویترز، ترکیه تصمیم آمریکا در ارتباط با مراجعه افغان های متقاضی پناهندگی به سفارت آمریکا در آنکارا را به شدت مورد انتقاد قرار داد.
در همین ارتباط، «تانژو بیلگیچ» سخنگوی وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که تصمیم آمریکا درباره پذیرش مترجمان افغانستانی و خانواده های آنها در ترکیه با بی مسئولیتی و عدم مشورت با آنکارا صورت گرفته و آن را قبول نمی کنیم.
این مقام ترکیه ای افزود که اگر آمریکا قصد پذیرفتن این افراد را دارد، می تواند بصورت مستقیم آنها را به سرزمین خود انتقال دهد.
بیلگیچ همچنین گفت: بیانیه اخیر آمریکا درباره مراجعه متقاضیان افغانستانی به سفارت آمریکا در آنکارا باعث ایجاد یک موج بزرگ مهاجرت در منطقه ما خواهد شد و دردهای مهاجران افغانستان بیشتر خواهد شد.
به گفته این مقام ترکیه، این کشور طی ۷ سال گذشته بزرگترین مقصد ورود مهاجران بوده است و ظرفیت جدیدی برای پذیرش موج جدید مهاجران به نام کشور ثالث را ندارد.
تانژو بیلگیچ همچنین اضافه کرد که هیچکس نباید انتظار داشته باشد که ما بار مسئولیت کشورهای ثالث را متقبل شویم.
وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه برنامه جدیدی را اعلام کرد که بر اساس آن به هزاران افغان، فرصت اسکان به‌ عنوان پناهنده در ایالات متحده داده خواهد شد.
اما افغان‌های مشمول این برنامه باید خود را به یک کشور ثالث برسانند و در آنجا ۱۲ تا ۱۴ ماه منتظر بمانند تا به درخواست آن‌ها رسیدگی شود.
«برنامه اولویت دوم» وزارت خارجه آمریکا شامل افغان‌هایی است که واجد شرایط دریافت ویزای ویژه مهاجرت، موسوم به «اس‌آی‌وی» (SIV) از واشنگتن نیستند. ویزای اس‌آی‌وی، مترجمان و سایر افرادی که برای دولت آمریکا کار کرده‌اند و همچنین خانواده‌های آنها را شامل می‌شود.