مردم سفر و دورهمی را تعطیل کنند/ پرستاران دیگر تحمل ندارند

سردبیر پرس؛ گروه استان‌ها: پس از تعطیلات نوروز موج جدیدی از شیوع کرونا در کشور به وجود آمد؛ موجی که آثارش خیلی زود به خراسان شمالی رسید به طوری که تنها طی یک هفته آمار را حتی به بیش از ۴ برابر رساند. این مسئله باعث شد تخت‌های بیمارستانی در اختیار بیماران کرونایی رکورد بزند […]

سردبیر پرس؛ گروه استان‌ها: پس از تعطیلات نوروز موج جدیدی از شیوع کرونا در کشور به وجود آمد؛ موجی که آثارش خیلی زود به خراسان شمالی رسید به طوری که تنها طی یک هفته آمار را حتی به بیش از ۴ برابر رساند.
این مسئله باعث شد تخت‌های بیمارستانی در اختیار بیماران کرونایی رکورد بزند و تا مرز ۵۰۰ مورد نیز برسد؛ اما پس از این اتفاقات و با اعمال محدودیت‌هایی آمار به مرور کاهش یافت.
هرچند نسبت به ابتدای فرودین ماه و اسفند سال گذشته آمار شیوع کرونا در خراسان شمالی همچنان به شدت بالاست اما به نظر می‌رسد طغیان کرونا اندکی فروکش کرده.
همچنان میزان مبتلایان بالا است
به گفته سید احمد هاشمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در روز گذشته ۴ نفر دیگر جان خود را به علت بیماری کرونا از دست دادند.
هاشمی همچنین از بستری ۸۹ بیمار در بیمارستان‌های استان خبر داد و گفت: اکنون ۴۳۷ بیمار در مجموع بستری هستند.
این آمار که چند روزی ثابت مانده نشان می‌دهد صعود کرونا متوقف شده اما همچنان روزانه بین ۸۰ تا ۱۱۰ بیمار بستری می‌شوند؛ تعدادی که در ۷ فروردین فقط ۲۵ مورد بود.
این مسئله نشان می‌دهد علی رغم تغییر رنگ بندی شیوع کرونا خراسان شمالی وضعیت همچنان ناپایدار است. خراسان شمالی طی چند روز گذشته تقریباً به رنگ قرمز درآمده بود اما اکنون فقط شهرستان شیروان قرمز رنگ است و بجنورد، اسفراین، جاجرم، فاروج و مانه و سملقان نارنجی هستند؛ دو شهرستان راز و جرگلان و گرمه نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.
خطر جدید در کمین است / سفر در تعطیلات عید فطر ممنوع
آنچه عیان است آمار مبتلایان و افراد بستری هم اکنون به نسبت ابتدای فروردین ماه حدود ۴ برابر است و این مسئله افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی را می‌طلبد. موضوعی که به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی وضعیت آنچنان مناسبی در استان ندارد. هاشمی در این خصوص گفت: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در خراسان شمالی کمتر از ۶۰ درصد است.
استفاده نکردن از ماسک و آغاز دور جدید دورهمی ها نگرانی‌ها را باری دیگر افزایش می‌دهد. از سوی دیگر در پیش بودن تعطیلات عید فطر و پیوسته شدن آن با ایام آخر هفته بسیار نگران کننده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این خصوص به خبرنگار سردبیر پرس اظهار کرد: خراسان شمالی همچنان در وضعیت مناسبی از نظر شیوع کرونا قرار ندارد و مردم باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و استفاده از ماسک را جدی بگیرند.
وی افزود: ادامه داشتن دورهمی های خانوادگی باعث جولان بیشتر کرونا در استان خواهد شد.
هاشمی با اشاره به تعطیلات پیش رو گفت: مردم از رفتن به مسافرت خودداری کنند زیرا عموم افرادی که در این مدت بستری می‌شدند در ایام نوروز به مسافرت رفته بودند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تاکید کرد: کادر درمان استان در فشار هستند و نیاز به استراحت بیشتری دارند لذا از مردم تقاضا داریم از انجام سفرهای تفریحی خودداری کنند تا شاهد شیوع بیشتر کرونا نباشیم.
فشار کاری پرستاران زیاد است / مردم سفر نروند
معصومه خاوری، پرستاران بخش کرونایی بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد نیز به خبرنگار سردبیر پرس می‌گوید: طی روزهای اخیر شرایط بسیار سختی را تجربه کردیم و در زمان شیفت خود پیوسته مشغول بستری بیماران بودیم.
وی افزود: گاهی طی یک ساعت بیش از ۱۰ بیمار کرونایی را پذیرش می‌کردیم که این عدد برای بیمارستان رکورد جدیدی محسوب می‌شد.
خاوری تاکید کرد: این حجم کار وقتی با کمبود نیروی پرستاری همراه شود فشار دو چندانی به کادر درمان وارد می‌کند.
این پرستار تصریح کرد: امیدواریم مردم شرایط را درک کنند؛ همچنان آمار مبتلایان و بستری بالاست و در صورت عدم رعایت وضعیت بدتر نیز خواهد شد.
وی در انتها در خصوص تعطیلات انتهای هفته گفت: مردم چند مدت از رفتن به مسافرت امتناع کنند تا پس از انجام واکسیناسیون پرستاران نیز بتوانند با سایر مردم به سفر بروند.
کسبه‌ای که تحمل تعطیلات دیگر را ندارند
از سوی دیگر کسبه تقریباً ۵۰ روز است که نتوانسته‌اند مغازه خود را باز کنند. عموم مغازه داران در ۱۵ روز ابتدایی عید تعطیل بودند و پس از آن با محدودیت‌های کرونایی مواجه شدند و تاکنون نتوانسته‌اند به صورت پیوسته بر سر شغل خود بروند.
اکنون روند صعودی کرونا متوقف شده و احتمال کاهش شیوع کرونا وجود دارد لذا نباید با سهل انگاری خود کسبه را ناامیدتر کنیم.

هادی رحمتی که یک مغازه تولید و فروش کفش مردانه دارد به خبرنگار سردبیر پرس گفت: پس از تعطیلات نوروزی نتوانسته‌ام مغازه خود را باز کنم و این مسئله باعث شده برای پرداخت اجاره کارگاه و مغازه با مشکل مواجه شوم.
وی افزود: ۳ زن سرپرست خانوار در کارگاه تولید کفش مشغول کار هستند اما وقتی مغازه تعطیل شد به ناچار آن‌ها را نیز مرخص کردم.
رحمتی خاطرنشان کرد: مردم از سفرهای غیر ضروری پرهیز کنند تا شرایط به حالت عادی بازگردد؛ بسیاری از خانواده‌ها منتظر رفع محدودیت‌ها هستند تا بتوانند به سر کار بیایند.
آیا باز هم دولت محدودیت‌های تردد را برمی‌دارد؟
اما در این بین نباید وظیفه مسئولان را نادیده گرفت؛ وظیفه‌ای که اگر در عید نوروز انجام می‌شد قطعاً اکنون شاهد چنین وضعیتی نبودیم.
در آستانه عید سعید فطر رنگ بندی جدید شهرها اعلام شده و بسیاری از شهرستان‌ها از شرایط قرمز خارج شده‌اند و این به معنای برداشته شدن منع تردد بین شهری است.
در صورتی که مسئولان دولتی باز هم نسبت به برقراری منع تردد اقدام نکنند شیوع کرونا گسترده‌تر نیز خواهد شد.