مذاکرات ترسیم مرز دریایی در کما/ تل آویو بر طبل جنگ می‌کوبد

سردبیر پرس-گروه بین الملل: اوضاع بین رژیم صهیونیستی و لبنان به سبب مذاکرات ترسیم مرزهای آبی و تصمیم این رژیم برای بهره برداری از میدان گازی کاریش به شدت ملتهب بوده است.رژیم صهیونیستی مدعی است که این میدان گازی در داخل مرزهای آبی فلسطین اشغالی واقع شده است.پیش از این سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله […]

سردبیر پرس-گروه بین الملل: اوضاع بین رژیم صهیونیستی و لبنان به سبب مذاکرات ترسیم مرزهای آبی و تصمیم این رژیم برای بهره برداری از میدان گازی کاریش به شدت ملتهب بوده است.رژیم صهیونیستی مدعی است که این میدان گازی در داخل مرزهای آبی فلسطین اشغالی واقع شده است.پیش از این سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان، هشدار داده بود که اگر رژیم صهیونیستی بدون توافق و بدون دستیابی لبنان به حقوقش در پی استخراج گاز از میدان کاریش برآید، با واکنش جدی مواجه خواهد شد.
مفاد پاسخ لبنان چیست؟
روز گذشته، لبنان نسخه ای از پاسخ کتبی خود به پیشنهاد «هوکشتاین» را به سفارت آمریکا در بیروت تسلیم کرد که شامل فهرستی از اصلاحات پیشنهادی روسای قوای سه گانه است.روزنامه الاخبار گزارش داد که مهمترین مفاد این پاسخ به این شرح است:
۱-لبنان خواستار حذف عبارت خط آبی در هر جایی که به مرزها اشاره می ‌شود، شد و تاکید کرد که لبنان به مرزهای بین‌المللی خود پایبند است.
۲- لبنان تاکید کرد که خط شناور بی معنی است و لبنان وضعیت موجود در آن منطقه را واقعیتی انکار ناپذیر می داند.
۳- لبنان عبارت میدان قانا را در پیش نویس ایالات متحده به میدان صیدا – قانا تغییر داد و گفت که این میدانی است که توسط لبنان و به نفع لبنان توسعه خواهد یافت.
۴-در خصوص شرکت‌هایی که در بلوک‌ها فعالیت خواهند کرد، پیش‌نویس تصریح می‌کند که مشمول تحریم‌های آمریکا نیستند، اما پاسخ لبنان از درج چنین عبارتی خودداری کرد و عبارت مشمول تحریم‌های بین‌المللی نیست و اسرائیلی یا لبنانی نیست را جایگزین آن نمود.
۵- در این پیش نویس تصریح شده بود که اسرائیل قصد ندارد به هر گونه اقدامی که در میدان قانا خارج از خط ۲۳ انجام می شود اعتراض کند و لبنان نیز درخواست کرد که عبارت اسرائیل اعتراض نمی کند و هرگز اعتراض نمی کند، جایگزین آن شود.
۶- لبنان به اصطلاح غرامت مالی اعتراض و تاکید کرد که آنچه اتفاق می افتد، تسویه حساب مالی بین شرکت عامل و اسرائیل است و لبنان هیچ ربطی به آن ندارد و در صورت توافق بین شرکت و رژیم صهیونیستی، این توافق بر کار در بلوک ۹ تأثیری نخواهد داشت.
۷- پیش نویس نوشت که آمریکا پس از توافق به تسهیل کار شرکت عامل کمک خواهد کرد و لبنان نیز درخواست کرد که عبارت «آمریکا متعهد به تسهیل کار شرکت ها به صورت مستقیم و سریع به محض تکمیل توافقنامه مرزی است» اصلاح شود.
واکنش صهیونیستها چه بود؟
رسانه‌های غیر رسمی تأکید کردند که «یائیر لاپید» نخست وزیر رژیم صهیونیستی این ملاحظات را رد کرده است. کابینه امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب در مورد سناریوی درگیری احتمالی با لبنان تشکیل جلسه داد.
شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که، کابینه امنیتی پس از این جلسه، به دولت اختیار کامل داد که در مورد اداره سناریوی تنش و درگیری احتمالی با حزب الله تصمیم گیری کند.
این شبکه  گزارش داد که کابینه به یائیر لاپید نخست وزیر رژیم صهیونیستی، نفتالی بنت معاون وی و بنی گانتز وزیر جنگ اختیار داده حتی بدون تشکیل جلسه کابینه، آنطور که صلاح می دانند در مورد سناریوی درگیری احتمالی با حزب الله در مرزهای شمالی تصمیم گیری کنند.
جلسه شب گذشته کابینه امنیتی حدود ۴ ساعت به طول انجامید.
توافق ترسیم مرزی در کما
همزمان رسانه صهیونیست به نقل از یک مقام این رژیم اعلام کرد گفت: توافق ترسیم مرزهای آبی با لبنان در بستر مرگ است و باید خود را برای رویارویی آماده کنیم.
این مقام اعلام کرد که یکی از مصوبات این جلسه آغاز استخراج گاز از میدان مورد مناقشه کاریش بدون توجه به نتایج مذاکرات غیرمستقیم با لبنان است.
در همین راستا، شبکه عبری زبان کان به نقل از یک مسئول امنیتی آورده است که احتمال درگیری با لبنان در مرزهای شمالی به سبب اختلافات بر سر ترسیم مرزهای آبی افزایش یافته است.
این در حالی است که بنی گانتز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به ارتش این رژیم دستور داده در سایه تشدید تنش با لبنان در رابطه با ترسیم مرزهای آبی و بهره برداری از میدان گازی کاریش، خود را برای درگیری احتمالی در مرزهای شمالی آماده کند.
امیر بوخبوط روزنامه‌نگار سرشناس صهیونیست اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی در مرزهای شمالی به حالت آماده‌باش درآمده است.
بوخبوط مدعی شد: هرگز غافلگیر نخواهم شد اگر حزب الله بخواهد در مرزهای دریایی، هوایی یا زمینی دست به اقدامات تحریک‌آمیز بزند.
این در حالی است که یائیر لاپید نخست وزیر رژیم صهیونیستی شامگاه پنجشنبه پس از پایان جلسه کابینه امنیتی تاکید کرد که تا این لحظه تلاش ما بر اجتناب از ورود به جنگ بوده و همزمان نیز تلاش خواهیم کرد به توافق (در مرز ترسیم مرزهای آبی) دست یابیم.
آویو کوخاوی رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی هم گفته توافق با لبنان در مورد ترسیم مرزهای آبی، موجب تامین منافع امنیتی این رژیم خواهد شد.
ارتش صهیونیستها آماده جنگ نیست
یتسحاق بریک ژنرال احتیاط ارتش رژیم صهیونیستی و مسئول بخش رسیدگی به شکایات سربازان و فرمانده دانشکدهای نظامی در گفتگو با رادیو ۱۰۳ ام اف به گزارش ناظر دولت این رژیم در خصوص عدم آمادگی ارتش اسرائیل برای جنگ آینده پرداخت.
 بریک گفت: حدود ۴ سال پیش گزارشی تهیه کردم که در آن به ۱۵ موضوع اشاره کننده به عدم آمادگی ارتش برای جنگ پرداخته شد و یکی از مسائل اصلی آن لجستیک بود که در مسیر نابودی قرار داشت و مستند به صدها پژوهش انجام شده در این خصوص بود و این عدم آمادگی تنها اختصاص به نیروهای کرانه باختری نداشته و شامل دیگر بخش‌های ارتش نیز می‌شود.
وی افزود: از زمان انتشار آن گزارش تاکنون گزارشات متعددی از افسران عالی رتبه و سربازان در خصوص وضعیت بسیار وخیم در زمینه توجه به شرایط نیروها، سازوکارهای نامناسب برای انجام ماموریت‌ها، عدم تناسب نیروی انسانی با ماموریت‌های محوله و مشکلات مربوط به مسائل پزشکی و غذا دریافت شده است.امروز در شرایط عدم آمادگی کامل برای جنگ آینده قرار داریم و این هیچ اختصاصی به نیروهای ارتش در کرانه باختری ندارد. عملکرد گنبد آهنین در عملیات نگهبان دیوارها نشان داد در صورت آغاز جنگ در چند جبهه انبارها از موشک‌ها و مهمات‌های این سامانه خالی خواهد شد و ارتش نیز از ظرفیت‌های لازم برای نصب سایت‌های بیشتر در اراضی اسرائیلی برای جنگی چند وجهی برخوردار نیست، موشک‌های این سامانه تنها برای مقابله یک یا دو روزه با خمپاره‌ها برخوردار است. بر اساس سناریوی ارتش، حزب الله لبنان در جنگ آینده هر روز ۲۵۰۰ موشک به ۱۰۰ موقعیت شلیک خواهد  کرد.

منبع : مهر نیوز