مرجوع شدن بیش از ۲ هزار تن کود غیراستاندارد داخلی و وارداتی

«حمید رسولی» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی سردبیر پرس افزود: تلاش داریم حتی یک گرم کود بی کیفیت و غیراستاندارد در شبکه توزیع شرکت به بازار عرضه نشود و تولیدکننده داخلی ما باید همه گواهی های استاندارد را داشته باشد. جریمه نقدی کودهای غیراستاندارد مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی درباره فرایند تحویل […]

«حمید رسولی» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی سردبیر پرس افزود: تلاش داریم حتی یک گرم کود بی کیفیت و غیراستاندارد در شبکه توزیع شرکت به بازار عرضه نشود و تولیدکننده داخلی ما باید همه گواهی های استاندارد را داشته باشد.
جریمه نقدی کودهای غیراستاندارد
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی درباره فرایند تحویل کود از کارخانجات و توزیع آن گفت: کود مستقیم از کارخانجات وارد شبکه های کارگزاری شرکت خدمات حمایتی نمی شود، بلکه طبق پروتکل و دستورالعمل های موجود از لحظه ورود خاک تا مرحله تولید و کیسه‌گیری تولید با نظارت همراه است.
رسولی افزود: همچنین با ورود کود در انبارهای شرکت در استان های مبدا، آنالیز و آزمایش های لازم به طور مجدد انجام می شود تا در صورت استاندارد بودن، محصول وارد کارگزاری ها شود.
وی ادامه داد: بنابراین در صورت غیراستاندارد و بی کیفیت بودن محصول، کارخانه دار باید کالا را با پرداخت هزینه حمل و نقل به کارخانه بازگردانده و از سوی دیگر تا هفت برابر قیمت کود جریمه پرداخت کند، به همین دلیل برای تولید کنندگان داخلی به صرفه نیست کود بی‌کیفیت عرضه کنند.
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی درباره کودهای وارداتی گفت: ایران کود را از همه کشورها با یک استاندارد خریداری می کند،  البته کودهای وارداتی ما براساس استاندارد اروپا تامین می شود، بنابراین کود چینی درجه یک از لحاظ کیفیت با کود آلمانی قابل رقابت است.
وی اضافه کرد: کودهای وارداتی نیز در صورت غیراستاندارد بودن، به کشورهای مبدا مرجوع و بازگردانده می شوند.
به گزارش سردبیر پرس، طبق آمارها در سال ۹۹، یک میلیون و ۹۹۲ هزار تن کود اوره توسط وزارت جهاد کشاورزی توزیع شده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ بیش از ۳۰۰ هزار تن افزایش داشته است.
همچنین سالانه تا ۶۰۰ هزار تن انواع کودهای فسفاته و پتاسه نیز تامین و توزیع می شود.