مدیران بیش از گذشته مراقب سلامت روانی و جسمی دانش آموزان باشند

به گزارش سردبیر پرس، صبح امروز محسن حاجی میرزایی، در گفت‌وگوی مستقیم با مدیران مدارس شهر تهران، که به‌صورت ویدئو اجلاس و در بستر شبکه شاد، برگزار شد، با تبریک فرارسیدن حلول ماه رمضان، اظهار کرد: رمضان کلاس درس خداوند و طراحی پروردگار برای تربیت انسان و خروجی آن تقواست. وی با تقدیر از تلاش‌های […]

به گزارش سردبیر پرس، صبح امروز محسن حاجی میرزایی، در گفت‌وگوی مستقیم با مدیران مدارس شهر تهران، که به‌صورت ویدئو اجلاس و در بستر شبکه شاد، برگزار شد، با تبریک فرارسیدن حلول ماه رمضان، اظهار کرد: رمضان کلاس درس خداوند و طراحی پروردگار برای تربیت انسان و خروجی آن تقواست.
وی با تقدیر از تلاش‌های سخت‌کوشانه فرهنگیان در شرایط کرونایی، افزود: در این شرایط، فرهنگیان مأموریت خود را به‌خوبی انجام دادند و اجازه اخلال در فرآیندهای آموزشی را ندادند.
وی با اشاره به شیوع کرونا، ادامه داد: این بیماری، عادات و رویه‌های قبلی را به چالش کشیده است و با واردکردن ما به عرصه‌های جدید؛ توانمندی‌های ما را مورد محک قرار داده است؛ نحوه برخورد جامعه با این پدیده، ظرفیت‌ها را مشخص می‌کند؛ این‌که در این شرایط چگونه می‌توان تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد، موضوع بسیار پراهمیتی است.
عضو کابینه تدبیر و امید، پدیده کرونا را در یک صدسال اخیر بی‌سابقه دانست و اظهار کرد: کرونا با وجود همه تلخی ها، مصائب و مشکلاتی که به همراه داشت، شاخص بسیار دقیقی بود برای سنجش قابلیت های همه ما، کرونا همه جامعه را در معرض آزمون قرارداد و موجب شد تا همه افراد جامعه توانمندی‌های خود را بسنجند. ما مسؤول تربیت و آموزش دانش آموزان هستیم و باید از این آزمون سربلند بیرون بیائیم؛ در این شرایط باید درک درستی از وظایف خود داشته باشیم و بتوانیم به‌خوبی به وظیفه خود عمل کنیم.
وی تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم در ابتدا، این رویداد را به‌خوبی درک کنید و برای ارائه خلاقیت‌ها تلاش کنید. دوم، شبکه ارتباطی و تعامل‌ها را تقویت کنید؛ قبلاً همه ارتباط ها از طریق محیط مدارس بود، اما وقتی حضور دانش آموزان در مدرسه ممنوع می‌شود به این معنی است که شبکه ارتباطی دچار مشکل شده است؛ بنابراین در این شرایط، مدیری موفق خواهد بود که بتواند همان ارتباطی که در فضای حقیقی برقرار بوده را در فضای مجازی ادامه بدهد و اگر مدیر و معلمی نتواند با دانش‌آموزان خود ارتباط برقرار کند، شبکه ارتباطی‌اش دچار اخلال می‌شود.
حاجی میرزایی ادامه داد: توصیه سوم من به مدیران مدارس «حصول اطمینان مدیران، از وجود ارتباط بین اجزای شبکه آموزشی»، است. باید باور کنیم که کرونا نه‌تنها مأموریت ما را کم نکرد، بلکه به مراتب آن ها را افزایش داده و پیچیده تر کرده است.توصیه چهارم من به مدیران مدارس این است که «اجازه ندهیم حتی یک دانش‌آموز از چرخه آموزش، خارج شود»؛ مدیر موفق کسی است که اگر ۱۰۰۰ دانش‌آموز دارد، از وضعیت همه آن‌ها، مطلع باشد.
وی «آگاهی مدیران مدارس از توانایی نقش آفرینی معلمان» در شرایط جدید و تلاش برای افزایش و تقویت مهارت معلمان را به‌عنوان توصیه پنجم مطرح و اظهار کرد: توصیه ششم من «تقویت، بیش‌ازپیش ارتباط و پیوند بین مدرسه با خانواده‌ها» است؛ درگذشته دانش آموزان در دید معلم و مدیر قرار داشتند اما امروز دانش‌آموزان، کاملاً در اختیار والدین قرار دارند، و از این منظر، نقش خانواده ها، امروزه از هر زمان دیگری مهم تر است و مدیران مدارس باید بتوانند با برقراری ارتباط قوی با خانواده‌ها، آن‌ها را در امر آموزش مشارکت دهند و پیوند مدرسه و خانواده باید به‌درستی برقرار باشد تا آموزش دانش آموزان آسیب نبیند.
وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: توصیه هفتم من به مدیران «مستندسازی و تبادل تجربیات است»، معلمان باید تجارب خود را ثبت کنند و آن ها را در میان هم مبادله کرده و به اشترک بگذارند. چراکه تجارب معلمان، دارایی‌ها و سرمایه‌های مدارس ما هستند که باید همواره حفظ شوند.
وی ادامه داد: «اطمینان مدیران از سلامت روانی و جسمی دانش آموزان» توصیه هشتم من به مدیران است. اجرای «طرح کوچ» در مدارس، در همین راستا در آموزش و پرورش به اجرا درآمد.
آموزش‌وپرورش در شرایط کرونا، نه‌تنها اجازه نداد پدیده چاقی افزایش پیدا کند، بلکه با تلاش‌ها و برنامه ریزی های صورت گرفته موفق شدیم ۳ درصد از چاقی دانش آموزان را کاهش دهیم و این بیانگر این نکته است که مدرسه حتی در دوران کرونا نیز زنده و پویاست.
عضو کابینه تدبیر و امید، با اشاره به غربالگری بیش از یک‌میلیون دانش‌آموز و سنجش نوآموزان به همین میزان، اظهار کرد: روزانه بیش از ۸۰۰ هزار ارتباط در شاد داریم، مطمئناً این روزها تمام می‌شود اما یادگیری‌هایی که در این دوره اتفاق افتاده است، همچنان در آینده ماندگار خواهد بود، این‌که در شرایط سخت کرونا بر باز بودن مدرسه تأکید داریم به‌این‌علت است که حلقه ارتباطی ما مدرسه است؛ معتقدیم انسجام و پیوند اجزای آموزشی باید حفظ شده و برقرار باشد.
وی سخن گفتن با مدیران مدارس را یکی از نشانه‌های پویایی و خلاق بودن نظام تعلیم و تربیت در دوران کرونا برشمرد و خاطرنشان کرد: مدرسه موفق، مدرسه‌ای است که حتی یک دانش آموزش آن از آموزش محروم نشود و به‌جای تابلوی «این دانش آموزان در کنکور حائز رتبه برتر شدند»؛تابلویی با این مضمون داشته باشد که «در این مدرسه حتی یک دانش‌آموز از آموزش محروم نشد» و مدرسه به این موضوعات افتخار کند.
حاجی میرزایی گفت: هم‌اکنون در یک‌سوم پایانی سال تحصیلی قرار داریم، این دوره، دوره بسیار مهمی است، نهمین و آخرین توصیه من به شما مدیران این است که «اجازه ندهید اعتبار آزمون های مدارس خدشه دار شود و دانش آموزان با افت تحصیلی روبرو شوند» تلاش کنید آزمون‌ها به‌خوبی و با بهترین روش برگزار شود و دانش آموزی با افت تحصیلی روبرو نشود.
وی در پایان تصریح کرد: باوجود مدیران متعهد و انقلابی مطمناَ افت تحصیلی، اتفاق نخواهد افتاد و مدیران زحمتکش ما بیش از گذشته مراقب سلامت روانی و جسمی دانش آموزان هستند.