مدارس یزد کفاف مهاجران را نمیدهد/دانشآموزان۱۸ استان در یک مدرسه
سردبیر پرس، گروه استانها – نیره شفیعیپور: یزد که روزگاری نه چندان دور از استانهای مهاجرفرست به شمار میرفت و مردمان این دیار دسته دسته به شهرهای دیگر مهاجرت میکردند، این روزها به سومین استان مهاجرپذیر کشور تبدیل شده است. محلههای یزدیها در خوزستان، کرج، مشهد، اصفهان و سایر شهرها، نشان از مهاجرتهای گسترده مردم […]
سردبیر پرس، گروه استانها – نیره شفیعیپور: یزد که روزگاری نه چندان دور از استانهای مهاجرفرست به شمار میرفت و مردمان این دیار دسته دسته به شهرهای دیگر مهاجرت میکردند، این روزها به سومین استان مهاجرپذیر کشور تبدیل شده است.
محلههای یزدیها در خوزستان، کرج، مشهد، اصفهان و سایر شهرها، نشان از مهاجرتهای گسترده مردم این دیار در دورههای زمانی مختلف دارد که البته این مهاجرتها به عمران و آبادانی آن شهرها کمک قابل توجهی کرده زیرا یزدیهای سختکوش علاوه بر کار و تلاش، در اغلب این شهرها سرمایهگذاریهای قابل توجهی نیز انجام دادهاند که نمونه آن احداث بزرگترین کارخانه روغن کشی و چیتسازی در کرج، احداث مجتمعهای بزرگ کشاورزی و دامداری در خوزستان و … است.
یزد مهاجرفرست، از دو دهه پیش، درست از زمانی که روند صنعتی شدن را پیش گرفت، مهاجرپذیر شد و هر روز بر آمار مهاجران آن افزوده شد، مهاجرانی که بر خلاف یزدیهای مهاجر به سایر شهرها، نه تنها خدماتی برای این استان نداشتند بلکه خود نیازمند انواع و اقسام خدمات نیز بودند و در طول این سالها منابع بسیاری برای رسیدگی به نیازهای آنها صرف شد.
یزد با وجود ساخت سالی حداقل ۲۵ مدرسه از کمبود فضای آموزشی رنج میبرد
نمونه این امر این روزها در مدرسه سازی یزد مشهود است زیرا در شرایطی که وزیر آموزش و پرورش، یزد را به لحاظ مشارکت خیران در نهضت مدرسه سازی استان سرآمد کشور خواند و در شرایطی که سالی حداقل ۲۵ مدرسه در این استان احداث میشود، اکنون از کمبود فضای آموزشی رنج میبرد.
جمعیت دانش آموزی یزد در سال تحصیلی جاری رشد پنج درصدی داشته و اکنون به ۲۸۰ هزار نفر رسیده که این رقم بسیار قابل توجه است و بر اساس پالایشهای انجام شده توسط آموزش و پرورش، این افزایش ناشی از حضور جمعیت مهاجران اعم از داخلی و خارجی در مدارس است.
استاندار یزد چند روز پیش در سفر وزیر آموزش و پرورش به استان یزد اعلام کرد: با توجه به اینکه یزد سومین استان مهاجرپذیر کشور است، نیازمند توجه جدیتری در زمینه احداث فضاهای آموزشی هستیم زیرا این پدیده مشکلات و کمبودهای آموزشی یزد را یکی پس از دیگری هویدا میکند.
محمدعلی طالبی عنوان کرد: خیران استان یزد به واقع افرادی مسئولیتپذیر، دلسوز و پای کار هستند و احداث پروژههای خیری یکی پس از دیگری در میبد، یزد، مهریز و سایر شهرستانها حاکی از این حس مسئولیتپذیری خیران یزد است اما با وجود این حضور بینظیر، باز هم یزد از کمبودهای آموزشی رنج میبرد.
نیاز به توجه جدیتری وزارت آموزش و پرورش به فضاهای آموزشی در یزد
وی با اشاره به اینکه شرایط در برخی مدارس استان یزد تأمل برانگیز است، افزود: در برخی مدارس استان از ۱۸ استان کشور دانش آموز وجود دارد و این شرایط توجه جدیتر وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس کشور را به گسترش فضاهای آموزشی در یزد ضروری میکند.
موضوع حضور دانش آموزانی از ۱۸ استان کشور در یک مدرسه در شرایطی است که برخی مدارس در کنار این مهاجرتهای استان به استان، با مهاجرت اتباع خارجی افغانستانی و عراقی نیز مواجه هستند و نکته اینجاست که این مهاجرتها هر سال روند افزایشی به خود میگیرد و این امر سبب شده انواع و اقسام خدمات از ساخت مدرسه گرفته تا خدمات آموزشی، به گرد پای مهاجرت نمیرسد و یزد با وجود مشارکتهای بسیار خوب خیری و اعتبارات خوب دولتی در برخی زمینهها، باز هم در این زمینه و البته بسیاری از زمینههای دیگر نظیر خدمات حوزه بهداشت و درمان دچار عقب ماندگی باشد.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان یزد نیز در این زمینه به خبرنگار سردبیر پرس گفت: ساخت فضاهای آموزشی از سالهای دور از اولویتهای خیران یزد بوده و وجود مدارس خیرساز با قدمت بالای ۱۰۰ سال نشان از اهمیت این موضوع برای مردم استان دارد.
جواد ذاکر با بیان اینکه در استان یزد بالغ بر هزار و ۲۲۰ مدرسه وجود دارد، عنوان کرد: نیمی از این مدارس خیرساز هستند.
ذاکر یادآور شد: سرانه آموزشی استان یزد در حال حاضر ۸.۴۵ مترمربع است که این میزان بالاترین سرانه دانش آموزی در کشور است اما نگهداری و مرمت این فضاها نیز نیازمند تدبیر و اعتبارات خاص است.
یزد در سال ۱۴۰۵ به ۲۱۰۰ کلاس درس نیاز دارد
وی تاکید کرد: در سال ۹۹ بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان تعهد خیری در استان یزد داشتیم که این میزان در مقایسه با سال ۹۸ از رشد ۵۰۰ درصدی برخوردار بوده است.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان یزد با اشاره به اینکه آمار مدارس تخریبی که نیازمند تخریب و بازسازی است در استان یزد بالاست، اظهار داشت: رشد جمعیت یزد به دلیل مهاجرپذیری این استان همچنین آمار بالای مدارس نیازمند مرمت، نیاز این استان به ۴۲۰ کلاس درس در حال حاضر و ۲ هزار و ۱۰۰ کلاس درس برای سال ۱۴۰۵ را ضروری کرده است.
این کمبودها در شرایطی است که اکنون برخی مدارس یزد هنوز دو شیفته هستند و در بسیاری از مدارس، اتباع افغانستانی که جمعیت زیادی نیز دارند، در کنار دانشآموزان ایرانی مشغول تحصیل هستند و جمعیت آنها بیشتر نیز شده است اما به واسطه غیرحضوری بودن کلاسها، مشکلات ناشی از این امر کمتر ظهور و بروز داشته است.
لزوم ورود صنایع و معادن به رفع نیازهای آموزشی و بهداشتی
اگر قرار باشد شرایط استاندارد تک شیفته بودن مدارس همچنین جداسازی دانش آموزان ایرانی از غیرایرانی اعمال شود، یزد هماکنون نیز با کمبود هزار کلاس درس مواجه است.
از آنجا که جمعیت مهاجر یزد به واسطه صنعتی بودن این استان هر روز در حال افزایش است و پدیده مهاجرت، تلخی خود را هر روز به شکلی به مهاجران و جمعیت بومی نشان میدهد، لازم است صنایع و معادن در راستای ایفای مسئولیتهای اجتماعی خود وارد عمل شوند و نیازهای استان را به ویژه در حوزه آموزش و بهداشت و درمان تأمین کنند.
بیشترین میزان مشکلات ناشی از مهاجرتها اکنون بر دوش آموزش و پرورش و حوزه بهداشت و درمان است و میطلبد که صنایع و معادن در کنار خیران قرار گیرند و دوشادوش آنها به رفع حداقل بخشی از نیازهای این دو بخش بپردازند.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰